(SIDE2): En sommerdag i august 2014 parkerte Diana Thorbjørnsen bilen i øverste etasje i parkeringshuset i nærheten av huset sitt i Sandvika. Uten heis i bygget, var 22-åringen nødt til å ta trappene fatt da hun skulle hente bilen igjen.
Diana veide godt over 100 kilo, og slet med å komme seg opp trappene. Det siste året hadde hun lagt på seg kraftig, og hun skjønte at hun ikke kunne fortsette sånn.
- Jeg var gjennomsvett, andpusten og helt utslitt da jeg endelig kom opp. Da tok jeg en avgjørelse. «Nå har du kost deg nok, Diana,» tenkte jeg, og bestemte meg for å gå ned i vekt.
Valgte trening fremfor fest
Diana la om kostholdet. Spiste oftere og mindre porsjoner. Talte kalorier. Magen hennes var vant til å overspise, spesielt til middag, og måtte derfor bli vant til mindre mat.
De første fire månedene var tøffe. Hun fulgte alle reglene. Droppet fester med venner til fordel for treningssenteret. Sluttet å drikke alkohol og fokuserte i stedet på å leve sunt.
- Jeg trente seks ganger i uken. både styrke og kondisjonstrening. I starten svømte jeg, for jeg var såpass tung at det gjorde vondt å løpe. Jeg gikk ikke på vekten de første månedene, i stedet for målte jeg meg. Etter tre-fire måneder gikk jeg på vekten, og da hadde jeg gått ned 30 kilo, forteller Diana.
Alltid hatt god selvtillit
Nå har Diana gått ned totalt 53 kilo, og trives godt i en lettere kropp.
- Jeg har alltid hatt god selvtillit, uansett kropp. Men det er naturligvis mer behagelig å være lettere, sier hun.
Diana feiret vektnedgangen på en noe spesiell måte, nemlig ved å stille opp som undertøysmodell for Lindex i deres Bra Volution-kampanje.
Undertøyskampanjen er kjent for å gå utradisjonelt til verks når det kommer til bruk av modeller. I fjor var det Lindex' egne ansatte som sto foran kamera, og i år åpnet de altså for søknader fra kundene.
- Jeg fikk en mail om at Lindex lette etter undertøysmodeller, og jeg tenkte hvorfor ikke? Det har virkelig vært en opplevelse for livet, som har styrket mitt selvbilde og selvfølelse, forteller Diana.
- Litt av et adrenalinrush
Men Diana er ikke den eneste norske modellen i årets Bra Volution-kampanje. Cecilie Zachariassen (43) ble også plukket ut, etter å ha vært veldig usikker på om hun skulle melde seg på.
- Jeg er tobarnsmor og har bodd alene med barna de siste syv årene. Jeg kjente at jeg hadde lyst til å gjøre noe for min egen del, og ble fristet til å melde meg på da jeg så at Lindex lette etter modeller. Jeg brukte litt tid på å tenke meg om, men til slutt bestemte jeg meg for å gjøre det. Jeg ville utfordre meg selv, det trengte jeg, sier Cecilie.
Nå er begge damene veldig fornøyd med at de meldte seg på.
- Kampanjen viser naturlige kropper, og det er viktig. Jeg vil gjerne være et godt forbilde for barna mine, og er glad for at jeg fikk være med på dette. Jeg har en 14-årig datter hjemme, og vi prater mye om kropp og kroppspress, forteller Cecilie.
Diana forteller om fine tilbakemeldinger fra venner og familie, og sier hun er stolt over å fronte kampanjen.
- Jeg liker utfordringer, spenning og adrenalin. Og det å stå i undertøyet foran kameraet, det er litt av et adrenalinrush, det kan jeg love deg, smiler hun.
Se også denne videoen av modell Denise Bidot, som fronter Swimsuit For All sin bikinikampanje: