Disse endringene i avføringen din må du være obs på

PROBLEMER PÅ DO: Hvis du merker endringer i avføringen din over tid, bør du vurdere en tur til legen.

PROBLEMER PÅ DO: Hvis du merker endringer i avføringen din over tid, bør du vurdere en tur til legen. Foto: Colourbox

Fiberrikt kosthold bidrar til normal avføring, men hva er egentlig normalt - og hva kan endringer i avføringen skyldes? Her får du råd fra ekspertene.

Det er kanskje ikke noe så mange tenker over til daglig, men avføringen din kan faktisk si noe om helsetilstanden din. Derfor kan det være lurt å ta en titt i doskålen etter du har gjort ditt fornødne.

Vi har snakket med både en lege og en ernæringsfysiolog, som vil gi deg en kort innføring i avføring.

- All mat er med på å påvirke avføringen din. Både kostholdets sammensetning og helsetilstanden din har betydning for hvordan avføringen blir. Ideelt sett bør du ha avføring én gang om dagen, sier klinisk ernæringsfysiolog Ragnhild Lekven Fimreite, ved Haukeland universitetssykehus og Ravneberghaugen Rehabilitetssenter.

Dette er normalt

- De vanligste typene er pølseformet avføring med glatte eller ujevne kanter, sier overlege Trygve Hausken ved Gastroseksjonen og Nasjonal Kompetansetjeneste for Funksjonelle Mage-tarmsykdommer, medisinsk avdeling, på Haukeland Universitetssykehus, til Lommelegen.no.

Marcus Følling Lund, allmennlege hos Eyr-legene på mobil, sier at det er vanlig at det veksler litt mellom fast og løs avføring, og du trenger ikke bekymre deg med mindre du ser en endring over tid.

- Om du har hatt hatt fast avføring annenhver dag hele livet, og så får løs avføring flere ganger om dagen så er det mer alarmerende enn om du har hatt avføring fire ganger om dagen hele livet, sier han.

MERKER FORSKJELL: Lege Marcus Følling Lund forteller at du vil merke det hvis avføringsmønsteret ditt plutselig endrer seg.  Foto: Eyr

Endret avføringsmønster er spesielt viktig å være obs på for de over 50, da bør man gå til legen, da det kan være tegn på noe alvorlig. Men uansett alder kan du få endring i avføringsmønsteret ditt, og det trenger ikke skyldes noe så alvorlig.

- Du kan for eksempel ha laktose- eller melkeintoleranse, glutenallergi eller andre matvareallergier, forklarer Følling Lund.

Nå skal vi gå gjennom ulike typer avføring du kan oppleve:

Hard avføring

Har du oppblåst mage, kjennes ut som at du må på do og gjøre nummer to, men får ikke ut noe? Da kan det hende at du har forstoppelse. Det kjennetegnes ved at du har hard, treg og sjelden avføring.

- Hard avføring kan skyldes lite vanninntak, dehyrering, immobilitet eller manglende dobesøk fordi du «holder det inne» av ulike grunner. Sterke smertestillende medisin kan også være en årsak, og derfor bør du alltid bruke laksantia om du bruker sterke smertestillende over tid, forklarer legen.

Dette kan du imidlertid som oftest gjøre noe med. Endringer i kostholdet ditt, som bør bestå av rikelig med vann og fiber, kan hjelpe deg til å få normal avføring igjen. Det finnes forskjellige typer fibre, både uløselige, som finnes i for eksempel frø og korn, og løselige, som finnes i eksempelvis havre og appelsin, ifølge Lekven Fimreite.

- Uløselige fibre passerer mer eller mindre ufordøyd i tarmen, mens løselige fibre gir en geldannende effekt som tilpasser seg tarmens behov. Sliter du med hard mage, vil begge typer fiber bidra til å mykgjøre avføringen, forklarer hun.

Mye fiberrik mat uten tilstrekkelig med væske kan imidlertid virke motsatt, og kan føre til at avføringen blir hardere og mer kompakt. Fiber binder væske i tarmen, og gir mer metthetsfølelse og stimulerer tarmen.

- Du får lettere forstoppelse hvis du får i deg for lite fiber og eller væske, forteller hun.

Løs og slimete avføring

Avføringen kan også være løs. Mykere konsistens kan komme av flere grunner. Den vanligste årsaken er vanlige gastroneteritter, også kalt omgangssyke, eller matforgiftninger.

- Det kan også skyldes inflammatoriske tarmsykdommer som ulcerøs kolitt, og da vil det også kunne være slim og/eller blod blandet med avføringen, sier Følling Lund.

Mye slim i avføring med eller uten eksplosiv diaré over tid bør alltid utredes av lege, råder han.

Årsaken kan til løs avføring kan også være laktoseintolleranse, som ofte gir eksplosiv diaré. Andre årsaker kan være laktoseintoleranser og/eller matvareallergier.

