*Nettavisen* Livsstil.

DN: Astrid S takket nei til millionbeløp

STJERNE: Astrid S har etablert seg som en av Norges klart største artister. Her fra en konsert på Jugendfest i Ålesund i 2018. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (NTB scanpix)

Astrid S (22) skal ha takket nei til festivaltilbud fra 500.000 til én million kroner for en opptreden.

30.07.19 15:21

Det skriver Dagens Næringsliv tirsdag formiddag.

Helt siden gjennombruddet på Idol i 2013 har Astrid S jobbet seg opp til å bli en av Norges største artister. Men det er ingen tvil om hvor prioriteringene ligger for 22-åringen.

- Hovedfokuset til Astrid og teamet er å bygge en langsiktig karriere og det tas ingen kortsiktige økonomiske valg, sier Astrid Smeplass' manager Halvor Marstrander til avisen.

Astrid S har i sommer nemlig valgt å jobbe med egen musikk i studio, samt promotering i utlandet, i stedet for å opptre på noen festivaler i Norge.

Takket nei

Ifølge DN skal 22-åringens team att på til ha takket nei festivaltilbud fra 500.000 kroner til én million kroner for en opptreden.

Marstrander kommer derimot med gode nyheter for de som savner å se Astrid S på scenen.

Klikk på bildet for å forstørre.

POPULÆR: Astrid S skal visstnok ha takket nei til festivaltilbud mellom 500.000 og én million for en opptreden i sommer. Foto: Marco Piovanotto/ABACAPRESS (Pa Photos)

I september står nemlig den superpopulære artisten fra Rennebu foran en utsolgt runde i Europa og USA, mens 2020 allerede er fullbooket med album og flere live-aktiviteter.

Ifølge DN skal Smeplass ha hatt en liten nedgang i overskudd fra 1,5 millioner kroner før skatt i 2017 til 1,2 millioner i fjor. Omsetningen har derimot økt fra 3,6 millioner kroner til 5,7 millioner kroner.

Millioner av avspillinger

Til tross for mindre live-aktivitet hittil i 2019, har det gått så det suser for Astrid S når det gjelder streaming.

I 2018, hvor hun kun utga én singel og en mindre profilert låt, hadde hun likevel omlag 180 millioner avspillinger på Spotify. Det etter å ha jobbet seg opp et nokså omfattende repertoar av både egne sanger og medvirkning på andre artisters låter.

Markedene Astrid S satser på er ifølge VG både Norge, Sverige, Danmark, Australia, Storbritannia, USA, Tyskland, Belgia og Frankrike.

- Vi gjør det veldig bra, men vi ønsker å gjøre det enda bedre – det er et stykke igjen til vi kan slå oss på brystet og si at vi har en global superstjerne i stallen, uttalte Yngve Næss i plateselskapet Universals avdeling for lokalt repertoar om Smeplass til VG i mai.

I 2017 ble hun kåret til Årets Nykommer på Spellemannprisen, mens hun året etter vant selve Spellemanprisen for 2017.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag