Anmeldelse: «LittleBigPlanet 2»

«LittleBigPlanet 2» lar deg lage dine egne spill og mulighetene er tilnærmet uendelige.

Altfor ofte mens jeg spiller tenker jeg at «dette kunne jeg gjort bedre», jeg har mistet tellingen over hvor mange ganger jeg har vært borti nivåer som er merkelig lagt opp, fiender som ikke vet å oppføre seg og oppgaver som er like originale som i Donald.

«LittleBigPlanet» er ett av få spill som lar deg vise at du er bedre enn proffene, hovedattraksjonen er nemlig et verktøy som setter deg i stand til å lage utrolige plattformbaner.

Lage egne spill

Jeg oppdaget kjapt at jeg egentlig bare burde holde kjeft og være fornøyd med det jeg får servert, men på internett ligger det et utall heftige, fabelaktige og kreative kreasjoner skapt av andre spillere. Timene flyr når du begynner å hente ned og spille gjennom ulike brett, mye av det som er tilgjengelig er bedre enn titler vi betaler flere hundre kroner for og alt er gratis.

Nå er oppfølgeren her og Media Molecule har gjort mer enn bare å legge til et par nye funksjoner hist og pist, «LittleBigPlanet 2» sin nivåskaper har blitt kraftig oppgradert og er blitt til en spillskaper (du kan fortsatt lage brett også). Bare kreativiteten setter en stopper for hva som er mulig, takket være at du blant annet kan justere parametere som gravitasjon og kameravinkel, er alt fra tradisjonelle plattformspill og til skytespill og strategispill mulig.

Smarte, nye funksjoner

Andre nye funksjoner er muligheten til å programmere den kunstige intelligensen, lage kretskort for enklere å støtte avansert logikk, ta opp egne animasjoner og gi spilleren direkte kontroll over objekter (ingen flere brytere), for å nevne noe. Spillskaperen høres kanskje avansert ut, men takket være glimrende menydesign er verktøyet lett å komme i gang med.

4005

Likevel, de aller fleste av oss kommer ikke til å få til noe særlig mer enn det helt grunnleggende, men det spiller ingen rolle. Akkurat som originalen er «LittleBigPlanet 2» bygd opp rundt et nettsamfunn, og både nye brett og spill kan enkelt deles og hentes ned. Hvis historien er noe å gå etter, kommer mengden og kvaliteten på det som blir lagt ut til å være skyhøy. Med andre ord er dette et spill som bare kommer til å gi og gi.

Kreative enspilleroppgaver

«LittleBigPlanet 2» byr også på en stort sett underholdende enspillerdel, men som forrige gang er den mest som inspirasjon å regne. Du tar kontroll over alltid sjarmerende Sackboy og skal redde Craftworld gjennom å utforske en rekke forskjellige spillverdener. Humoren er minst like god som i «Little Big Planet», mellomsekvensene bedre og brettene mer varierte og av høyere kvalitet.

I tillegg til en rekke interessante og kreative oppgaver, for eksempel skal du hjelpe en rekke mini-Sackboys gjennom brett, åpner nye leketøy for diverse muligheter og «Little Big Planet»-versjoner av kjente spill dukker opp. For eksempel skal du spille deg gjennom en slags «Space Invaders» og Sackboy kan nå bruke en krok til å gripe fatt i ting.

Upresis kontroll

Dessverre føles enspillerdelen av og til litt usammenhengende og mest som en samling eksempler på hva som er mulig med spillskaperen, og utviklerne har ikke fikset noe av det som var irriterende i originalen. Kontrollen er fortsatt for lite presis og Sackboy gir inntrykk av å flyte bortover når han hopper. Mangelen på presisjon legger en spesielt stor demper på partier hvor du må være presis, som er overraskende mange.

Teknisk har skjedd en hel del. Grafikken er enda lekrere, mer detaljert og utrolig nok enda mer sjarmerende, «LittleBigPlanet 2» er et sånt spill som gjør en glad. Lyden er også strålende og spesielt det varierte lydsporet fortjener skryt.

Nesten helt topp

Alt i alt er «LittleBigPlanet 2» meget godt. Smågrums i enspillerdelen og en upresis kontroll trekker ned, men jeg anbefaler likevel spillet på det varmeste. Når enspillerdelen er på sitt beste, det vil si mesteparten av tiden, er den skikkelig morsom og spillskaperen er et utrolig kraftig verktøy. Hvis beta-testen er noe å gå etter, er det bare å glede seg til hva som kommer til å dukke opp.

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien