(Melk & Honning): Nok en suksessfull moteuke har gått av stabelen i København.

Den danske moteuken, «CPHFW» har sin sterke CEO Cecilie Thorsmark å takke for stadig økende internasjonal suksess og oppmerksomhet. Særlig ledende er de på bærekraft.

Melk & Honning tar status med den danske forretningskvinnen.

Denne sesongen ble en motefest over all forventning, med 38 show i et hybridformat av både digitale og fysiske visninger. Både presse og deltakere kom fra over hele verden.

Les også: Nå vil «alle» ha Cindy Crawfords 90-tallsfrisyre: – Ikke overraskende, sier norsk frisør

Thorsmark sier hun fortsatt ikke har landet helt.

– Jeg synes det virkelig har vært en interessant moteuke. Det har vært en post-pandemisk eksplosjon av skikkelig gode kolleksjoner og mye variasjon på runwayen, sier hun.

Hun innrømmer også at moteuken har overgått alle forventninger. Programmet for uken ble satt i mai, men det kom mange flere deltakere enn forventet.

– Jeg tror det gjenspeiler hvor mye vi har lengtet etter å være sammen og å kunne dele opplevelser sammen, sier hun.

Grønne krav til de som skal delta

Den danske moteuken er ikke bare ledende i Norden, den er også blitt en plattform som får internasjonal anerkjennelse for grønn visjon og initiativ for mer bærekraft.

Under Thorsmark, er ikke «CPHFW» det minste redde for å stille krav. Og for henne, er det essensielt at moten tar miljøansvar.

I 2020 annonserte Thorsmark at «CPHFW» skulle innføre bærekraftskrav for alle merker som ønsket å delta på moteuken. Disse kravene blir absolutte i 2023 – og implementeringen går som den skal.

– Vi er veldig i rute. Da vi annonserte planen vår, visste vi at den var ambisiøs! Men vi har investert i teamet vårt og å utvide dette, og får god støtte fra bransjen. Våre nærmeste investorer, motemessene og de kommersielle partnerne deler verdiene våre. Generelt er det samarbeid som vil få oss til å nå målene våre for 2023, forteller Thorsmark.

Les også: Bella Hadid letter på sløret om det ikoniske øyeblikket

Også merkene må være villige til å samarbeide, blant annet blir de som ønsker å vise på «CPHFW» møtt med en liste over krav om bærekraft. Denne kommer i form av 78 ja-nei-spørsmål om alt fra materialvalg til arbeidsforhold til strategi.

Det krever altså sitt å få lov til å delta på den danske moteuken, og Thorsmark forteller at det stort sett har vært positive tilbakemeldinger på bærekraftskravene.

– Totalt sett får vi positiv feedback fra brands. Det er klart det krever mye av dem, men slik undersøkelsen er satt opp, funker den også som et læringsverktøy. Du får en poengscore og kan lett se på hvilke områder du gjør det bra, og på hvilke områder du henger etter, forteller hun.

Thorsmark er lidenskapelig opptatt av å spre disse kravene om bærekraft fra den danske moteuken videre ut i industrien og verden. Det har alltid vært planen.

– Hvis vi bare drev med dette i København kunne det sikkert hatt ulike fordeler for oss og merkene våre – men fra et bærekraftsperspektiv ville vi ikke kunne utgjøre noen forskjell om vi holdt det lokalt.

Les også: Hva skjer med Samantha i «Sex og Singelliv»-oppfølgeren?

Norske selskaper er også med

Da moteuken ble sparket i gang forrige uke, annonserte Thorsmark at også den norske moteindustrien er med på leken.

60 norske selskaper som er medlemmer av NFH skal nå implementere kravene.

Thorsmark kan også fortelle at hun er i dialog med London Fashion Week, som trolig er i gang med å implementere den danske moteukens bærekraftkrav. Delvis i første omgang, men så fullstendig innen 2025.

– Noe jeg stadig hører fra ulike merker, er at de har begynt å jobbe mot å bli mer grønne fordi de føler på etterspørsel om bærekraft fra forbrukerne, og nå er vi en Fashion Week som også etterspør dette, og det på en ganske så radikal måte.

