RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norsk musikkforskning vekker oppsikt

Verkene til den tyske komponisten Ludwig van Beethoven (1770-1827) høres anerledes ut i dag enn da de ble komponert. Foto: AP
Verkene til den tyske komponisten Ludwig van Beethoven (1770-1827) høres anerledes ut i dag enn da de ble komponert. Foto: AP (NTB Tema)
Sist oppdatert:
Norske musikologer forsøker å forstå hvordan klassisk musikk opplevdes før moderne spilleteknikker kom inn i bildet. Forskningen møtes med interesse internasjonalt.

New York (NTB): Hører man på en «moderne» Beethoven- eller Mozart-innspilling, er det ikke nødvendigvis komponistens opprinnelige intensjon man opplever. For i tillegg til at moderne instrumenter har en helt annen klang enn de som eksisterte på for eksempel 1700-tallet, har selve spilleteknikken endret seg betydelig gjennom tidene.

New York Times (NYT) skriver en lengre artikkel om den norske forskningen som gjøres på dette området.

– Kroppens bevegelser er essensielle for utformingen av lyden og publikums respons, sier professor Rolf Inge Godøy ved Universitetet i Oslo til prestisjeavisen.

NYT skriver at Godøy blant annet har samarbeidet med Christina Kobb ved Musikkakademiet, som har lært seg å spille piano slik det ble undervist på 1800-tallet. Teknikken skal være utslagsgivende for det lydmessige resultatet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere