Gå til sidens hovedinnhold

Designer Fam Irvoll: Kan ikke bloggere slutte å kalle seg designere?

Fam Irvoll ber bloggere slutte å kalle seg designere.

At influensere stadig lanserer egne merkevarer og produkter er ikke nytt. Det er et kjempeproblem for bransjen, mener designer Fam Irvoll (41).

Hun postet nylig et innlegg på sin Facebook-profil der hun blant annet skriver:

«Kan ikke bloggere slutte å kalle seg designere?»

Innlegget har i skrivende stund flere hundre likes og et titalls kommentarer fra andre norske designere som stemmer i. Flere av disse har også delt innlegget til Fam Irvoll på sine egne profiler.

«Det er ikke for ingenting at man går på SKOLE for å bli designer, designskole er ikke for pyser. Har aldri døgnet så mye eller jobbet så hardt som i alle de årene jeg har studert. Syntes det burde være et kriterium for å kunne kalle seg designer. Ikke fordi du har plassert en logo eller whatever på en t-skjorte. Eller hatt et designteam rundt deg. Kan ikke bloggere bare slutte å kalle seg designere.

I hvert fall inntil de klarer å konstruere sitt eget mønster, gradere,lage egne flats og teckpacks, kunne sy, forstå stoffkvaliteter, kunne tegne, kunne forstå hvordan noe lages basert på om det kan konstrueres slik du tenker og alt det andre som gjør at en designer er en designer. Takk!

Det finnes så mange mennesker jeg kjenner som er helt sinnssykt flinke designere, men som ikke får noe plass for den plassen blir tatt fra folk som ikke kan faget», skriver Irvoll.

Les også: Janka Polliani: «En beskjed til de som spør meg om vekten min hver dag»

Til Melk & Honning sier Fam Irvoll at bransjen risikerer å bli ødelagt fordi kvaliteten og den faglige ekspertisen forsvinner.

– Så når vi da har drøssevis med folk som lyver på seg titler de ikke egentlig vet noe om eller har faglig grunnlag for å kalle seg, blir det enda mer skadelig for en bransje som allerede sliter og har gjort lenge.

– Jeg er ikke arkitekt bare fordi jeg kan tegne et hus på et ark. Influensere må gjerne få lage «kolleksjoner», men du er ikke en designer, stylist, sminkør eller kokk av den grunn. Du er en influenser som har laget en helt vanlig genser med et print på, en som har kledd på seg og tatt bilde av det, har sminket seg eller laget en rett som helt sikkert smaker godt den, men du er fremdeles en influenser og ikke en fagperson som har brukt årevis på å lære seg et fag, slår Irvoll fast.

Fam Irvoll mener norske designere vil ha tittelen sin tilbake.

Les også: TikTok-trend med «leppeforstørrende» kanelolje tar av

Hun forteller at hun har kjent på denne frustrasjonen lenge, og tror det at influensere og andre kjente profiler griper sjansen til å lansere egne kolleksjoner eller starte opp uten faglig bakgrunn får konsekvenser.

– Norge har masse masse flinke folk som aldri kommer til å klare det fordi det ikke er rom for det blant tonnevis på tonnevis av useriøse influensere som blir designere uten utdannelse.

– Bare for å presisere, så handler ikke dette om at man er bitter. Det kan kanskje virke sånn om man ikke får forklart seg skikkelig, sier Irvoll.

– Det finnes ikke respekt for ekte håndverk, og alt blir silt ut gjennom den samme smørja av influensere for likes. Det finnes ikke én designer i Norge som ikke er fed up av det. Vi vil gjerne ha tittelen vår tilbake. Vi har jobbet beinhardt for å kalle oss det.

Irvoll skulle ønske designer var en beskyttet tittel. Det skulle også de fleste andre designere hun har vært i kontakt med, forteller hun.

– Så ikke gud og hvermansen kan lage noe ræl og kalle seg designer. Det vanner ut kvaliteten og ødelegger faget så til de grader. Det er latskap å ikke gå gjennom prosessen og årene det tar å lære seg et fag, enten det er gjennom utdanning eller i lære hos noen.

Les også: Slik feirer moteprofilene påsken i år

Influensere har for mye makt

Den norske designeren mener influensere har fått for mye makt – en posisjon hun mener er ufortjent. Nå håper hun bransjen kan stå samlet.

– Jeg mener det er på tide å samle bransjen og ta en helomvending for å redde den og også nye up and coming, flinke folk som hvert år har slitt seg gjennom flerfoldige år med designutdannelse. I tillegg må vi ta vare på alle de designerne som må finne andre jobber for å overleve.

Hun understreker at det ikke nødvendigvis er mangelen på utdanning som er problemet med at influensere adopterer fagtitler. Hun applauderer flere norske merker bygget opp av kjente profiler som hun mener har oppnådd suksess gjennom hardt arbeid.

Irvoll ønsker seg også forbrukere som er mer kritiske. I en «ideell verden» ville ikke forbrukerne latt seg blende like lett av influensere og kjendisers markedsføringskraft, mener hun.

