(SIDE2): Folk vil heller se klær på modeller med normal vekt enn supersmale modeller. Det viser en forskerrapport nylig gitt ut av European Journal of Marketing.
Det er forskere ved University of Kent, som står bak den, skriver svenske Resumé.
Ingen effekt for kjente merker
Forskerne gjennomførte tre studien med kvinner i alderen 18-25 år, som fikk se reklamekampanjer, både virkelige og fiktive, der modellens størrelse varierte fra supertynn til plus size.
Resultatet var at for virkelig kjente merker betød det lite for kundens oppfatning om modellen var tynn eller over normalen. Oppfatningen om produktet forandret seg ikke.
Når det gjaldt fiktive merker, som kvinnene også fikk se reklamekampanjer for, så tenderte de mot å like bedre kampanjene med normalvektige damer.
Enkelte kvinner, som oppga at de hadde dårlig selvtillit, valgte klart reklamene med normalvektige.
- Endelig!
Da Side2 skrev om at Lindex brukte egne ansatte som undertøys- modeller i deres nye undertøysserie, så fikk det svært positiv tilbakemeldinger fra kjedens kunder og Side2s lesere.
«Endelig,» skrev noen. «Sånn ser de fleste damer ut,» skrev en annen.
- Mange sier jeg er modig som gjorde dette, sa Rati Goel som er den norske modellen.
- Vårt resultat viser at motebransjen ikke har noe å frykte i å anvende normalvektige modeller i sine reklamer, sier professor Xuemei Bian ved University of Kent.
Tidligere i vår ble det kjent at Frankrike forbyr modeller under en viss BMI.
Denne våren har også syltynn modell skapt vill debatt.