*Nettavisen* Livsstil.

BTS er verdens største boyband

Tjener milliarder og gjør K-POP verdenskjent

BTS deltok på årets Grammy-utdeling i Los Angeles i januar, hvor de fikk dele ut pris. Fr.v: V, Suga, Jin, Jungkook, RM, Jimin og J-Hope. Foto: Lionel Hahn/ABACAPRESS.COM

Kjæreste-forbud, null fritid og en fanskare villere enn noen andre: BTS er verdens største boyband - og du har mest sannsynlig aldri hørt om dem.

12.04.19 23:53

Når det sør-koreanske boybandet BTS rundt lunsjtider fredag slipper sin åttende plate «Map of the Soul: Persona», er det som nåtidens største boyband.

Det er forhåndsbestilt intet mindre enn 2,6 millioner kopier av plata verden over, men de færreste nordmenn kjenner til de syv guttene på 21-26 år fra Sør-Korea.

Klikk på bildet for å forstørre.

DETTE ER MEDLEMMENE: V (Kim Taehyung, 23), Suga (Min Yoongi, 26), Jin (Kim SeokJin, 26), Jungkook (Jeon Jeongguk, 21), RM (Kim Namjoon, 24),  Jimin (Park Jimin, 23) og J-Hope (Jung Hoseok, 25), alle ulastelig antrukket i Gucci på American Music Awards i 2017. Prisen bare for jakkene deres strekker seg mellom 20.000-70.000 kroner per plagg. Foto: Rob Latour/REX

I 2017 vant BTS pris på Billboard Music Awards, etter å ha blitt den første koreanske popeksporten som klarte å markere seg på den amerikanske hitlisten med to nummer 1-album på samme år.

Fakta

Hvem er BTS?

Det har fått talkshow-vertene til å ringe, og gruppen har både blitt intervjuet av Ellen, Jimmy Fallon, Jimmy Kimmel og Graham Norton.

BTS gir millionrekorder og vanvittige salgstall

Det er ikke bare i USA at BTS imponerer, nylig solgte de ut to kvelder på Wembley Stadium i London, med en kapasitet på 90.000 per kveld.

via GIPHY

Tekstene til BTS er hovedsaklig på koreansk, ispedd noen engelske linjer i hver eneste sang. Guttene selv snakker ikke engelsk, med unntak av RM (Namjoon), som ble tvunget av sine foreldre til å se på Friends for å lære engelsk da han var yngre.

Musikkvideoene er kjent for å være fullstappet av grandiose scener, heftig koreografi og som oftest den heteste moten - enten det er fra Gucci eller Supreme.

Under kan du se BTS dagsferske musikkvideo «Boy with Luv».


Mye av suksessen skyldes BTS-fans over hele verden, kjent som ARMYs. Grupperingen av fans i alle aldre er vanvittig dedikert og ikke minst usedvanlig velorganisert.

Fankontoer på Instagram kan ha flere millioner følgere og alt av videoinnhold blir kort tid etter det er lagt ut på nett oversatt fra koreansk av dedikerte fans verden over.

ARMYs har sørget for at BTS har fått et drøss av Guinness-rekorder, men foran dagens plateslipp er målsettingene høyere enn noensinne.

Blant målene fanskaren har satt seg er 65 millioner visninger på Youtube av den første videoen, låta «Boy With Luv» med den amerikanske artisten Halsey. Klarer de det, vil det slå ut Ariana Grandes 55.4 millioner visninger av «thank u, next» og jentegruppen Blackpink (også fra Sør-Korea!) og rekorden de satt 5. april på 56.7 millioner med låten «Kill This Love».

I tillegg forventer fansen førsteplassen på diverse iTunes- og Billboard-lister og intet mindre enn 30 millioner streams på én uke for tittellåta på Spotify.

Kanskje kan Ed Sheeran-fans også bidra til noen rekorder, for et etterlengtet samarbeid med ble i morgentimene bekreftet. Tidligere har BTS samarbeidet med dj'en Steve Aoki.

Så hvordan klarte de syv guttene fra Sør-Korea å bli det første av utallige K-POP-band som slo gjennom på verdensbasis? Hvordan har de fått fans verden over til å pugge sør-koreanske sangtekster, og de største verdensstjernene til å trygle om et samarbeid?

BTS musikkvideo «Blood, Sweat & Tears» er bare én av videoen kjent for sine spektakulære set og luksuriøse mote.

Kjæresteforbud og liv i kollektiv

I 2010 fant det lille indie-selskapet Big Hit tre gutter til sin planlagte rap-gruppe. Så dukket det opp en til og en til - og til slutt sto det relativt beskjedne plateselskapet igjen med en gruppe på syv, med hver sine talenter. Disse deles inn i tre hovedkategorier: vokal, dans og rap.

