Det har allerede vært en delegasjon fra Lillestrøm i Drammen for å studere bysykkelsuksessen der.
- En sykkelpark med mange stativer, et enkelt og funksjonelt utlånings- og låsesystem vil absolutt være av det gode i Lillestrøm. Et par hundre bysykler vil redusere trafikken, gjøre parkeringsmulighetene i sentrum enklere og attpåtil ha en positivt effekt på luftforurensning, sier overingeniør Jostein Ressem i Skedsmo kommune til Romerikes Blad.
Direktør Øivind Michelsen i selskapet Kunnskapsbyen er om mulig enda mer begeistret.
- Jeg ville brukt bysykkel mellom Kjeller, Lillestrøm Nord og Lillestrøm sentrum hvis systemet hadde eksistert. Det tar jo bare fem minutter i stedet for å hente bil, kjøre, lete etter parkeringsplass, betale der osv. Jeg ville spart tid, og fått bedre helse, med sykkel, sier han. Med 2.000-3.000 arbeidsplasser og 3.000 studenter på Kjeller ser han for seg et enormt brukspotensial av bysykler.
Nå mangler det bare en politisk avgjørelse, samt at noen finner det kommersiellt interessant å satse på sykler i Lillestrøm.
