Gå til sidens hovedinnhold

Finn gode løsninger for alle

Mandag ettermiddag tok beboere i og omkring Bygdøy allé grep om sitt eget bomiljø og aksjonerte for å få fjernet de grønne langdistansebussene fra gatebildet i Oslo sentrum. Det er på tide. I en årrekke har beboerne måttet tåle langt mer trafikk i sitt eget bomiljø enn strengt tatt nødvendig.

Problemet er heller ikke utelukkende lokalisert til Bygdøy allé. Tvert i mot er disse bussene et problem i store deler av de sentrumsnære bydelen, spesielt i bomiljøer som nettopp Bygdøy allé og Gamlebyen. Og det er en situasjon som er uheldig av flere grunner.

For beboerne er problemet åpenbart; mye trafikk, forurensing og unødvendig mye støy. Dette gjør noe med bomiljøet, og spesielt når man vet at dette er avganger som overhode ikke har noen misjon i bomiljøene de dundrer gjennom mange ganger hver eneste time.

For trafikanter som har behov for å ferdes i sentrumsgatene skaper ekstra mange busser unødvendig kø og trafikkaos.

Det samme gjelder for de få passasjerene som benytter seg av disse bussene. De blir sittende i lange køer gjennom til dels smale sentrumsgater. Det må føles fryktelig irriterende, når man vet at man i steden kunne sust avgårde på hovedveinettet i en tunnell under sentrum.

I gjennomsnitt er det også relativt få passasjerer på disse bussene. Noe mer i rushtrafikken så klart, men utenom rushtiden har en telling Gamlebyen beboerforening gjort vist at det kun er fire-fem passasjerer på bussene.

Med andre ord vil det være en vinn-vinn-situasjon å fjerne disse grønne bussene fra sentrumsgatene.

For Ruter er situasjonenåpenbart ikke like enkel. Det er en utfordring å skulle tilfredstille alle kunder, legge et rigid rutenett og samtidig forsøke å unngå at busser blir stående i lange køer. Det er forståelig at man da innimellom må ty til løsninger som irriterer noen.

Problemet er bare at de grønne bussene langt fra er en "innimellom-løsning". Det er mer regelen enn unntaket at bussene benytter seg av gater der folk bor og lever, enn at de ikke benytter seg av hovedveinettet. Det er synd, og det burde være en førsteprioritet for både politikere og Ruter selv å bestrebe seg etter å få bussene vekk fra folks bomiljø.

Reklame

I dag: Knalltilbud på populære turbukser