Guttene måtte flytte inn i et kollektiv sammen, hvor de blant annet skrev og produserte flere av sine første hits før de debuterte med platen «2 Cool 4 Skool» i 2013.

De tok også opp videologger underveis, og ga fansen en unik sjanse til å bli bedre kjent.

Til tross for sin enorme suksess og inntjening har bandet fortsatt å bo i kollektiv, dog et mer eksklusivt sted på hemmelig adresse i hovedstaden Seoul.

Inntjeningen har skutt i været siden debuten i 2013, og det er ulike rapporter om akkurat hvor mye, men et tall i hundremillionersklassen årlig er det BTS skal ha skaffet til veie de senere årene.

Bandet lever dog etter et strikt management og uvanlige regler. Guttene ryktes å ikke få lov til å date eller ha kjærester, og det skal være stadfestet i kontrakten med plateselskapet.

I tillegg får de ikke ha egne kontoer i sosiale medier. Selv om guttene er aktive i sosiale medier, skjer det kun gjennom offisielle BTS-kontoer, blant annet på Twitter og Instagram.

Det lille plateselskapets genistrek

Et kjennetegn ved koreanske boyband har vært at gryende artister går på egne k-pop-skoler og at de største plateselskapene velger ut de mest egnede talentene. De blir tilegnet roller i bandet som de må passe inn i, altså en slags fabrikkmentalitet som ender i en konstruert boyband-personlighet.

Fakta

Dette er K-POP

BigHit valgte derimot å la sine syv gutter være seg selv, og det later til å være noe av suksessen. Selv om guttene innehar koreansk stålkontroll på alt fra dans til vokal, hår og...ja, du gjettet riktig: sminke, så får personlighetene deres og lett relaterbare hverdagsproblemer skinne gjennom.

Ett av temaene de har vært spesielt opptatt av, er mental helse og et godt selvbilde. I 2018 ble gruppen invitert til FN for å tale om dette. Der var det bandets eneste engelsktalende medlem som fikk holde en rørende tale for verdenslederne:

Presses hardt

I Youtube-dokumentaren Burn The Stage, som ble utgitt både som tv-serie og film i fjor, får vi møte guttene både på og utenfor scenen. Der deler gutta usikkerheten sin, tanker om livet, suksessen og frykten for å ikke være gode nok.

Ett av de mest gripende øyeblikkene er da fansen får se yngstemann Jungkook ligge utmattet underveis i en konsert med oksygenmaske, før han presser seg selv ut på scenen i nok et heseblesende dansenummer.

At guttene besvimer i utmattelse kommer kanskje ikke som noe sjokk når man ser alt de har å gjøre. De flyr verden rundt på stadionkonserter, tv-opptredener og prisutdelinger, har en egen tegneserie, øver kontinuerlig på koreografi, samt produserer og skriver sine egne låter.

Alt følges av et stort kamerateam, så fansen kan både bli med når guttene øver på koreografi og de får se musikkvideoene sine for første gang.

I tillegg har de sin egen strømmekanal på V-LIVE, hvor de konkurrerer om å vinne alt fra godteri til lommepenger i serien «RUN BTS». De spiller også inn live-videoer og lager et eget realityshow «Bon Voyage» hvert år som følger dem på ferie. Ferie er nærmest for fremmedord å regne, og det de har av ferie blir filmet og lagt ut som et reality-show.

Nettopp denne tilgjengligheten, riktignok godt kontrollert og redigert av managementet, har vært en av måtene fansen har fått en nærhet til det som virker som helt vanlige koreanske gutter med en nokså uvanlig karriere.

At det er penger å tjene på suksessen er det ingen tvil om, og effektene finnes i hopetall:

BTS har hatt et større samarbeid med Puma. Hvert av bandmedlemmene har sin egen karakter i serien BT21 som finnes i alt fra tøfler til kosedyr og puter. Matel lanserte nylig hvert eneste bandmedlem i Barbie-versjon. Det sørkoreanske skjønnhetsmerket Mediheal har laget egne BTS-ansiktsmasker.

Det første året BTS fikk reise på ferie, var det Norge de ønsket seg til, selvsagt også da med kameraene på slep. Der fikk man se intetanende nordmenn feire 17. mai mens boybandet, som på den tiden nøt relativt godt av kjendisstatusen i Asia, fikk gå helt i fred i Bergens gater.

Etter utgivelsen av «Map of the Soul: Persona» spørs det om ikke den friheten tilhører fortiden for godt.

via GIPHY

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.