Gå til sidens hovedinnhold

En ny norsk stjerne er født

KVINNER I FOR STORE HERRESKJORTER

Husk navnet Inga Ibsdotter Lilleaas.

Kvinner i for store herreskjorter - Norge 2015. Regi: Yngvild Sve Flikke. Fortellerstemme: Gunhild Øyehaug. Med Inga Ibsdotter Lilleaas, Anne Krigsvoll. Hallvard Holmen, Henriette Steenstrup.

Aldersgrense: Tillatt for alle, egnethet ungdom/voksen

«Kvinner i for store herreskjorter» har en friskhet over seg som du sjelden ser i norsk film. Kanskje er det fordi filmen, skapt av to kvinner, har en så grunnleggende ironisk undertone. Kanskje er det fordi det er befriende å se en film som gjør så fin bruk av Trondheim som sommerby istedenfor solvarme Grünerløkka-gater.

Eller kanskje det rett og slett er Inga Ibsdotter Lilleaas. Debutanten som spiller litteraturviterstudenten Sigrid, en dame som tørster etter forløsningen, men finner et blindspor i den selvopptatte forfatteren Kåre (Hallvard Holmen).

25 år gamle Inga Ibsdotter Lilleaas har en tilstedeværelse foran kameraet som er oppsiktsvekkende. Hun er keitet, yndig, naiv og rå på en gang. Sigrid venter på at noe skal skje, at virkeligheten skal komme, på den litt romantisklitterære ikke-eksisterende måten.

Når hun møter sitt forfatteridol i den 20 år eldre Kåre Tryvle, som er på jakt etter det autentiske, tror hun at de har funnet noe - sammen.

Samtidig sliter Thea (Henriette Steenstrup) med sin kunstkarriere og kommende morsrolle, og på kjevlefabrkken jobber Anne Krigsvoll og sniktitter på Tore på sporet som en slags inspirasjon og håp om å finne gutten hun adopterte bort på 70-tallet.

Det er deilig å se Anne Krigsvoll i en rolle som eks-raddis feminist med livsanger, nå kvinne med stort omsorgspotensiale.

Disse to solide skuespillerprestasjonene er med på å danne rammen rundt hovedhistorie i Yngvild Sve Flikkes film, som med denne spillefilmdebuterer etter flere år i TV.

HTML EMBED
var s=document.createElement("script");s.type="text/javascript";s.src="http://csp.picsearch.com/rest?e=YrhRQ1iPkQffIg8z4yaCiP3JgXZFF45CAqfn4VLffK9cCjXsRcHW6qVH_igqDzS8HPyX1JihV2_r9l9O8_6iZWD5QgtKEr6mCAGiC6fdY4Dq6nxnetRZmLgYqz1exyM6Q9a23_SdFB0&i="+typeof(ps);document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);

Det er likevel Krigsvolls skjebne som griper mest, mens de andre to historiene forblir noe overfladiske. Hovedhistorien berører heller ikke de to andre i nevneverdig grad, og det er en øvelse som Flikke mestrer, men som glipper fra tid til annen.

Det sagt så er det utrolig mye frekkashumor om kvinneliv og kunstnerliv her som er hylende vittig og ganske så småhumrende, gjort på en intelligent og lett hånd som norsk film har manglet i møte med det kvinnelige.

FLERE ANMELDELSER:

Wild: Ekstrem Reese Witherspoon imponerer

Å vende tilbake: Ung og alvorstung debut

Still Alice: Minneverdig om hukommelssvikt

Sils Maria: Kristen Stewart overrasker

The Theory of Everything:Følger formelen for biografisk drama


Kommentarer til denne saken