Gå til sidens hovedinnhold

DSI: Einar Gelius ber Kirken holde seg unna olje- og asylpolitikk

Det store intervjuet

Mener at biskopene tar feil og Sylvi Listhaug har litt rett.

Hvis Einar Gelius mener noe sterkt, sier han det gjerne to ganger.

- Jeg tror kirken gjør en veldig stor feil, en veldig stor feil, sier presten over et bord på en pub på Oslo Øst.

Det nærmer seg jul og den frittalende presten er på gamle trakter. Kun et steinkast fra Vålerenga kirke, sin gamle arbeidsplass gjennom 16 år, taler han biskopene, hans egne overordnede, midt imot.

De siste årene har bispekollegiet, ledet an av preses Helga Bygfuglien, markert seg politisk som motstandere av blant annet regjeringens asylpolitikk og oljeboring i Lofoten.

En stor tabbe, mener Gelius.

- Kirken skal ikke være partipolitisk, den skal ikke være partipolitisk. Det tror jeg er veldig uheldig. Ingen i kirken har kompetanse til å overprøve hva for eksempel UDI eller Utlendingsnemnda mener om familiegjenforening eller annen finjuss.

- Når kirken begynner å blande seg inn i det, tenker jeg at man har overskredet en grense, sier han.

Les mer her: Helga Byfuglien: - Vi har et ansvar for å dele

Listhaug har litt rett

Sognepresten understreker at kirken gjerne kan si noe generelt om menneskeverd og rettferdighet, men ikke bli detaljpolitisk, slik han mener biskopene nå er blitt.

- Som sogneprest, har jeg vært veldig bevisst på at jeg skal være prest for alle, uavhengig av om de stemmer Rødt eller Frp.

Les mer her: Listhaug: – Kirken er gjennomsyret sosialistisk

- Sylvi Listhaug har anklaget kirken for å være gjennomsyret sosialistisk. Er du enig i det?

- Hvis du ser på noen av sakene, så kan hun ha litt rett. Det er klart at det er venstresiden som har stått mot oljeboring i Lofoten eller innskjerping av reglene for familiegjenforening. Når Kirken tar så tydelig standpunkt for de samme sakene, allierer den seg med de kreftene. Det tror jeg ikke er bra, sier han.

Les også: Byfuglien reagerer kraftig på Sylvi Listhaugs menneskerettighetsutspill

Samfunnsengasjert

Gelius ville egentlig ikke bli prest, han studerte juss i flere år, men ble stadig mer opptatt av kampen mot apartheid i Sør-Afrika, og spesielt kirkens rolle i den. Som en følge av dette, begynte han å studere teologi. Hans hovedoppgave var om den sørafrikanske biskopen Desmond Tutu, som senere fikk Nobels Fredspris.

- Jeg har alltid hatt et samfunnsengasjement. Jeg har sett at kirken har en veldig viktig rolle i samfunnet, sier han.

Gelius, som brenner for en bred folkekirke og en liberal tolkning av Bibelen, har ofte vært en prest og en plage for sine overordnede. Han sluttet i Vålerenga etter at biskop Ole Christian Kvarme gikk til avskjedssak mot han. Da han søkte jobb i Ibestad i Troms i 2013, vendte bispedømmerådet tommelen ned, selv om han var eneste søker.

I begge tilfellene hadde Gelius stor støtte fra menighetsråd og fra folket, som stilte opp med fakkeltog og støtteaksjoner på Facebook. Ikke at det veide like tungt i alle kretser.

«Bare fordi du er kjent og har mange støttespillere på Facebook, betyr ikke det nødvendigvis at du skal være prest», uttalte redaktør Helge Simonnes i den kristne dagsavisen Vårt Land da Gelius ville bli prest i Ibestad.

- Du er en kontroversiell figur i kirken?

- Kanskje i toppen av kirken, men hvilke andre prester har fått et fakkeltog med 400 personer til støtte for seg? Det kommer an på hvem du spør om jeg er kontroversiell eller ikke, sier han.

- Men det er vel egentlig definisjonen på å være kontroversiell?

Gelius smiler.

-Jojo, det har vært noen diskusjoner. Det har det vært, sier han.

Mener seg utsatt for et spill

Den aller største diskusjonen kom i 2010, da Gelius ga ut boken «Sex i Bibelen». En bok der Gelius hevder Bibelen er en oppfordring til å ha sex, også utenfor ekteskapet. Gelius, som ifølge seg selv opplevde en seksuell frigjøring etter at han fylte 40 år, skrev dessuten om sitt eget sexliv.

