Plateselskapet 2L og ikke minst mannen bak med visjonene og evnene til å sette ideene ut i livet, Morten Lindberg, har vært i mitt favorittsjikt i åresvis. Egentlig er det litt mot de fleste odds fordi musikken Lindberg i all hovedsak fokuserer på og løfter fram, ofte ligger et godt stykke utenfor der mitt hovedengasjement ligger. Måten Lindberg gjør produksjonene sine på, lyden han skaper og den totale cd-pakka - alt på øverste hylle uansett hva man måler mot - har uansett vært og er av typen jeg faller for og blir begeistra for og slik er det også med de to korplatene som er med denne gangen.

Oslo Kammerkor blei oppretta i 1984 av Grete Pedersen. Hun styrte skuta fram til 2005 da Håkon Daniel Nystedt tok over som dirigent og kunstnerisk leder. Folkemusikk har stått svært sentralt i korets repertoar de siste 30 åra og slik er det også på «Veneliti».

Mye av musikken er nykomponert av Ørjan Matre, mens noe er fra folkemusikkens univers og tekstene er blant annet henta fra den store salmeskatten eller fra folkemusikktradisjonen.

Uansett så har Oslo Kammerkor, Nystedt og Lindberg i løpet av noen måneder i 2017 i Ris kirke i Oslo, makta å skape en fantastisk vakker klangverden der musikken får et slags evighetens stempel på seg. Det er vakkert, det er tidløst og viktig for at dette norske uttrykket blir tatt vare på og videreført.

Schola Cantorum går 20 år lenge tilbake i tid. Knut Nystedt, bestefar til tidligere nevnte Håkon Daniel Nystedt, var sjefen fra starten. Fra 2002 er det Tone Bianca Sparre Dahl som har vært dirigent og hun viderefører den sterke tradisjonen Nystedt etablerte med å prioritere nyskrevet musikk.

Fire av de seks verkene er spesialskrevet for koret og komponistene er svenske Karin Rehnqvist, Ståle Kleiberg, Bjørn Morten Christophersen, Martin Ødegaard, nei da, ikke han i Spania nei, Frøy Aagre og Bjørn Kåre Odde.

I tillegg til koret er også blant annet fire horn, Oddes fiolin og Aagres sopransaksofon viktige ingredienser på noen av verkene og Sparre Dahl har makta på et flott vis å skape spenning, utfordring og en vakker og unik klang i dette samtidsmusikalske universet.

Oslo Kammerkor og Schola Cantorum er to helt forskjellige kor. I mine amatørører låter begge like flott, men staker altså ut hver sin retning - begge med svært good hjelp av Morten Lindberg.

Vi iler til og gratulerer Morten Lindberg og 2L med den gjeve Grammy-prisen. Kanskje blir det en ny pris neste år?

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.