– Håpet er at vi kan få så mange som mulig partnere i dette, slik at vi kan bidra til å lette moteindustriens fotavtrykk, forteller Thorsmark.

Les også: Ariel Nicholson er den første transpersonen på forsiden av Vogue

- Visste aldri at jeg kom til å bli CEO

Cecilie Thorsmark hadde ikke akkurat sett for seg å bli moteuke-CEO som liten, men i løpet av studietiden på Business-skolen i København, skjønte hun fort at pilene pekte i retning av moteindustrien.

Selv holder hun seg til en business-tilnærming når det gjelder mote, men hun vokst opp i en familie hvor det estetiske og kreative alltid spilte en viktig rolle.

– Det er litt morsomt – selv om jeg kommer fra en familie med for det meste kreative folk, ble både jeg og broren min oppfordret til å ta en akademisk utdanning. Det gjorde vi begge, men vi endte også begge opp i kreative bransjer. Han i film og jeg i mote!

Les også: Kendall Jenner saksøkes for brudd på modellkontrakt

Denne karrieren var kanskje ikke noe hun planla som liten, men da hun gikk ut av studiene var hun målbevisst.

Masteroppgaven ble en døråpner inn til karrierestart hos det tidligere Danske moteinstituttet, og da hun søkte på CEO-jobben hos «CPHFW» i 2018 hadde hun allerede bærekraftsfokus i tankene.

Thorsmark forteller at hun er opptatt av å ha kontroll, og at jobben som CEO selvfølgelig gjør at det får en del av hverdagen.

– Jeg er ei som alltid har hatt veldig sterke meninger om og tydelig intuisjon på hvordan jeg synes ting bør gjøres. Så siden jeg faktisk har ansvar for å fatte beslutninger, gjør det jo den biten lettere! Men vi har ganske så flat struktur hos oss, og jeg har et helt fantastisk team, sier hun og legger til:

– Jeg respekterer alle de jeg har ansatt i stillinger hos «CPHFW» så mye. Jeg har troen på det med å alltid ansette folk som er bedre enn deg selv!

Les også: Er lettkledd mote kun forbeholdt tynne mennesker?

Når det gjelder jobbens utfordringer, innrømmer Thorsmark at hun fremdeles jobber med å godta hvordan motebransjen blir sett utenfra.

- Jeg synes det er utfordrende å være i en industri som alltid blir utskjelt. Motebransjen og moteuker blir alltid shamet. Det er en personlig utfordring for meg, for på den ene siden får jeg instinktivt lyst til å rope til de folkene som tenker at mote er det mest tullete som noen gang har blitt funnet opp – men på den andre siden vil jeg være diplomatisk og komme med gode argumenter og forklaringer til hvorfor mote kan være en driver for forandring, både på et sosialt og bærekraftig plan, sier hun.

– Det er en industri som får mye oppmerksomhet, og om vi bruker den plattformen vi derfor har, kan vi bidra til endring.

Les også: 9 trender fra 2000-tallet vi håper ikke ser dagens lys igjen

Til andre kvinner som ønsker seg en lederposisjon har hun en klar beskjed.

– Vær respektfull, alltid. Uansett hvem du snakker med, prøv å vise respekt for andres avgjørelser og prosjekter, råder Thorsmark, men sier også at man må huske på å være seriøs.

– Vær seriøs. Igjen, det champagne-drikkende imaget til motebransjen forsvinner kanskje ikke. Men hvis du vil bli tatt seriøs, vær seriøs.

Selv om hun har en krevende jobb som tar mye tid, så forteller Thorsmark at hun alltid vil prioritere familien.

– Jeg lever også etter «family first», always. Det er viktig å ha en balanse mellom jobb og fritid, men om jeg må velge, som jeg av og til er tvunget til – så prioriterer jeg familien. Fordi uten dem er jeg ikke sterk.

Les også: Kjendisene saksøkes for å dele bilder av seg selv