Gå til sidens hovedinnhold

- Tenker over hva jeg selv ville ha valgt

Leila Hafzi designer kjoler som feirer kjærligheten.

(SIDE2): Som i et hav av myk silke bølget Leila Hafzis kreasjoner i kjent stil nedover catwalken, og det mens hovedpersonen selv overvåket seansen fra sidelinjen.

Den nye kolleksjonen består av skreddersydde brude-, selskaps- og couturekreasjoner, og er den tredje kolleksjonen i serien Royaye Sefid. «Mayalu» betyr «min kjære» på nepalsk, noe som reflekterer både kjolenes opprinnelsesland og deres hensikt: å feire kjærligheten.

- Hva er inspirasjonen bak denne kolleksjonen?

- Først og fremst kvinnen selv, det vil si bruden. Det er jo hennes store drømmedag. Men jeg går også litt i meg selv når jeg designer, og tenker over hva jeg selv ville ha valgt. Da blir det bohemsk, og litt Paris på 40- og 50-tallet. Jeg vil at det skal se ut som om kjolen har lagt i en gammel kiste, for så å bli børstet av og brukt. Deriblant den nostalgiske looken går på det, sier Hafzi til Side2 like før visningen.

Hafzi blir inspirert av steder der kulturer møtes og samhandler. «Mayalu»-kolleksjonen er også inspirert bønneflagg som henger over hustak i Kathmandu. Slitt av vind og sol, blir de skarpe kantene myke og røffe - en teknikk gjenskapt i detaljer av ujevnt kuttet silke. Som med alle Royaye Sefid-kolleksjonene, er kjolene tilgjengelige i et bredt spekter av farger.

Fargepaletten som ble vist på catwalken var forøvrig i kjent stil; champagne, hvitt og pudderrosa, men med innslag av lilla. Nytt for sesongen var imidlertid snitt og silhuetter som ga assosiasjoner til senoritas og sigøynere, noe for eksempel bruken av blondevolanger og tilstedeværelsen av bare skuldre vitnet om.

Ser kjolen kjent ut?
I likhet med tidligere sesonger var det også denne gangen en utstrakt bruk av silkerosetter, som på en særegen måte nå setter signatur på plaggene til designeren, som foruten å være produsert etter strenge etiske regler, ser fantastisk ut på catwalken.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Og nettopp silkerosetter paret med et transparent stoff var det Maria Skappel var iført da hun kom skridende ned catwalken. Om du synes kjolen ser kjent ut, så er det godt mulig den er det. Dette er nemlig den samme kjolen hun bar på sin egen bryllupsdag.

- Når jeg har gått brudevisninger før så har jeg synes det har vært litt rart, men det synes jeg ikke denne gangen. Nå som jeg har giftet meg, så følte jeg meg mye mer komfortabel denne gangen. Jeg synes kolleksjonen er veldig fin, sier hun til Side2 like etter showet.

- Hvordan er livet som en gift kvinne?

- Å være gift er helt fantastisk, sier Skappel.

Se hele kolleksjonen fra Leila Hafzi her:
(Artikkelen fortsetter under bildekarusellen)

5439

- Min muse har rødt hår og ser galen ut
Hafzi selger sine kjoler verden over, blant annet i Italia, Spania, Belgia, Frankrika og Japan. Når det kommer til hva som vises på catwalken har det italienske markedet, hvor kjolene til norske Hafzi henfer i godt selskap av for eksempel Alberta Feretti og Valentino, stor inflytelse.

- Jeg følger ikke så mye med på hva som skjer når det kommer til trenger, men jeg begynte jo i denne bransjen fordi jeg hadde intuisjon for hva som ville komme. Men jeg lytter heller til markedet, det vil si butikkene, de italienske butikkene. Min muse er en italiensk forhandler, en dame med rødt hår som ser helt galen ut. Jeg vet at om jeg følger henne, så følger alle de andre butikkene etter, sier Hafzi til Side2.

Av sine italienske kunder har hun fått streng beskjed om å fortsette på lik linje med det hun har gjort til nå.

- De er med på å spisse signaturen min til den merkavaren de vil ha. Jeg har fått tilbakemeldinger på at merkevaren min blir betraktet som veldig innovativ og uberfeminin i Italia, og dette er noe som jeg kanskje synes er rart, for det dere får se her er kanskje ikke den mest nyskapende kolleksjonen i forhold til de andre kolleksjonene dere har sett, men det er også der jeg vil være: Det skal ikke være nye mønster, nye materialer og slikt hele veien, for det går på miljø, bærekraftighet og arbeidskraft.

- Ser du en forskjell på hva norske og italienske kunder etterspør?

- Ja, absolutt. Noen ganger ser jeg at de i Italia er veldig tidlig ute med å like det som jeg er gira på å få frem, mens de i Norge kanskje tar litt mer tid. Men det som har vært populært i Italia og Grankrike begynner nå etterhvert å bli populært i Norge også. Men det merkes veldig godt at jeg betjener to markeder, som er litt forskjellige per dags dato.

Sterkt møte med fattigdommen i Nepal
Leila Hafzi har i over 15 år hatt et nært samarbeid med sine produsenter i Nepal, med norske medarbeidere som følger opp produksjonen. Dette gir Hafzi et innblikk i hverdagen til både leverandører og arbeidere. Under forrige produksjonstur til Nepal i desember, inviterte Hafzi med seg Eco Age sin nærmeste rådgiver innen bærekraftighet, Jocelyn Whipple, som kunne bekrefte at Hafzis produksjonsforhold holder høyt nivå med tanke på både menneskerettigheter og arbeidsforhold.

- Det med bærekraftighet har vært viktig for meg helt fra begynnelsen av. Spesielt møtet med Nepal og fattigdommen som finnes der gjorde stort inntrykk på meg. Men jeg har alltid hatt en sterk følelse for rettferdighet og det humanitære, så dette ligger i min natur. Om jeg ikke hadde gått denne veien, hadde jeg sikkert arbeidet i FN, eller noe lignende, sier Hafzi.

Designeren har flere ganger stått opp mot det hun kaller for McFashion, og hun mener dette ikke kan sammenlignes med det hun driver med.

- Det vi produserer, det vil si vi er 15 personer som arbeider på fabrikken i Nepal, har et høyt kvalitetsniva. Vi lager en kjole om dagen, og det er veldig «slow fashion», i forhold til det jeg kaller McFashion. Nå kan jeg ikke kalle mitt arbeid for haute couture, fordi jeg ikke har et atelier i Paris, men noe av arbeidet mitt nærmer seg det. Det er derfor skredderen min får tre ganger levelønnen i forhold til andre fra Nepal, fordi han er en «master», sier hun.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken