Gå til sidens hovedinnhold

I skyggen av Lara Croft

Vi tester den andre utvidelsespakken til «Tomb Raider: Underworld».

(Spill): Eventyreren Lara Crofts foreløpig siste eventyr, «Tomb Raider: Underworld», ble sluppet til PC, Xbox 360 og PS3 før jul i fjor og fikk terningkast fire av oss. Vi likte blant annet de varierte omgivelsene, kreative oppgavene og at det ga oss følelsen av å være på skikkelig eventyr, men spesielt det at spillet føltes gammeldags og litt uoriginalt trakk ned.

MER: Se, Laras dobbeltgjenger

Nå har utviklerne gitt ut de to første og Xbox 360-eksklusive utvidelsespakkene, «Beneath the Ashes» (les den anmeldelsen her) og «Lara’s Shadow». Sistnevnte bygger på hendelser i «Beneath the Ashes» og begge forutsetter at du har spilt gjennom hovedspillet.

Hvis du ikke har gjort det bør du stoppe her, for å gi en grundig beskrivelse må jeg avsløre enkelte detaljer.

Begge pakkene koster 800 Microsoft Points (rundt 65 kroner) og er kun tilgjengelige gjennom Xbox Live Marketplace.

På papiret er «Lara’s Shadow» den mest lovende av de to utvidelsespakkene. Hovedrollen innehas av Laras dobbeltgjenger, og pakken begynner rett etter at Amanda har slengt kopien utfor et stup på slutten av hovedspillet. Etter en kort opplæringsdel begynner eventyret og det første målet er å redde Natla, Laras hovedfiende.

Bli med bakom «Lara's Shadow»:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED

Dobbeltgjengeren er en del heftigere enn frøken Croft, så lenge hun har ladet opp nok energi kan hun blant annet løpe oppover enkelte vegger, sakke ned tiden og utføre diverse barske angrep. De to første ferdighetene har utviklerne utnyttet til det fulle, miljønavigeringen i «Lara’s Shadow» er den mest imponerende hittil i serien. Uheldigvis er det også her som oftest opplagt hva du skal gjøre og hvor du skal, men de nye mulighetene gjør så det ikke er så farlig. Omgivelsene og oppgavene er som forventet av høy kvalitet.

Et større problem er at utviklerne har pøst på med fiender, og selv om Laras dobbeltgjenger kan et par nye triks er kampsystemet fortsatt mer «shit» enn «the shit». Resultatet er at du må banke deg gjennom en haug uinteressante kamper, noe som legger en demper på opplevelsen. Det gjør også det at du må spille gjennom samme omgivelsene to ganger, for noe som varer i rundt to timer bør det være mulig å unngå resirkulering av innhold.

På forsiden av Spillmagasinet finner du flere saker om spill.

Kommentarer til denne saken