Toyota har historisk ligget helt i forkant av elektrifiseringen av bilparken, og har solgt flere biler med elmotor enn noen andre - men i all hovedsak har det vært snakk om hybrider.

For noen år tilbake var selskapet millimeter unna å lansere en elektrisk versjon av småbilen IQ, men det ble skrotet - og RAV4 har også eksistert i ren elektrisk utgave i veldig begrenset opplag.

Det så lenge ut til at japanerne skulle hoppe over vanlige elbiler og heller satse på hydrogenbiler, men de annonserte for et par år tilbake at de likevel ville ha elektriske modeller i 2020.

Første modellen er nå avduket

Og nå vet vi hva den første bilen vil bli: I forbindelse med bilmessen i Shanghai har selskapet avduket at den kompakte crossoveren C-HR vil bli den første bilen ut på markedet i løpet av neste år.

C-HR er i dag selskapets nest mest solgte modell i Norge, og da utelukkende som selvladende hybrid.

Japanerne er ekstremt tilbakeholdne med informasjon om den nye bilen, og men sier i en pressemelding at selskapet vil lansere ti batterielektriske modeller i løpet av første halvår 2020. De skriver i første omgang at bilen vil lanseres i Kina i 2020.

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge sier til Nettavisen at det ikke er noen umiddelbare planer om å ta bilen til Norge, men sier at mer informasjon om bilen vil komme senere.

Blir direkte konkurrent til Hyundai Kona og Kia e-Niro

Toyota sier ikke noe om verken batterikapasitet, rekkevidde, størrelse på motoren eller pris. Vi kan derimot være sikre på at batteriene vil være produsert av Panasonic, som tidligere i år inngikk et større samarbeid med Toyota. Panasonic produserer fra før batteriene til alle Tesla-modeller.

Det er derimot ikke utenkelig at bilen vil rettes inn som en direkte konkurrent mot Hyundai Kona og Kia e-Niro - som begge er blant de beste elbilkjøpene i Norge, men som samtidig produseres i et så lite antall at de i praksis er utilgjengelige.

Kona er omtrent på størrelse med dagens C-HR - og begge modellene har rundt 200 hestekrefter, forhjulsdrift og et batteri på 64 kWh.