(Side2): Kvinner i Norge har en gjennomsnittlig levetid på 84 år, men likevel er det nok noen av oss som kunne tenke seg å legge til rette for noen ekstra kvalitetsår på baken.

Med disse små hverdagsvanene kan du faktisk legge til rette for litt ekstra tid under solen, og ikke er de spesielt vanskelige å gjennomføre heller.

Spis sushi

Kanskje var det ikke så dumt at denne sushi-trenden kom til Norge like vel? Japanske kvinner har nemlig en av de lengste levetidene i verden, og ekspertene tror det er et direkte resultat av kostholdet deres. Det er et kjent faktum at omega 3-fettsyrene er gunstig for helsa, så da er det bare å hive innpå sushien med god samvittighet.

Nyt sjokoladen

Som om vi trenger å komme med en eneste god grunn til at du skal hive deg over den sjokoladeplaten, sant? Nå som sjokoladen kan se ut til å bli en luksusvare, er det i alle fall ingen grunn til å la være. To porsjoner med mørk sjokolade kan faktisk minske risikoen for hjertesykdommer.

Smil, og stress ned

Lykkelige mennesker har en tendens til å leve lenger enn ulykkelige mennesker. Det er riktignok ikke bare optimismen som holder dem i live. De har også en lavere konsentrasjon av kortisol, stresshormonet, i kroppen. Det fører igjen til et lavere blodtrykk, og mindre sjanse for hjertesykdommer og slag. Det er med andre ord ingen grunn til å la være å smile!

Spis nøtter

Folk som spiser nøtter reduserer sjansene for å få både hjertesykdommer, kreft, lungesykdommer og flere andre helserisikoer. De som spiser nøtter har faktisk hele 20% mindre sjanse til å bli syke eller dø, i det hele tatt, sammenlignet med de som ikke spiser nøter.

Stump røyken

De fleste har allerede tusen grunner til å skulle stumpe sigaretten en gang for alle, men om du er en av dem som tenker at det er for sent, og at skaden allerede er gjort, vil nok dette overraske deg. Det viser seg nemlig at de som slutter før de fyller førti lever en helt tiår lenger enn de som slutter senere.

Stå oppreist

Det å sitte foran dataskjermen hele dagen kan være nødvendig for bankkontoen din, men det er ikke like bra for kroppen. Forskning viser at kvinner som sitter mer enn seks timer om dagen har 40% større sjanse for å dø av livsstilssykdommer enn de som sitter mindre enn tre timer. Det kan med andre ord være lurt å skaffe seg en pult med heve- og senkemuligheter på jobb.

Drikk et glass vin

Men bare ett eneste glass. Kontinentale og moderate drikkevaner kan hjelpe mot livsstilssykdommer, men kun om du holder deg innenfor de moderate grensene. Det er anbefalt å drikke ett glass vin hver dag.

Hold deg i bevegelse

Trening holder deg frisk, gir deg energi, og frigjør lykkehormonet endorfiner. Dessuten forlenger det livet ditt. Da er det bare å komme seg opp av sofakroken, og inn på treningsstudioet.