Gå til sidens hovedinnhold

Urettferdig enkel å overse

Mens andre tar glansen, er det denne som skaper fornøyde bilkjøpere.

Det siste året har vært ganske spennende for de som har lyst på en litt påkostet bil, men som likevel ikke tar all verden plass. Audi har kommet med nye A3, Mercedes med A-klasse og Volvo med V40 – og på toppen har BMW oppdatert sin 1-serie.

Alle disse bilene er glimrende biler, noe de også må være for å kunne hevde seg i dette markedet.

Men med alt glitteret disse bilene har ført med seg, har det vært veldig enkelt å glemme en 5. konkurrent i dette markedet, som allerede har ligget der, nemlig Lexus CT200h.

Det har vært enkelt å nevne den i forbifarten som hybridalternativet i dette segmentet, men kanskje mest som en ettertanke. På sett og vis er dette litt urettferdig.

Bilen som gir fornøyde eiere

Hvis vi for et øyeblikk ser bort ifra det positive med at som brukt i byer, er hybridteknologien fantastisk både med tanke på kjørekomfort i kø – der trinnløst automatgir i kombinasjon med elmotor glir smertefritt - og ikke minst det i praksis fraværende utslippet av NOx, så er Lexus et merke som på mange måter virkelig skiller seg ut.

Da Lexus for snart et år siden debuterte på den prestigefulle AutoIndex-rangeringen, etter at de endelig hadde fått en massemarkedsbil i CT200h, plasserte de seg ikke bra høyt. De fløy rett inn på en soleklar førsteplass, foran sine kronkonkurrenter BMW og Audi som tidligere har kjempet om førsteplassen.

Les også: Disse er mest fornøyd med bilen sin

Vi har senere hørt fra konkurrenter som begynner å se på det å ta over den 1. plassen som omtrent like realistisk som å slå Golf som Norges mest solgte bil, og at en bare mener at Lexus har satt sin egen standard.

AutoIndex er for øvrig ikke noe enestående eksempel i så måte, og da J.D. Power nylig offentliggjorde sin amerikanske statistikk for tilfredshet, var Lexus igjen på topp.

Les også: Kvaliteten blir bedre

Med dette som bakteppet satt vi oss nok en gang bak rattet på en CT200h, nå i en forbedret utgave av den som for et par år siden ble lansert, og i den nye og mer hissige F-sport-utgaven.

Når vi sier forbedret utgave, så mener vi egentlig at Lexus har oppgradert CT200h litt i det skjulte basert på brukertilbakemeldinger, uten at de har gjort en ny lansering ut av det.

Den nye modellen har fått et litt mykere understell for å forbedre kjørekomforten – mens utstyrsvarianten F-Sport egentlig er det stikk motsatte, der en har «tightet» opp bilen litt på toppen av de nye endringene for å gjøre bilen mer sporty. Det er en vanskelig balansegang, men på toppen har de gjort flotte ting med utseende.

Veldig kjøreglad

Så hvordan føles en oppmyket, oppstrammer utgave av CT200h? Vel, påfallende bra, om vi skal være ærlige. Enkelte biler har det ved seg at ting bare føles fryktelig riktig, uten at vi helt klarer å sette ord på det. CT200h er så mye mer presis og følsom enn det vi er vant til fra Toyota-konsernet – og bilen er på mange måter bare en glede å kjøre.

Vi er fortsatt ingen stor fan av trinnløs girkasse og hybrid til høyhastighetshamring på motorveier, for der blir dette bare masete med høye turtall og mye jag, og der er konkurrentene rett og slett bare bedre, men Lexus klarer likevel å dempe ulempene ved dette relativt mye.

Førerfokusert

Å sitte bak rattet er for øvrig alltid veldig bra i en Lexus, og en føler nesten at en kler på seg bilen når en setter seg ned i setene. Alt føles veldig førerfokusert, og den store midtkonsollen dominerer opplevelsen. Det er lett å føle seg hjemme, og måten du styrer underholdningssystemet med en musepeker blir overraskende raskt intuitivt.

Når det kommer til ekstrautstyr har du «alt» du har behov for.

Så får det heller være at interiørkvaliteten ikke er helt den samme som på mer påkostede modeller som for eksempel storbilen GS450h eller de litt mer påkostede utgavene av konkurrentene. Det er litt «japansk-amerikansk luksus», men det er gjort på en måte som fungerer.

Det eneste vi savnet i den nye F-sport-utgaven av Lexus’ etter hvert så signaturbaserte Mark Livinston-anlegg som ikke er tilgjengelig, som gir fantastisk lyd i andre utstyrsmodeller. Lexus opplyser derimot at de vurderer å introdusere det også her. Det tror vi de gjør lurt i.

Bakseteplassen er helt grei i forhold til segmentet, mens bilens virkelige akilleshæl er bagasjerommet.

Bilen ble laget før Toyota hadde forstått hvordan de kunne plassere hybridbatteripakken uten å spise solide doser av bagasjeplassen. Det er i grunn ikke andre måter å si det på enn at bagasjeplassen er dårlig, og vi nå at Toyota har løst denne floken – for med nye generasjon Aurius Hybrid er ikke bagasjeplass lenger noe issue.

Lexus forsvarer dette med at CT200h langt på vei er en bil nummer to, og for mange kan det nok stemme, men det er ikke alle forunt å ha en slik bil som sekundærbil, og noe annet på turer der masse plass er en nødvendighet.

Når konkurrentene heller ikke har dette handikapet (hovedkonkurrentene har 20-33 prosent mer plass), og konsernet beviselig kan bedre, må det være lov å etterspørre en facelift.

Fordeler mot ulemper

Alt i alt er CT200h en veldig fin bil som det er lett å like, om enn noe vanskelig å forelske seg i. At den er så kjøreglad som den er, tross sin hybriddrift, er kanskje det vi sitter igjen mest med. Den har sine solide fordeler, men at konkurransen har hardnet seg til siden lansering er det ingen tvil om.

Lexus har faktisk valgt å ta bort pre-crash-systemet i F-sport-modellen fordi det var for dyrt (det er derfor F-sport er billigere enn Luxury), og dette er utstyr som nå er standard på en VW Up – dog i en noe mer primitiv form enn hva Lexus kan tilby.

Prismessig kan CT200h F-Sport fremstå svært dyr, med en pris på 385.000 kroner, men det er viktig å huske på at F-sport er en utstyrspakke, og at startprisen på bilen egentlig er nøyaktig den samme som en Audi A3 105 hesters diesel med automat, på like over 300.000 kroner. I utstyrspakken er det, utover designdetaljer, GPS, ryggekamera, parkeringssensorer, større felger, cruise control og masse mer.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om vin og bobler til 17. mai

Kommentarer til denne saken