(Melk & Honning): De siste par årene har TikTok for alvor tatt over for Instagram som det hippeste sosiale mediet. Nå teller det svimlende 600 millioner brukere, med hovedvekt på generasjon Z. Men blant dansing med overdrevne bevegelser, sminke-tutorials, matoppskrifter og annen uskyldig moro, er det dessverre også en del mørke ting der inne.

Melk & Honning har tidligere skrevet om både folk som filer ned egne tenner med neglefil, kler seg ut som døde jøder i konsentrasjonsleire, eller gjør kontroversielle challenges slik som The Mugshot-challenge.

Heller ikke i kommentarfeltet på TikTok er alt bare fryd og gammen.

Les også: Tar helt av på TikTok etter skilsmissen til Bill og Melinda Gates: Selger seg selv og familiemedlemmer

Advarer mot giftig kultur

Den norske influenseren Sonja Iren Johnsen forteller om en svært negativ kommentarkultur på TikTok.

– Jeg lastet ned TikTok i 2019, egentlig bare for å sjekke det ut. Jeg trodde aldri jeg kom til å legge ut noe der fordi jeg trodde det bare var for barn; en morsom plattform med gøye og positive videoer.

Senere samme år delte hun sin første filmsnutt der inne. Siden har det blitt flere og nå nærmer hun seg 10k følgere via profilen @sonja.iren. Johnsen reagerer likevel på mengden negative kommentarer hun opplever å få der inne.

– Jeg har faktisk aldri opplevd noe så ille som TikTok. Det høvler inn med fæle og sårende kommentarer med en gang man viser noe som helst selvtillit, sier hun.

Johnsen mener det ikke bare er hos henne det er slik.

– Nei, jeg ser negative kommentarer i så og si hvert eneste kommentarfelt.

– Unge gutter er verst

Ifølge Johnsen ser hun en økende trend blant unge gutter, og mener at flertallet av de uhyggelige kommentarene kommer fra dem. Hva grunnen er til det vet hun ikke.

– De prøver kanskje å tøffe seg? Det virker som om mange unge gutter ikke takler at jenter har noe som helst selvtillit med mindre de har blondt hår og idealkroppen, sier hun.

Blant kommentarene hun har fått den siste tiden går det meste på nettopp utseende og kropp.

Les også: Ny TikTok-trend tar av på internett. Nordmanns video blant de mest populære

– «Du må komme deg på trening», «Du er feit, derfor er du støgg. Å være usunn er ikke attraktivt, vi menn velger våre partnere ut i fra hvem som kan ta vare på våre barn», «du ødelegger for resten av Norge», «du er stygg» og «jeg takler ikke trynet ditt», er noen av kommentarene jeg har fått.

Johnsen påpeker at hun personlig ikke blir lei seg, men at hun blir provosert av kulturen som later til å ha oppstått den siste tiden.

– Men jeg blir veldig irritert og faktisk ganske sliten. Jeg er redd folk skal få ødelagt selvbildet sitt og finne nye usikkerheter, fordi en 13 år gammel gutt fant ut at han hadde lyst til å si sin mening, sier Johnsen og mener at det er på høytid at noen tar grep.

– Disse nettrollene må få høre og se hva som kan skje med mennesker når man skriver slike ting på nett. Hvor mye det kan ødelegge et menneske. I verste fall kan man ta liv – og ja, det kan være den ene kommentaren, som den personen trodde bare var «å si sin egen mening», sin feil.

Ser tydelig forskjell på TikTok og Instagram

En som virkelig kjenner TikTok på godt og vondt er den mye omtalte, og til dels kontroversielle, influenseren Jenny Huse. Hun har omlag 140k følgere, og mener majoriteten av kommentarene på videoene hun deler er negative.

– Jeg får for eksempel kommentarer på sminken min og at jeg ser plastisk ut. Det er ofte slike kommentarer som får flest likes. Jeg tror det er en slags konkurranse om å få flest likes på kommentaren sin, sier Huse.

