Gå til sidens hovedinnhold

Lanserer konkurrent til Autofil

Se og Hør-forlaget og NRK har hatt suksess med sitt Autofil-konsept. Nå følger konkurrenten på med et nytt bilblad.

For kun ett år siden lanserte Se og Hør-forlaget bladet Autofil i samarbeid med NRK. Bladet har på kort tid blitt en salgssuksess og nå lanserer Hjemmet Mortensen en konkurrent til bladet.

Narvesen flyter over av bilblader. En liten oppteling i Narvesens bladsortiment viser et utvalg på rundt 130 blader i deres bladhyller, blant annet store som Bil, Autofil og Drive. I tillegg kommer en lang rekke bilbaserte nettsteder, som blant andre DinSide Bil. Men det ser ikke ut til å skremme Hjemmet Mortensen.

Deres datterselskap HM Nordic AS har nylig inngått en samarbeidsavtale med det tyske selskapet Motor-Presse International om utgivelse av Auto, Motor & Sport i Norge.

- Er dette en konkurrent til Autofil?

- Det er i hovedsak to titler som blir våre hovedkonkurrenter. Bil og Autofil, sier administrerende direktør i HM Nordic, Rolf Hanche- Olsen til Propaganda og legger til at Auto, Motor & Sport i hovedsak vil konkurrere med Bil, da Autofil er mer livsstilsrettet, mens HM Nordics blad vil rette seg mot bilentusiastene.

Ifølge Hanche-Olsen er Auto, Motor & Sport er Tysklands og Europas ledende bilblad, og utgis i en rekke land både i og utenfor Europa. Personlig tror han HM vil lykkes med lanseringen fordi bladet er best på områdene som betyr mest for den generelt bilinteresserte, nemlig tester og nyheter.

Ansvarlig redaktør for det nye bladet blir Lidvar Berge, som er utdannet sivilingeniør med spesialisering innen bilteknologi. De siste årene har han arbeidet som testansvarlig i Vi Menn Bil. Dessuten er Kjell Magne Aalbergsjø, i dag ansvarlig redaktør for bladet BIL, ansatt som testredaktør i Auto Motor & Sport.

Første utgave av Auto, Motor & Sport vil være i salg i månedsskiftet januar/februar, og skal etter planen utkomme med 10 utgaver neste år og deretter månedlig, opplaget synes Hanche-Olsen det er vanskelig å spå om.

- Det er alltid vanskelig å si noe om opplaget før et blad er lansert. Vi blir skuffet hvis bladet lander på under 15.000, men sikter høyere enn det, sier han til Propaganda.

Til sammenligning har en av hovedkonkurrentene for nylanseringen, Autofil, et opplag på 60.605.

Reklame

NÅ: Knalltilbud på de superpopulære sekkestolene

Kommentarer til denne saken