Gå til sidens hovedinnhold

Dette bildet får nettet til å klikke: Slik svarer motehuset på kritikken

Bildet av den unge fotografen falt ikke i like god jord hos alle.

Nettroll er dessverre ikke noe nytt. Og det er ikke så mye som skal til for det begynner å boble og syde i den gryta. For selv om man prøver å gjøre noe rett, får de det til å fremstå som feil. Det finnes rett og slett ingen grenser for hva folk kan få seg til å lire av seg av slemme kommentarer.

En som har fått merke dette er Maison Valentinos kreative direktør Pierpaolo Piccoli. Eller rettere sagt den unge fotografen Michael Bailey-Gates, som det italienske luksusmotehuset har samarbeidet med for sin nyeste kampanje.

Les også: Vill trekant ble ikke vist på tv: – Vi lå i en crazy 69-stilling

Et selvportrett av den unge fotografen som naken balanserer en av de nyeste Valentino-veskene på foten har nemlig fått mildt sagt blandende reaksjoner.

– Dette ser kvalmt ut

I kommentarfeltet beskyldes både Valentino og Bailey-Gates selv for blant annet «gender-bending», for «å gå imot naturen», «forgifte barna» og «fornærme kvinner».

En skriver:

«Det er FOR mye. Er veskene for kvinner, eller for hvem? Hvem er denne reklamen laget for? Dette ser kvalmt ut, sorry. Bilder som dette burde ikke engang vises til barn».

En annen skriver:

«Ytringsfrihet betyr ikke at man må fremme å gjøre menn til kvinner. Jeg liker produktene dine, men blir kvalm av å se en mann som vil være kvinne og du som forsøker å tre det ned over hodene våre. Jeg liker faktiske kvinner som bruker produktene, ikke menn du vil gjøre til kvinner».

Andre kommenterer enkelt og greit med en spy-emoji.

Les også: Den ukrainske modellen hevder hun ble tvunget ut på balkongen: – Truet oss med å ikke få betalt

Mange hyller også luksusmotehuset for deres innsats for mangfold og inkludering. I kommentarfeltet til kampanjebildet på Valentinos Instagram-profil skriver én:

«Jeg håper denne kampanjen vinner priser. Bravo».

Tilbakeslaget har ført til at Bailey-Gates ble tvunget til å gjøre sin Instagram-profil privat. Nå får han støtte av Piccoli, som tar et oppgjør med nettrollene.

Svarer kritikerne

På sin private Instagram-profil skriver den kreative lederen:

«Michael. Etter at vi la ut dette bildet på Maison Valentino har mange mennesker reagert med hatefulle og aggressive kommentarer. Min jobb er å levere min visjon av skjønnhet i henhold til tiden vi lever i, og skjønnhet og det som vi anser som vakkert er en refleksjon av våre egne verdier».

Videre skriver Piccoli at vi «er vitne til et stort skifte i menneskeheten».

«Selvbevissthetsbevegelsene er alle ledet av den samme ideen: utvikling er mulig hvis likeverd er mulig, hvis inkludering er mulig, hvis menneskerettighetene blir forsvart og ytringsfriheten er beskyttet og næret», fastslår han.

Les også: Grimes vekker oppsikt med «alien-arr»

«Hat er ikke en uttrykksform, hat er en reaksjon på frykt og frykt kan lett bli vold, noe som enten kan være i form av en kommentar eller aggresjon mot to karer som kysser på t-banen. Vi må stå imot og fordømme all form for vold, hat, diskriminering og rasisme, og jeg er stolt av å bruke stemmen min og arbeidet mitt til å gjøre det, nå og for alltid. Dette bildet er et selvportrett av en vakker ung mann og ondskap er i betrakterens øye, ikke i hans nakne kropp».

Avslutningsvis skriver den kreative lederen at endring er mulig, og at han er klar til å møte vanskeligheter – i frihetens, kjærlighetens, toleransens og vekstens navn.