Er avføringen din løs, bør du vurdere å se på kostholdet ditt.

- Uløselige fibre er gunstig selv ved løs mage, men du bør redusere inntaket av grove brød - og særlig brød med hele korn. I tillegg bør du spise kokte grønnsaker fremfor rå, forteller den kliniske ernæringsfysiologen.

Har du akutt diaré, bør du som hovedregel unngå både grønnsaker og grove kornvarer for en periode. Eple uten skall og kokte gulrøtter kan du imidlertid spise selv om du har løs mage. Men løselig fiber er også lurt å spise.

- Løselig fiber, som du får i deg ved å spise for eksempel avsilt havresuppe, vil binde tarminnholdet slik at det henger mer sammen, forklarer hun.

FORSKJELLIGE TYPER: Lege Marcus Følling Lund forteller at denne bristolskalaen brukes til å bedømme konsistensen på avføringen. Foto: Helse Bergen

Svart avføring

Svart eller helt mørk avføring som er tjæreaktig og lukter vondt, skyldes som regel melena, og bør sjekkes av lege med en gang.

- Det tyder på en blødning i øvre del av tarmsystemet eller magen, sier legen.

«Blodet omdannes av fordøyelsesprosessen i tarmen, og hemoglobinet omdannes til jernsulfidforbindelser som gir den svarte fargen. Blødning i magesekk eller tolvfingertarm, for eksempel på grunn av et magesår, vil ofte gi melena», skriver Store norske leksikon.

Svart eller veldig mørk avføring kan imidlertid også skyldes mat og drikke, for eksempel rødvin, blåbær, rødbeter

Blod i avføringen

Du kan også merke endring i fargen i form av at det blir rødt synlig blod blandet med avføringen, eller oppdage blod i doskålen eller på papiret. Hvis du merker at det er blod, bør du alltid undersøkes nærmere av lege, og spesielt om du er over 50 år.

- Den vanligste årsaken til synlig blod er hemoroider, men det kan også være tegn på andre alvorlige tilstander som kreft eller inflammatorisk tarmsykdom, forklarer Følling Lund.

Grønn, gul eller lys avføring

Grønn eller gulaktig avføring er mest vanlig hos spedbarn. Det forekommer også hos voksne, men det er sjeldent og går som regel over av seg selv.

Har du imidlertid lys, grå- eller sandaktig avføring, bør du kontakte lege.

- Det skyldes ofte mangel på galle, og bør derfor undersøkes nærmere, forklarer han.

Slik finner legen årsaken

Er du bekymret og ønsker å få legen til å finne ut hva som forårsaker endringer i avføringsmønsteret ditt, trenger du ikke grue deg.

- Du har en samtale med legen om hvordan du føler deg for å finne ut hva vi bør sjekke. For eksempel er det viktig informasjon om du har gått ned i vekt uten å endre kosthold eller trent mer, og om du har nattesvette, mindre matlyst eller føler deg slapp og sliten over tid, sier Følling Lund.

Videre kan det bli aktuelt med noen blodprøver for å for eksempel sjekke dit hemoglobinnivå, og andre blodprøver som gjenspeiler skade på organer, generell infeksjon, matvareallergier. Man kan også ta prøver av avføring for å se etter blod som man ikke kan se med det blotte øyet og teste for inflammasjon. Til slutt vil legen undersøke magen og eventuelt endetarmen med en fysisk undersøkelse.

Denne maten bør du spise

Selv om helsetilstanden din kan være med på å påvirke avføringen din, er det mye du kan gjøre for å holde den som den skal. Med riktig fiberrik kost for tarmen kan du faktisk forebygge for eksempel tykktarmkreft, høyt kolesterol og hjerte- og karsykdommer.

- Helst bør du få i deg mellom 25 og 30 gram fiber hver eneste dag, samtidig som du må få i deg nok væske. Du får i deg bra med fiber ved å følge Helsedirektoratets råd om å for eksempel velge grove brød og kornvarer, samt spise fem porsjoner med frukt og grønnsaker hver dag, sier klinisk ernæringsfysiolog Ragnhild Lekven Fimreite.

Har du imidlertid tarmsykdom, allergier eller intoleranse for ulike kornvarer, bør du finne andre muligheter for å få i deg nok fiber.

- Har du cølliaki eller glutenintoleranse er grønnsaker en ekstra viktig kilde til fiber. Grønnsaker er generelt veldig fiberrike, spesielt alle typer kål, sier hun.

Det kan nemlig være utfordrende å få i seg nok fiber i et glutenfritt kosthold, men det finnes glutenfrie fiberblandinger som du kan bruke til baking, i smoothie og lignende, ifølge ernæringsfysiologen.

- Fiber er med på å holde tarmen i gang, og myker opp tarminnholdet sammen med væske slik at det får riktig konsistens, forklarer hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.