Disse fem tingene angrer vi mest på like før vi dør

DØDSLEIET: Gjennom samtaler med døende har sykepleier Bronnie Ware oppsummert de vanligste tingene folk angrer på på dødsleiet. Hjernetrener Frank Wedde gir oss tips til hvordan vi kan unngå å angre på det samme.

DØDSLEIET: Gjennom samtaler med døende har sykepleier Bronnie Ware oppsummert de vanligste tingene folk angrer på på dødsleiet. Hjernetrener Frank Wedde gir oss tips til hvordan vi kan unngå å angre på det samme. Foto: (Coloubox)

Sykepleier Bronnie Ware har oppsummert de vanligste tingene folk angrer på når livets dager er talte. Hjernetrener Frank Wedde hjelper oss med praktiske teknikker slik at vi unngår å angre på det samme.

19.01.19 19:40

«Det er bedre å angre på noe du gjorde, enn noe du ikke gjorde».

Dette er et mye brukt motto for mange av oss, og i mange tilfeller er det nok også en fin læresetning å leve etter. Vi mennesker er ofte redde for å ta feil valg. For hva om vi går glipp av noe fantastisk? Eller tar et valg som fører oss inn på «feil sti»?

Det siste vi vil, er jo å ligge på dødsleiet med ei lang liste over ting vi angrer på.

Sykepleieren Bronnie Ware har snakket mye med mennesker som er inne i sine siste dager. Hun jobbet i mange år med palliativ behandling for pasienter, en behandlingsform der man heller fokuserer på redusere symptomene til en sykdom fremfor å finne en kur. Ware arbeidet spesielt med pasienter som hadde mellom tre og tolv uker igjen å leve.

I den perioden ble det mange samtaler med pasientene om deres liv, blant annet om anger - hva hadde de ikke fått gjort, ikke fått sett eller skulle gjort mer av?

  Foto: (Skjermdump Youtube)

Det viste seg at det var de samme tingene som gikk igjen når pasientene så tilbake på alt de gjerne skulle gjort annerledes. Ware skrev derfor en tekst hvor hun oppsummerte de fem vanligste tingene å angre på, et innlegg hun publiserte under tittelen «Regrets of the Dying».

Hjernetrener Frank Wedde er forfatter av boken «Ligg et hode foran – ferdighetene for å lykkes før robotene overtar» og jobber som foredragsholder og daglig leder av den digitale hjernegymmen Memolife. Han har lest Wares innlegg med stor interesse.

Med utgangspunkt i sin kunnskap om funksjonell hjernetrening, altså måter du kan trene hjernen til bedre prestasjoner og mentalhelse, kommer Wedde med en rekke tips til hvordan vi unngår å ende opp med den samme listen av ting vi angrer på.

HJERNETRENER: Frank Wedde har skrevet bok om funksjonell hjernetrening, som er måter å trene hjernen på slik at man blir mer effektiv og oppnår bedre mentalhelse. Foto: Kjersti Westeng (Mediehuset Nettavisen)

1. Jeg skulle ønske jeg hadde mer mot til å leve det livet jeg selv ønsket meg - ikke det andre forventet av meg

«Dette er det de fleste angrer på. Da det går opp for mennesker at livet deres er nesten over over, ser de tilbake på livet med klare øyne og ser hvor mange drømmer som aldri ble oppfylt. Det er derfor viktig å prøve å leve ut noen av drømmene man har i løpet av livet», skriver Ware.

Hjernetrener Wedde kommer med flere eksempler på valg mange tar fordi de forsøker å leve opp til forventninger fra andre, mens de egentlig ønsker seg noe annet selv:

- Hvor høy andel av de som har studert til å bli lege, advokat eller andre statusyrker har egentlig ønsket å bli musiker eller gjøre noe helt annet? Og hvor mange ble sammen med en person de visste hadde høy status i vennegjengen, mens de kanskje egentlig var interessert i en helt annen?

Men det å følge drømmen sin, krever mot, samt evnen til å tilpasse og utvikle seg. Wedde trekker frem to ferdigheter som kan komme til nytte på veien mot det livet man ønsker seg:

A) Ta i bruk et såkalt «growth mindset»

«Growth mindset» er en måte å tenke på som fremmer utvikling og endring. Som et eksempel, trekker Wedde frem amerikansk forskning:

- Forskerne så på hjerneaktiviteten til to studenter som begge fikk karakteren C på en prøve. Den ene tenkte «javel, da er jeg vel bare en C-student» og slo seg til ro med det. Da forskerne scannet hjernen, var det liten aktivitet. Den andre studenten tenkte «OK, en C. Hva kan jeg gjøre for å få en B? Kan jeg spørre en kompis om hjelp? Bør jeg lese en bok om tema?» Da forskerne scannet hjernen til denne studenten, var det nyttårsaften-stemning der inne fordi hjernen lette etter nye muligheter, sier Wedde.

Oppsummert oppfordrer tankesettet altså til å se på det å mislykkes som nøkkelen til ytterligere innsats, som igjen vil føre til fremgang og utvikling.

