Lidl var en dundrende fiasko i Norge, og ble tatt over av Rema 1000. Men i Tyskland er kjeden fortsatt en stor suksess, og nå går selskapet nye veier for å øke omsetningen.
Videreføre datasuksess
Tidligere har vi sett at matvarebutikker har hatt stor suksess ved å selge billige datamaskiner til sine kunder, og denne suksessen ønsker nå selskapet å videreføre ved nå å selge biler på sin nettbutikk.
Nyhetsbyrået AP melder at Lidl har inngått en avtale med en distributør om å selge Opel Coras og Volkswagen Cross Polo for rundt 25 prosent rabatt.
- Lidl og ATG-Automobile jobber mot det samme publikumet. Begge aktørene søker kunder som ønsker kvalitet i kombinasjon med hyggelige priser, forteller talskvinne Petra Trabert.
Kjeden er ikke redd for at den økonomiske krisen i landet skal gjøre bilsalget vanskelig. I februar gikk bilsalget i landet opp 21 prosent i forhold til februar i fjor. Årsaken er hovedsakelig at myndighetene gir 2500 euro til de som bytter ut biler som er eldre enn 9 år.
Med denne rabatten vil en ny Corsa i Tyskland bare koste rundt 8000 euro - drøyt 70.000 kroner. Til sammenligning begynner prisene på en Corsa i Norge på drøyt 150.000.
Tviler på suksess
Om denne fremgangsmåten kommer til å få samme suksess som datamaskinsalget er det ikke alle som tror på.
- Jeg tror dette kommer til å bli veldig vanskelig for Lidl. Folk ønsker ikke å køpe dyre produkter fra en billig matvarebutikk, sier sjefen for Center for Automotive Research, Ferdinand Dudenhoeffer.
Dette er første gangen en tysk nettside forsøker seg på dette. Nettmarkedsplassen Quelle forsøkte å selge biler for fem år siden.
- Det fungerte ikke, selv om sidene deres hadde masse trafikk. Tyskere liker å gå til en bilbutikk, konkluderer Dudenhoeffer.
