Gå til sidens hovedinnhold

- Kunst i krise etter 11/9

11. september har alt å si for forestillingen «Voyage» som åpner Festspillene i Bergen i kveld.

BERGEN (TV 2 Nettavisen): «Voyage» er kanskje noe av det mest eksperimentelle som vises under årets festspill. De 15 personene som danner oppføringen, er skuespillere, videokunsntere, dansere, musikere og dataingeniører. De møttes under studietiden for snart 20 år siden ved Kyoto-universitetet i Tokyo og har siden dannet ensemblet Dumb Type - en gruppe som formidler kunst på tvers av det etablerte. Derfor har de blant annet valgt et uttrykk som bruker lite språk.

- På den tiden prøvde noen regissører å skape nye uttrykk, og dette er ting som ikke egner seg for språk. Vi ønsket også å lage nye ting, ved å forene våre forskjellige interesser. Samtidig ønsket vi å bryte med det etablerte ved teateret. Vi var unge, og ønsket ikke å lage tradisjonell kunst, sier gruppens manager Yoko Takatani (39).

En verden i oppløsning

Vi treffer henne i Bergen kvelden før åpningen. Hun er den typen som man bare kan beundre for at hun prøver å ta tak i noe meningsfullt.

- Da vi startet arbeidet med «Voyage», var det veldig vanskelig fordi det var rett etter 11. septemer. Hendelsen sjokkerte oss, forteller Yoko, og trekker en parallell til stemningen i Dumb Type:

- Det var vanskelig for oss å jobbe sammen. Vi kjenner hverandre veldig godt, men krangler bestandig. Så jeg vet ikke hvordan det var med de andre, men jeg følte vi hadde problemer med å uttrykke noe samlet.

Måtte tenke kunst på nytt

Sammen ga disse tingene en følelse av avmakt, både i forhold til verden og til kunsten.

- Før 11. september trodde jeg at kunsten hadde kraft til å forandre. Etter hendelsen ønsket jeg å gjøre noe som kunne hjelpe mer direkte med å forandre verden til det bedre. Vi snakket ikke om 11. september, men alle virket motløse så det var en vanskelig tid å starte med noe nytt. Derfor ble «Voyage» veldig mørk og dyster i begynnelsen.

Fra mørke til mørk humor

På den tiden befant gruppen seg i Toulouse i Sør Frankrike. De hadde blitt hentet dit av koreografiselskapet CDC som ønsket å gjøre noe sammen med dem. (- De er en store fan, innskyter medprodusent Sarah Ford).

- Vi var der i tre uker i februar 2002, og så ti dager frem mot premieren i april.

Siden den gang har forestillingen utviklet seg mye. Nye scener er kommet til, og forestillingen har definitivt fått en lysere side - og mye humor, mørk humor, mener Yoko.

Et vendepunkt var blant annet oppsetningen i Biwako Hall i Japan, da en mer lystig scene ble lagt til.

- Vi ønsket å tenke på hyggelige ting, så vi prøvde å skape noe nytt i «Voyage».

Nå er de fornøyd, og det er dette festspillpublikummet får se i Bergen. De kan vente seg en visuelt sterk opplevelse:

Doble bilder, personlige bilder

- I begynnelsen sa Shiro (Takatani, red anm.): La oss bruke speil i gulvet. Det var fordi vi ville lage et fullstendig svart rom. På den måten fungerer speil veldig godt, de gir et slags gjennomskinnelig mørke.

I første delen av oppsetningen blir speilene brukt for å fremheve dette overdøvende mørket. I den neste delen brukes de som speil.

- Vi har installert en svær skjerm bak speilet, og slik blir det et dobbelt bilde av det som vises på skjermen.

Det doble bildet kan oppleves som speilreflekser i vannet i et vakkert Sør Frankrike. Eller som noe helt annet. For det er dette som blir vilkårene for kunsten som vil forandre. Den blir personlig:

- Jeg håper alle kan føle fritt det de føler. Vi ønsket å være seriøse, ærlig. Det er en personlig oppføring, med språkløse bilder som overlater tolkningen til deg.

Reklame

Manchester City slår lillebror Manchester United søndag

Kommentarer til denne saken