(SIDE2): Lavkarbo er i vinden som aldri før, men ernæringsfysiolog Kristina Steinset mener det er viktig å vite hva man holder på med.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Gjør det riktig
- La meg først presisere at du ikke er på en lavkarbodiett selv om du reduserer inntak av brød, har mer kjøtt enn pasta til middag eller dropper poteten, sier Kristina Steinset til Side2.

Hun er utdannet ernæringsfysiolog og arbeider blant annet med sitt eget firma, Sunn Fornuft. Kristina forteller at hun ikke har noe imot lavkarbodietter, men mener det er viktig at folk innser at det handler om en livsstilsendring.

3185877

- Skal du legge om kostholdet, gjør det riktig. Du må tenke gjennom hva dietten betyr for deg, for familien din, for det sosiale livet ditt, og for matgleden din. Det er også sant at et høyere inntak proteiner og litt reduksjon på inntak av karbohydrater i form av brød,ris,pasta og lignende ofte hjelper til i en vektreduksjon. Likevel, du er ikke på lavkarbo selv om du gjør slike små helsefremmende justeringer, forklarer kostholdseksperten.

Kristina forteller at hun selv ikke er en tilhenger av lavkarbo, men at hun har forståelse for at det er en type kosthold mange er interessert i.

- Det viktigste er at man innser at det handler om en endring av sin livsstil, sier hun.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Ned i vekt, men..
Hun er enig om at lavkarbo kan være en god metode til vektreduksjon, men påpeker at mange opplever at kiloene kommer tilbake når de går tilbake til sine gamle kostholdsvaner. Hun råder folk til å tenke seg om to ganger når de velger å starte på en ren lavkarbodiett:

- Jeg spør «Ønsker du å spise lavkarbo for all fremtid?». Da svarer som regel personen nei, men at de skal holde dietten til ønsket vektreduksjon er oppnådd, sier Kristina.

- Da følger jeg opp med at hvis du først skal gå ned i vekt på lavkarbo må du også holde deg til lavkarbo etterpå også, ellers kommer kiloene raskt tilbake.

Nyt maten
Ernæringsfysiologen sier at mat skal være noe man gleder seg til, noe man kan nyte sammen med andre og noe som gjør deg godt. Samtidig skal maten hjelpe deg med å holde deg frisk og rask.

- Det er mange veier til vektreduksjon, men uansett metode må du holde deg til den. Det er derfor det kalles livsstilsendring, avslutter ernæringsfysiologen.