Gå til sidens hovedinnhold

Nordlys går i «søringfella»

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Nordlys er rystet over at regjeringen vil bruke penger på ny flyplass i Bodø og slakter prosjektet fordi det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Sett fra et Oslo-perspektiv er det jo strålende om Tromsø-media og Skjalg Fjellheim lykkes med å sette regionene i landsdelen opp mot hverandre.

Dette er saken: Ny rapport slakter milliardprosjektet i Bodø: – Pinlig

De fleste samferdselsprosjekter i Nord Norge er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomme, men finansdepartementet er pålagt å gjennomføre kvalitetssikring ved større offentlige prosjekter. Som så ofte før er samfunnsøkonomien dårlig i nord grunnet færre innbyggere, enn det kan vartes opp med lenger sørpå. Samt at beregningsmodellene ikke tar høyde for byutviklingsdimensjonen.

Vi i Høyre har store ambisjoner i Nasjonal transportplan. Den er tidenes mest ambisiøse samferdselsplan, spesielt i Nord-Norge.
"Ny by – ny flyplass" i Bodø er et av mange prosjekter vi mener vil løfte potensialet for landsdelen vår. Det hittil største byutviklingsprosjektet i landet -som best kan sammenlignes med Bodø-prosjektet, Operatunellen under Bjørvika, var heller ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt, men har blitt en kjempesuksess for Oslo og for landet.

Les også: Hever ikke på øyelokkene når man bommer med milliarder på byråkratslott i hovedstaden

Mange samferdselsprosjekter er samfunnsøkonomisk ulønnsomme, særlig i nord og i distriktene, men lar vi vær å bygge dem? Nei, vi bygger dem både av fordelingshensyn og fordi vi ønsker å legge til rette for samfunnsutvikling. Nord Norges største problem er at vi blir stadig mindre folk. Attraktiviteten for å bo og virke i landsdelen må økes. Det beste vi kan gjøre er å investere i bedre infrastruktur, minske avstander og øke folks mobilitet, samt ikke minst heie hverandre opp og frem. Noe Nordlys sitt angrep på prosjektet i Bodø viser ikke alltid er tilfelle.

Det fremstår lite troverdig og splittende at Nordlys på lederplass slakter statlig investering i Bodø til 5 milliarder, mens man på den andre siden heier på Nord Norge-bane til Tromsø på 130 milliarder– uten at man er kritisk til samfunnsøkonomisk ulønnsomhet på opptil 109 milliarder. Dobbeltmoralen er veldig synlig og det er litt pinlig at Nordlys overhodet ikke ser det. Lokale kretsmesterskap mellom byer i nord har vi hatt nok av, nå gjelder det å glede seg store ambisjoner og at naboer lykkes med sitt politiske arbeid.

Les også: Stemmer nei til Nord-Norge-bane: - Historisk svik

"Ny by – ny flyplass" i Bodø, Rana, Lofoten og Hammerfest – E6, E 8 og E 10 – tuneller, bruer, fylkesveier og sykkelveier - Nordlandsbanen, Ofotbanen og Nord Norge-banen. Vi har fantastiske muligheter og mange spennende prosjekter å kjempe for realisering av her i landsdelen vår, men da må vi henge sammen. Hvis ikke risikere vi å bli hengt hver for oss. Vi må ikke gå i den «søringfella», Nordlys.