I det siste har Wizz Air kommet i fokus for den måten de behandler sine ansatte på. Det ungarske lavprisselskapet, som lenge har flydd mellom Torp og utlandet, har nå også opprettet ruter mellom flere norske destinasjoner i sterk konkurranse med SAS og Norwegian, noe som har fått mange til å reagere.

Les også: Wizz Air sjokkerer med enda lavere billettpriser

Flere kjente personer og organisasjoner har annonsert at de kommer til å boikotte Wizz Air; og de oppfordrer alle til å gjøre det samme. Grunnen er at Wizz Air ikke tillater fagforeninger. Dermed må pilotene og de kabinansatte ta til takke med de betingelsene som arbeidsgiveren bestemmer.

Men har vi ikke hørt dette før? Å, joda. Det er bare å skru klokka tilbake noen år, så er det vel noen som husker irske Ryanair og den kampen som mannskapene deres kjempet mot ledelsen ved å bruke streik og andre virkemidler.

Selv om Ryanair ble tvunget til å akseptere fagforeninger i 2018, og dermed ble mer stuerene i manges øyne, har diverse utradisjonelle krumspring fra selskapets leder Michael O'Leary fortsatt med å skape bølger i markedet og fått en del reisende til å benytte konkurrenter der dette er mulig, noe de begrunner med umoralske ansettelseskontrakter og rovdrift på arbeiderne.

Les også: Den tidligere Ryanair-direktøren hyller prisgrepet til Wizz Air i Norge

Jeg er enig i at ideelt sett ville det vært etisk best å holde seg unna slike aktører, som har gitt uttrykket «luftakrobat» et nytt innhold. Men verden er nå ikke engang så svart og hvitt som de verste moralistene vil ha det til. Stikkord her er pris og tilgjengelighet.

Den internasjonale storfamilien min er spredt over 10 land rundt om i verden, og det er ikke alltid like greit å dra på besøk. Jeg har aldri benyttet Wizz Air, så det selskapet kjenner jeg lite til. Men jeg har reist mye med Ryanair de siste 20 årene, ikke fordi jeg er enig i den måten de driver business på, men på grunn av at jeg ikke har andre reelle muligheter.

Fra Torp går det direkteruter til og fra Bergamo i italia, hvor jeg blant annet har et barnebarn som bor få minutter fra flyplassen, noe som passer meg perfekt. Dersom jeg er heldig med bestillingene, kan jeg få en tur-retur ned mot - og i enkelte tilfeller under - et par tusenlapper, selv med alle gebyrer og avgifter inkludert.

Alternativet er å dra fra Gardermoen til Milano med mer konvensjonelle selskaper, hvor billetten er mange ganger dyrere og jeg også er avhengig av flybuss/rutebuss/tog/drosje i den andre enden for å komme helt fram. Noe som både forlenger og fordyrer turen betraktelig. I verste fall vil jeg ikke ha råd til å dra på denne måten, så skal jeg nøye meg med å kommunisere med lillegutt via Facetime og videoer av moralske årsaker?

Så lenge Ryanair har dette tilbudet, vil jeg derfor benytte meg av det. Normalt er det et par ledige seter på Boeing 737-800-flyene deres, som går i skyttel over hele Europa uansett om jeg er med eller ikke, så om jeg ofrer samværet med familien, oppnår jeg egentlig ikke noe vesentlig i den store sammenhengen. Ved å påføre oss småkårsfolk slik irrasjonell og irriterende flyskam prøver moralistene å skremme oss fra å bruke de mulighetene som saldoen på bankkontoen vår tillater.

Jeg velger derfor å ignorere dette fullstendig og i stedet glede meg over å ha denne muligheten så lenge den varer. Ryanairs (og sikkert også Wizz Airs) personale er profesjonelle mennesker som på en blid og hyggelig måte gjør sitt beste for at passasjerene skal få en trivelig reiseopplevelse ombord på flyene deres, akkurat på samme måte som de mer «seriøse» konkurrentene.

Les også: Vil utfordre det norske markedet: Kan bli flybilletter for 10 kroner

For en del år siden dro jeg tur-retur Gardermoen-Wien med Norwegian. På grunn av stor kroppshøyde og lange bein velger jeg alltid å betale ekstra for å sitte ved nødutgangen, hvor det er større avstand mellom seteradene og dermed bedre beinplass. Men på hjemveien hadde de byttet flytype, hvor det oppgitte setenummeret mitt var et annet sted i flyet.

De som på denne måten ble sittende ved nødutgangene hadde ikke betalt ekstra for dette og jeg ba pent om å få bytte sete. Men det fikk jeg ikke og heller ikke refundert gebyret på rundt hundrelappen. Siden har jeg ikke reist med Norwegian, da negative reisopplevelser og mangel på fleksibilitet/sunn dømmekraft betyr mer for meg enn et flyselskaps negative omdømme.

Derfor vil du forhåpentligvis finne meg på et Wizz Air-fly til Bergamo så snart Covid-19-situasjonen tillater det - glad, fornøyd og fullstendig blottet for skam. Så kan de som misliker «luftakrobatene» heller overbooke reisebudsjettet sitt, alternativt også bruke tog gjennom Nord-Europa og Alpene eller hvor de nå måtte ønske å dra.

God fornøyelse!