Les også: Flere gjør kosmetiske inngrep under pandemien – videomøter kan ha gitt komplekser

Merker influensernes nærvær i bransjen

Også fotograf og kunstner Sara Skorgan Teigen (36) merker tydelig influensernes nærvær i bransjen.

– Det gjør noe med befolkningens opplevelse av fagene våre, at kvalitetsnivået er et helt annet, et uten faglig tyngde, sier hun.

Influensere og kjendiser bidrar til at vi drukner i overfladisk kunst, design og kultur, mener Teigen. Hun kaller det hele for en skandale.

– For vår felles kulturarv og opplæring av folk om kultur, er dette jo en slags skandale.

Les også: Kjendisbarn blir kledd opp i dyre designermerker: Nå kommer ekspert med klar advarsel

«Annijor»: – Jeg jobber ræva av meg

Anniken Jørgensen (24), også kjent som «Annijor», er en av Norges største influensere. På Instagram har hun i skrivende stund 282.000 følgere. Hun lanserte sitt eget klesmerke i 2018 og ifjor lanserte hun også sitt eget skjønnhetsmerke. Hun har også skrevet flere bestselgende bøker.

24-åringen er lite fornøyd med å bli diskvalifisert av andre designere.

– Ingenting kommer gratis, og det er ikke slik at ting er suksessfullt uten arbeid. Jeg jobber ræva av meg for å ha et klesmerke hvor jeg er 100 prosent investor og holder i alle tråder, sier hun til Melk & Honning.

– For vet du hva, jeg er ikke bare designer i Knust Porselen. Jeg er investor, jeg er sminkør, jeg er fotograf, jeg er markedskoordinator, jeg er content creator, jeg er modell, jeg er nyhetsbrev, jeg er arbeidsgiver og sponsor.

– Selv om jeg skriver bøker, vil forfattere si at jeg ikke er forfatter. Hvis jeg lager et beautymerke, er jeg ikke hudpleier. Vi influensere, som alle så bastant sier, blir så veldig stigmatisert fordi andre selv kunne ønske de kunne jobbe slik.

Hun synes det er merkelig å si at influensere tar plassen til andre, og med det fremstille det som en konkurranse.

– Alle har sine veier til mål. Jeg skulle ønske jeg startet rett på med klesmerke og forfatterskap. Men det er ikke slik veien min ble skapt, da jeg var 15 år og usikker. Jeg er heldig, men jeg har også jobbet for hver eneste bit. Det regner jeg med alle andre også har, sier Jørgensen.

Hun forstår frustrasjonen ved følelsen av å jobbe dobbelt så hardt mens «alle andre» får ting «gratis». Men det er ikke slik realiteten er, mener hun.

– Jeg må jobbe seksdoblet selv, for jeg er ikke god nok til å bli ansatt hos et stort brand. Det er jo designere, og all kudos til det! Jeg må ta grusveien med sykkel.

Les også: Tror influensere vil være de første til å reise igjen: - De er jo bare ansvarlig for seg selv

Ikke så alvorlig, mener ekspert

Moteviter Pia Henriksen ved Oslo Met forstår frustrasjonen i bransjen, men tror ikke at det er så alvorlig.

– Å være «designer» forteller ikke alt, det er litt utvannet, og gjelder heller ikke bare klær. Fem eller seks års utdannelse kan være en god beskyttelse i seg selv. Vær stolt og si det hele tiden, oppfordrer hun.

Hun synes det er merkelig å si at influensere tar plassen til andre, og med det fremstille det som en konkurranse.

Hun forstår frustrasjonen ved følelsen av å jobbe dobbelt så hardt mens «alle andre» får ting «gratis». Men det er ikke slik realiteten er, mener hun.

– Jeg må jobbe seksdoblet selv, for jeg er ikke god nok til å bli ansatt hos et stort brand. Det er jo designere, og all kudos til det! Jeg må ta grusveien med sykkel.

– Jeg forstår Fam Irvolls frustrasjon godt, når hennes fagutdanning, verdifulle kunnskap og håndverk opplever å bli likestilt med ufaglærte influensere som rir på bølgen av sitt eget navn. Men hvis det virkelig brenner, så ringer du ikke en ildsluker. Du ringer brannvesenet.

Les også: SMS-intervju: Influenser Camilla Lorentzen (31)

Hun mener det at bloggere, influensere eller også andre ufaglærte påtar seg rollen og merkelappen «klesdesigner» er en konsekvens av at klær som mote er blitt synonymt med en handelsvare og dertil markedsføring. Klær med andre funksjoner enn bare mote vil imidlertid trenge spesifikk fagkunnskap for å bli realisert, mener Henriksen.

Hun tror det blir stadig viktigere for fagutdannede å presisere at de er nettopp det, når de presenterer eget arbeid.

Hun tror ikke designer-tittelen er truet.

– Å være en skaper og innovatør gjennom en lang yrkeskarriere, krever teknisk fagkunnskap, innsikt i kreative prosesser og kontekst, og en nysgjerrig driv til å forske og sprenge grenser innen faget slik at det utvikler seg videre. Den dybden overlever døgnfluer.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis