(Melk & Honning): Melk og Honning vil være din guide til alle personlighetene og profilene som preger moten i dag – fra kjente designernavn til giganter i industrien, folk behind-the-scenes og kreative kunstnere. Alt for å gi deg oversikten over hva som rører seg i bransjen – og hvem som er hvem.

Vi starter med mannen som personifiserer luksusindustrien i dag – og sånn sett vil prege hvordan mote møter omstillingene mot en mer bærekraftig industri i årene som kommer.

Les også: Ni trender moteprofilene digger akkurat nå

En som kanskje ikke er så kjent for de fleste – men som styrer over store deler av moten med fast hånd. Nemlig Bernard Arnault (72), eier av verdens største luksuskonglomerat, LVMH.

Verdens tredje rikeste mann

Det er ikke lenge siden Arnault toppet Forbes-listen over verdens rikeste personer, etter å ha forbigått Amazon-grunnlegger Jeff Bezos. Per dags dato er han verdens tredje rikeste mann med en estimert formue på 199 millarder dollar, kun slått av Bezos og Tesla-eier Elon Musk.

Arnault er grunnlegger og største eier av LVMH, samt styreleder og administrerende direktør. LVMH – Louis Vuitton Möet Hennessy – er et fransk konsern og konglomerat – en samling ulike bedrifter under samme eier.

Arnault startet oppkjøpet av verdens mest kjente motemerker da han skaffet seg et konkursrammet Christian Dior i 1985. Med en bakgrunn fra eiendomsfeltet, og med en arv fra faren, kjøpte han det ikoniske merket for 15 millioner dollar. Senere skulle det bli mange fler.

LVMH ble dannet i 1987 etter en sammenslåing av Louis Vuitton og Möet Hennessy. Dette ble starten på en svært vellykket reise for konglomeratet.

Eier flere kjente varemerker

LVMH er i dag verdens største innen luksusvarer og eier over 70 kjente varemerker innen alt fra mote og kosmetikk, til klokker, smykker og alkohol.

Luksusgruppen har noen av verdens største motehus i sin portefølje, som stadig vokser.

Konglomeratet sitter på en rekke berømte merkevarer som Louis Vuitton, Céline, Christian Dior, Fendi, Givenchy og Marc Jacobs, og har sikret seg smykkegiganten Tiffany i den stadig voksende porteføljen sin. Luksuskjeden eier også blant andre Fenty Beauty og den kjente sminkekjeden Sephora.

Les også: Dette var årsaken bak Måneskins drastiske endring på den røde løperen

Konsernet har bare i løpet av de siste årene gjort mange store kjøp, og så sent som i våres kjøpte konsernet opp halvparten av champagnemerket til den velkjente rapperen Jay-Z, Armand de Brignac.

Fokuserer på bærekraft

LVMH har også annonsert at de vil starte et senter for bærekraft i Saclay i Frankrike, dedikert til å forske på bærekraftig produksjon. Senteret, som skal åpne sørvest for Paris i 2024 -25, skal ligge i et område kjent for innovasjon og teknologi – med mange forskningshuber og universiteter. Det overordnede målet skal være å finne alternativer til plast.

Det sies i det hele tatt at Arnault er svært «hands-on» i sin styring av konsernet, og skal visst besøke opptil 25 butikker hver helg – både egne og konkurrentenes, ifølge Forbes. Fire av de fem barna hans har også ledende roller i familiebedriften.

Les også: Disse bildene ble for mye for Instagram: Nå slår Madonna (63) tilbake

Nylig kjøpte de også en majoritetsandel i Off-White, merket til designeren for Louis Vuittons herrelinje, Virgil Abloh.

Rihanna ble i 2019 den første kvinnen som startet et eget merke under LVMH, og Fenty ble godt mottatt. Likevel måtte merket settes på hold i 2021 som følge av svikt i salget.

Rike moteprofiler

På Forbes sin liste over verdens rikeste finner vi også andre fra moteverdenen.

På Topp 20 finner vi blant annet verdens rikeste kvinne, Francoise Bettencourt (68). Hun er barnebarn av grunnleggeren av L’Oréal, som er verdens største kosmetikkfirma. Vi finner også eieren av kleskjeden Zara, Amancio Ortega (85).

Lenger ned på lista finner vi også søskenparet Alain (73) og Gerard Wertheimer (71), som eier Chanel.

Det er likevel langt opp til Arnault for de fleste, og franskmannen har store tanker om arbeidet de gjør:

– Jeg ser meg selv som en ambassadør for fransk arv og fransk kultur. Det vi skaper er emblematisk. Det er linket til Versailles, til Marie Antoinette, har han tidligere uttalt, ifølge Forbes.