Huse mener det helt klart er verre på TikTok enn på Instagram.

– Ja, for det er et større antall «anonyme» brukere på TikTok, som gjør at folk ikke gidder å bry seg. På Instagram er det færre anonyme brukere, som gjør at flere faktisk reagerer på de negative kommentarene man får, mener hun.

På profilen til Huse er det derimot yngre jenter som oftest legger fra seg sleivete kommentarer.

– 93 prosent av følgerbasen min på TikTok er kvinner. Jeg får som oftest hat av yngre jenter, sier hun.

Les også: Forbrukerrådet klager Tiktok inn til EU-kommisjonen

Krever ansvar fra selskapet

TikTok var blant de nominerte til den norske verstingprisen årets Gullbarbie, sammen med kleskjeden Brandy Melville og Sophie Elise AS.

Ifølge Lea Mariero, leder for Press – Redd Barna Ungdom som arrangerer prisen, var bakgrunnen for nominasjonen av TikTok at appen generelt har få retningslinjer som brukerne må forholde seg til. Appen tillater blant annet reklame og markedsføring som Press mener er svært skadelig.

– Plattformen tar ikke ansvar for skadelige trender som sprer seg. Faktisk har TikTok så gode algoritmer at hvis du først kommer inn i disse trendene, så vil du fortsette å få opp det samme innholdet, sier Mariero til Melk & Honning og krever at selskapet snart må ta ansvar.

– TikTok må kunne stå ansvarlig for innhold som publiseres på plattformene deres. Det gjør de ikke i dag, sier hun.

Mariero påpeker at de ikke aktivt har undersøkt dette med den negative kommentarkulturen i forbindelse med Gullbarbie-nominasjonen.

– Den baserer seg i stedet stort sett på markedsføringen på TikTok. Likevel er vi bekymret for at TikTok selv ikke tar ansvar for det som skjer på appen, og heller ikke sikrer at spesielt barn opplever trygghet på deres plattform, sier hun ytrer stor bekymring for eventuelle konsekvenser av den negative kommentarkulturen.

– Aldri før har så mange barn og unge rapportert om nettmobbing som nå, og det sier noe om omfanget. I tillegg er det skummelt fordi mobbing som tradisjonelt har vært i skolegården er enklere å «se», mens på sosiale medier er det svært vanskelig å kunne avdekke det utenfra, og for andre å gripe inn, sier hun.

TikTok: - Vi tar dette seriøst

Ifølge en talsperson for TikTok tolererer ikke TikTok at medlemmene blir mobbet eller krenket på deres plattform. Ifølge talspersonen går den typen oppførsel imot deres retningslinjer og blir slettet som konsekvens.

– Vi jobber kontinuerlig for at TikTok skal oppleves som et støttende felleskap, der man kan fokusere på hva man liker best, enten det er å være kreativ, finne venner eller å ha det gøy, skriver talspersonen for TikTok i en mail til Melk & Honning.

Les også: Helsesista advarer mot selvmordsvideo på TikTok

Talspersonen forteller at selskapet nylig lanserte en ny funksjon som gir folk mulighet til filtrere spam eller støtende kommentarer. Dette håper de vil gi folk mer kontroll over hvilke kommentarer som synes under videoene deres.

– Vi er også kommet med en annen funksjon som ber folk om å tenke seg om to ganger på om kommentaren er upassende eller slem, samtidig som vi minner dem på våre retningslinjer. Og dersom folk ser innhold på TikTok som de mener går imot disse, oppfordrer vi til at de rapporterer det, skriver talspersonen videre.

Ifølge TikToks egne undersøkelser blir hele 92,4 prosent av videoene som bryter retningslinjene fjernet før en bruker rapporterer dem. 83,3 prosent blir fjernet før de i det hele tatt får noen seere.

– Vårt team sitter klar til å fjerne ubehagelig eller krenkende kommentarer 24 timer i døgner, skriver Talspersonen.