Gå til sidens hovedinnhold

Les Microsofts Google-utbrudd

Microsoft går nå til frontalangrep på Google. Les hele utbruddet her.

Det ser nå ut til at Microsoft for alvor begynner å frykte konkurranse fra Google når det kommer til programvare for tekstbehandling og regneark.

Google Apps Premier Edition (GAPE) er en tilpasset utgave av en rekke av de webbaserte programmene som Google har, inkludert Google dokumenter og regneark, Google Talk, Gmail med 10 GB lagringsplass, Google Kalender og Page Creator.

Forenkler samarbeid og administrasjon
Tjenestens kanskje største fordel er muligheten for mange personer å jobbe med det samme dokumentet samtidig, og ikke minst at all lagring foregår på Googles servere, og derfor vil du ha tilgang til bedriftens dokumenter over alt og bedriftene bør får mindre administrasjonskostnader for infrastruktur.

Derimot er ikke programvaren i nærheten av så avansert som for eksempel Microsoft Office, og derfor er også prisen lav. Tilgang koster 50 dollar per bruker per år for bedrifter, noe som er en ganske så hyggelig pris.

Brukerstøtte og lignende er ikke inkludert, og derfor har Google inngått en avtale med konsulent- og outsourcesingsgiganten GapGemini som gjør at brukere kan kjøpe deres tjenester samtidig. Da blir prisen en god del over 50 dollar per bruker.

Går nå til angrep
Microsoft har så langt ikke vært utpreget skremt over Googles satsing på kontorprogramvare, men i denne forbindelse har selskapet gått ut og laget en liste med ti punkter som bedrifter bør tenke gjennom før de velger Google fremfor Microsoft.

Listen ser nesten ut til å være skrevet i affekt, for språkføringen er litt slapp og tidvis usammenhengende, men under følger en omtrentlig oversettelse av utbruddet fra Microsoft.

Microsoft angrep:

1. Google hevder å ha kunder på konsernnivå, men hvor mange «BRUKERE» av deres applikasjoner finnes virkelig i konsernene?

2. Google har en historie med å levere uferdige produkter, de kaller de betaprogramvare, og ruller ut oppdateringer basert på planer som «bare er kjent hos Google». Dette er det motsatte [flies in the face] av hva store selskaper ønsker og trenger fra sine teknologiske partnere – hva er det Google gjør som får de til å tro at de følger sine kunders behov?

3. Google preiker om den lave kostnaden av sine programmer – ikke bare prisen, men også fraværet av behov for maskinvare, lagring og vedlikehold. MEN hvis GAPE virkelig er et tillegg til Microsoft Office, så vil kostnaden faktisk bli større for et selskap siden de nå trenger to IT-systemer som skal administreres. Fører ikke dette til økt kompleksitet og økte konstanter?

4. Googles primære fokus er på reklamefinansiert søk. Deres fokus på konsern og nå også applikasjoner er periferiske, og i kombinasjon med andre periferiske applikasjoner utgjør det bare 1% av selskapets omsetning. Hva skjer hvis tjenestene går dårlig? Vil de bare kutte ut applikasjonene fordi de utgjøre en så liten del av selskapets omsetning? Bør kunder stole på at dette ikke kommer til å skje?

5. Googles applikasjoner fungerer bare hvis et konsern ikke har noen power-brukere, hvor ansatte alltid er online og konsernet ikke har laget noen egne Office-applikasjoner. Utgjør ikke dette en veldig liten prosentandel av globale informasjonsmedarbeideres hverdag? Når en sammenligner funksjoner, så er det ikke overraskende at Microsoft har en stor ledelse.

6. Google Apps har ikke essensielle dokumentfunksjoner som støtte for topp- og bunnoter, innholdsfortegnelse og lignende. Og selv om brukere kan samarbeide på enkle dokumenter uten at disse funksjonene er inkludert, for å samarbeide på detaljerte dokumenter må et selskap implementere en todelt prosess: Først arbeide på basisdokumentet, lagre for Word eller Excel, og så sende det via e-post for de siste endringene. Jo, de har bare betalt 50 dollar, men med inneffektiviteten skapt bare ved denne ene ekstra iterasjonen, hvor mye koster egentlig GAPE?

7. Store selskaper må konstant forholde seg til reguleringer og standarder fra staten. Selv om Google kan lagre store mengder data for store selskaper på sine servere, så finnes det ingen enkel, automatisk måte for selskapene å jevnlig slette data, holde tilbake dokumenter av juridiske årsaker eller lignende. Hva skjer om et selskap trenger å forsvare seg overfor statlige organer? Google skryter av 99,9 prosent oppetid for sine applikasjoner, men hva få personer vet er at det bare gjelder for Gmail. Like bekymringsfullt er det at Googles definisjon av nedetid er ti sammenhengende minutter med nedetid. Hva skjer hvis Googles tjenester er nede syv minutter hver time? Hva gjør syv minutter hver time for en full arbeidsdag når det kommer til kostnaden for et konsern?

8. I businessverdenen må en alltid være koblet sammen. Derfor er det også viktig med teknisk support 24/7. Hvis et selskap ruller ut Google Apps og det er en kritisk feil klokken 20 på kvelden? Sorry. Googles tekniske support er åpen mandag til fredag fra 01 til 18 på vestkysten. Er dette de nye globale forretningstidene? Hva som en kundes «dedikerte administrator» ikke er tilgjengelig? Blir det da bare full stopp i bedriften?

9. Google sier at store bedriftskunder bare bruker 10 prosent av funksjonene i dagens kontorapplikasjoner, noe som betyr at ALLE trenger de SAMME 10 prosentene av funksjoner, når faktum er at i hvert selskap er har folk spesifikke roller som krever tilgang til spesiell informasjon – hvordan adresserer Googles generiske strategi disse spesifikke kravene?

10. Når Googles programmer er i stadig beta og Google kontrollerer når og om de vil rulle ut spesielle muligheter eller funksjoner, har kunder minimalt med kontroll over timingen. Hvordan vet du hvordan du skal kunne planlegge og ordne med opplæring? Og hvordan får du de funksjonene du har bedt om? Hvor mye koster det å ikke vite?

Reklame

Siste sjanse: Halv pris på alt fra Comfyballs