Gå til sidens hovedinnhold

Denne reklamen kan bli bannlyst i Russland: – Propaganda

En russisk politiker har sendt inne en klage mot Dolce & Gabbana på en kampanjevideo han mener er homopropaganda.

(Melk & Honning): I forbindelse med Valentines Day i år kjørte Dolce & Gabbana en Instagram-basert kampanje som gikk utenfor de heteronormative rammene. Kampanjen kalte de for «Love is Love».

I den litt over ett minutt lange kampanjevideoen vises likekjønnede par som kysser, i tillegg til eldre mennesker og folk av ulike etnisiteter.

Kampanjen, som raskt ble spredt i sosiale medier, ble mottatt med applaus og likerklikk i sosiale medier – men for enkelte falt det ikke i like god jord.

Ønsker den bannlyst

Ifølge Reuters ønsker nå enkelte i det russiske stortinget at Dolce & Gabbana–kampanjen skal bannlyses i Russland.

Det internasjonale nyhetsbyrået skriver at det skal være Mikhail Romanov, et medlem av The United Russia Party, som har gått i bresjen for å få dette til å skje og at han har sendt inn en klage på kampanjen.

Til tross for at homofile kjærlighetsforhold er tillatt i landet, kom det i 2013 inn et forbud mot å lage eller spre såkalt «propaganda som omhandler ikke-tradisjonelle seksuelle relasjoner» som er rettet mot yngre mennesker. Og det er dette forbudet den russiske politikeren mener kampanjen strider mot.

Ifølge en talsperson for den russiske domstolen heter det i klagen at at videoen inneholder nettopp denne typen informasjon «som går imot familieverdier og propaganderer ikke-tradisjonelle seksuelle tradisjoner».

Aktor har imidlertid ikke behandlet klagen ennå på grunn av manglende dokumenter som støtter påstandene. Ifølge Reuters dekker heller ikke klagen de administrative kravene.

Saken skal trolig tas videre 7. juni.

Les også: Boikotter Dior etter ryktebørs mot Bella Hadid

Ikke første gang

Ifølge Reuters har flere menneskerettighetsgrupper fordømt lovgivningen i Russland og sagt at den har bidratt til å øke sosial fiendtlighet mot homofili.

Foreløpig har ikke det italienske motehuset uttalt seg om saken, men det er ikke første gang motehuset har stått i hardt vær.

Imidlertid av helt andre grunner.

Det er spesielt Steffano Dolce som har fått tyn for sine mange mildt sagt sjokkerende utspill. Han har blant annet kalt Kina for ett «drittland», Selena Gomez for «stygg» og kommentert «hahahahahahah» under et bilde av Elton John iført Gucci.

I 2018 måtte merket også avlyse sin storslåtte visning i Kina etter det mange mente var en rasistisk kampanje.