B) La deg inspirere av andres suksess

- I stedet for å bli sjalu på andres prestasjoner, la deg heller inspirere. Det er naturlig for oss mennesker å vurdere vår plass i flokken, men fremfor å la deg irritere bør du tenke at «dette skal jeg også få til», sier Wedde.

2. Jeg skulle ønske jeg ikke jobbet så hardt

«Denne kom fra en mannlig pasient. Mange går glipp av barnas oppvekst og partnerens selskap. Selv om jeg også hørte denne ofte fra kvinnelige pasienter, kom den som oftest fra menn som angret dypt på å ha brukt så mye tid av livet sitt på arbeidslivets tredemølle,» skriver sykepleier Ware.

Så hva bør vi gjøre for å ikke havne på full speed på arbeidslivets tredemølle?

- Jobb smartere, ikke hardere, oppfordrer Wedde.

LES OGSÅ: Liste med 200 jobber: Her er Norges best betalte yrker

Mer konkret: Sett opp prioriteringslister, gjør det du må først og deretter det du har lyst til. Hvis du har gjort unna alt du må gjøre, slipper du å flykte fra noe hele tiden og vil oppleve mindre stress.

- Hjernen vår har ikke evne til å fokusere på mer enn én dybdeoppgave om gangen, derfor er det viktig å velge de riktige oppgavene å fokuseres på, sier Wedde.

3. Skulle ønske jeg var flinkere til å uttrykke mine følelser bedre

«Mange undertrykker sine egne følelser for å beholde freden med andre. Som en følge av dette er det mange som godtar et middelmådig liv og aldri lever ut sitt fulle potensiale. (...) Vi kan ikke kontrollere andres reaksjoner. Men til tross for at mange kanskje vil reagere med sinne, vil de akseptere at du er ærlig med dine følelser, noe som kan løfte deres relasjon til et nytt nivå» mener Ware.

Tør du å være åpen om følelsene dine til den du er forelska i? Sier du til vennene dine at du er glade i dem? Varsler du sjefen din om at du er frustrert?

- Si tydelig fra om hva du føler og vil, men sørg for å tilpass budskapet etter den du er sammen med, og la dem gjerne komme til konklusjonen selv. Gi folk to pluss to, ikke fire. Ingen liker å bli fortalt hva de skal gjøre, spesielt ikke nordmenn, sier Wedde.

4. Jeg skulle ønske jeg holdt kontakten med mine venner

«(...) Mange blir så opptatt med sitt eget liv at de ofte lar gode vennskap forsvinne over årenes løp. Mange av mine pasienter uttrykte ofte anger over å ikke ha gitt vennskap den tid og innsatsen de fortjente. Alle savner gode venner når de ligger for døden» påpeker sykepleieren.

Ifølge samlivsterapeuter er det på generelt grunnlag slik at kvinner er flinkere til å ivareta vennskap og relasjoner enn det menn er. På den måten står damene også bedre rustet til å takle kriser, som for eksempel samlivsbrudd, fordi de har et stort nettverk rundt seg.

LES MER: Familieterapeut: - Kvinner er flinkere til å takle samlivsbrudd enn menn

- Vi mennesker er flokkdyr, og en av de tingene som gir mest glede i livet, er relasjonen vi har til andre mennesker, sier Wedde.

Hjernetreneren har to tips til de som ønsker å bygge trygge, gode relasjoner:

1. Gi ærlig og oppriktig ros til andre mennesker.

2. Lytt til det andre sier, og lær deg å snakk utfra den andres interesser. Husk: Vi har to ører og bare én munn.

5. Jeg skulle ønske jeg tillot meg selv å være lykkeligere

«Denne er overraskende. Mange innser ikke før de ligger for døden at lykke er et valg. De hadde forblitt i gamle mønster og vaner. Deres frykt for forandring gjorde at de bedro både seg selv og andre om at de var lykkelige. Innerst inne savnet de dog å kunne le skikkelig eller være barnslige. (...) Livet er et valg. Det er ditt liv. Ta bevisste, vise og ærlige valg. Velg lykke» skriver Ware.

Ifølge Wedde, er det å være lykkelig et valg man må ta hver eneste dag.

Det høres kanskje flåsete ut, og de aller fleste av oss vet at livet tidvis kan by på utfordringer som gjør det vanskelig å være lykkelig. Men Wedde mener likevel at vi selv kan velge hvordan vi forholder oss til livet - selv når det «butter imot»:

- Det stemmer at en del valg indirekte blir tatt for oss, altså ting vi ikke får gjort noe med. Men for oss bortskjemte nordmenn er det også blitt veldig lett å finne ting å klage over, i stedet for å fokusere på det positive, sier Wedde, og avslutter:

- Når det gjelder de tingene som er utenfor din kontroll er det kun én ting du kan gjøre: Du kan velge hvordan du forholder deg til situasjonen. Det du føler er et resultat av måten du tenker på. Hvis du er bevisst akkurat det, kan du velge å endre på følelsen. Selv når ting er vanskelig kan du velge å tenke: «Hva kan jeg glede meg over?»

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Helse

Mest lest på Puls

Annonsebilag