(SIDE2): Da kan muligens denne saken gi deg akkurat den motivasjonen du trenger.

Ifølge tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen utgjør lettbrus nærmere 40 prosent av det totale brusforbruket for nordmenn.

Men vi starter like gjerne med å avkrefte en myte rundt lettbrusen.

Ernæringsfaglig rådgiver og journalist i Side2, Silje Bjørnstad, skrev nylig bloggposten «5 matmyter jeg er drittlei av å høre» hvor hun avliver myten om at «lettbrus gjør deg feit»

«Altså, lettbrus inneholder så godt som 0 kalorier, så drikkeproduktet i seg selv kan bare ikke gjøre deg feit. Hvis du nå av en eller annen grunn skal kommentere at «lettbrus gjør deg tykk», så skal du jaggu ha god dokumentasjon for å komme med en slik påstand. At lettbrus i noen studier KAN TYDE PÅ at det øker sultfølelsen/søtsuget ER IKKE SYNONYMT med at lettbrus i seg selv fører til vektøkning.»

For det er mange myter rundt lettbrus, og noen av disse er kun basert på enkeltstudier.

Så vi skal holde oss til hva vi faktisk vet ikke er særlig fordelaktig med lettbrusen.

Det vi faktisk vet om lettbrusen er at den inneholder ulike søtstoff. Som oftest Aspartam, men også «naturlig» søtstoff som Stevia. Og disse stoffene bør man ikke få i seg for mye av, selv om grensen for hvor mye du kan drikke hver dag er ganske romslig, ifølge helsemyndighetene.

HER ER TRE GODE GRUNNER TIL Å KUTTE UT LETTBRUSEN:

1. DU SLIPPER Å VÆRE BEKYMRET FOR MENGDEN SØTSTOFF

Kutter du lettbrusen slipper du å være bekymret for om du får i deg for mye av for eksempel Stevia, Aspartam eller andre typer søtstoff som alle har en grense for akseptabelt daglig inntak (ADI).

For søtstoffet Aspartam er grensen høy og en voksen person kan drikke 6-7 liter brus hver dag uten å overskride ADI, men for det naturlige søtstoffet stevia, som blant annet fins i den nye brusen Coca-Cola Life, er akspetablet daglig inntak betydelig lavere.

- Et av problemene med bruken av Stevia er at enkelte grupper i befolkningen kan få i seg for mye i forhold til ADI. Det kan bli et problem, har seniorforsker ved Folkehelseinstituttet, Trine Husøy, tidligere uttalt.

Alle nye tilsetningsstoffer må gjennom strenge sikkerhetskrav før de godkjennes i Norge, uavhengig om de er naturlige eller kjemisk fremstilt. De blir tildelt en såkalt «ADI», det vil si et akseptabelt daglig inntak, og Stevia har en ADI på 4 mg per kg kroppsvekt. Sammenlignet med søtstoffet Aspartam, som har en ADI på rundt 40 mg per kg kroppsvekt.

2. DU SPARER TENNENE DINE FOR SYRESKADER
Dentale erosjoner eller syreskader er tap av tannsubstans forårsaket av langvarig syrepåvirkning. Og konsekvensene kan blir svært alvorlige. Å drikke mye kullsyreholdig drikke er en av de tingene som definitivt står på NEI-lista til tannlegene rundt om i landet. Du bør ikke drikke lettbrus gjennom dagen, som en slurk nå og da, du bør skylle munnen med vann etter at du har drukket lettbrus, og du bør også gjøre dette før tannpussen. Bruk gjerne sugerør, så sparer du tennene dine for syreskader.

3. DU SLIPPER Å VÆRE AVHENGIG

Altså, lettbrus er kanskje ikke det verste du kan være avhengig av. Men det kan være befriende å kvitte seg med en avhengighet, rett og slett fordi du bruker så mye tid og energi på å tenke på at det er dette du vil ha, at du må huske å kjøpe det, at du MÅ ha det, eller at det er krise når du ikke har en flaske i veska. Begynn i det små og kutt ned litt etter litt. Dessuten smaker det så utrolig godt når du ikke drikker det hele tiden heller.

Likte du denne saken? Lik oss på Facebook også!