Boken ble kraftig kritisert høyere oppe i kirkehierarkiet. Biskop Ole Christian Kvarme var uenig med Gelius’ fremstilling av Bibelens syn på seksualitet og samlivsform. Han mente dessuten at fremstillingene fra Gelius' personlige liv «ikke er i samsvar med den livsførsel en må forvente av en prest i Den norske kirke»

Samtidig ble tidligere hendelser fra Gelius' 16 år som prest i Vålerenga trukket frem igjen. Det ble henvist til at Gelius hadde viet folk i en telefonboks, og ikke i kirken eller «på et sted biskopen har godkjent». Eller at begravelsen til ateisten Arne Næss i 2009 var fri for salmer og kirkelig liturgi.

- Det var tydelig at noen ville ha meg ut. Nå fikk de en anledning til å ta meg, sier Gelius.

- Hvem var det?

- Det lurer jeg også på, men det er tydelig at noe var ute etter meg, noen ville ha meg bort, sier han.

- Men helst noen litt oppe i kirkehierarkiet?

-Jeg vet sannelig ikke hvor de sitter. Det er klart at da boken kom, så hadde de samlet opp masse guff. De brukte gamle saker mot meg i et spill. Det var helt tydelig, sier han.

Sjokkert over Bibelen

Sju år etterpå skjønner Gelius fortsatt ikke hvordan saken kunne bli så stor. Det gjelder spesielt ettersom mesteparten av boken var ren avskrift fra de mer saftige delene av Bibelen, som den erotisk ladede «Salomos Høysang».

- Det må være på grunn av bibeltekstene at folk tok sånn på vei. De var helt sjokkert over at dette kan stå i Bibelen, sier han og ler hjertelig.

- Men du trakk inn dine egne opplevelser i boken også. Det var vel også det folk reagerte på?

- Ja, men det gjør prester hele tiden. Når vi skal fortolke bibeltekstene, er det klart at vi må trekke inn egne erfaringer og opplevelser.

- Også når det gjelder sex?

- Ja, hvorfor skal det gjelde spesielle regler på dette feltet? Det gjør jo budskapet aktuelt og livsnært ved at jeg bruker eksempler fra mitt eget liv, sier han.

- En prest som snakker om sine egne seksuelle erfaringer er i hvert fall et stort brudd med hva som er vanlig i Kirken?

- Joda. Hadde en lærer skrevet denne boken, hadde ingen leet på øyelokket. Men når man er prest, så stiller folk helt andre krav. Det er det som er så underlig.

Ville til Ibestad

Tiden etter at Gelius sluttet i Vålerenga var trist, men også deilig. Han var fryktelig sliten etter 16 år som prest på Oslo Øst. Han hadde mistet noe av gløden.

- Jeg tror jeg ble utbrent. Som prest må du være til stede for folk, du kan ikke være på felgen sjøl. Da jeg sluttet var det på mange måter en befrielse, sier Gelius.

I tiden etterpå livnærte Gelius seg som foredragsholder. Kun tilfeldigheter ledet han tilbake til prestegjerningen.

I 2013 kom Gelius over en annonse for sogneprest i et lite, forblåst sted i Troms som het Ibestad. De fleste har neppe hørt om stedet, men Gelius kjente det godt. Han hadde vokst opp med historier fra øykommunen. Hans bestefar, Johan Weding Heiberg Landmark, hadde blitt prest der i 1914, og truffet Gelius' bestemor. Nøyaktig 100 år senere kunne barnebarnet vende «tilbake».

Men selv om Gelius var den eneste søkeren, likte ikke majoriteten av bispedømmerådet tanken på at den omstridte «sex-presten» fra Vålerenga skulle flytte nordover.

Over 800 av kommunens 1400 innbyggere skrev under på en liste til støtte for han. Da han ikke fikk jobben, var det mange som meldte seg ut av kirken.

Les også: Gelius fikk ikke prestestilling

- De ville virkelig ha meg som prest og når vi da opplever at de i Tromsø vendte tommelen ned, ble folk fly forbannet, sier Gelius.

Fikk jobb i Lom

Men Gud gir og Gud tar. Gelius fikk like etterpå, og helt uten rabalder, jobb som prest i Lom, som ligger i liberale Hamar bispedømme.

Les også: Einar Gelius ny prest i Lom

- Det går bra i Lom. Det er veldig trivelig, forteller Gelius.

Han har vært der i snart fire år og tiden har gått som en røyk.

Gelius føler at han er tilbake til utgangspunktet, som prest i en liten bygd langt fra storbyen. Hans første jobb som prest var i Beitstad i Nord-Trøndelag. Trøndelag og Gudbrandsdalen er ganske like, sier han.

- Hvordan er det sammenliknet med Vålerenga?

- Mye er likt, men her på Vålerenga er det mye mer pulserende liv, mye inn- og utflytting, mye mer urolig. I et bygdesamfunn er det veldig stabilt, sier Gelius.

- Og kjedelig?

- Litt kjedelig. Men livet går i faser. Nå er jeg i en fase av livet hvor jeg nyter å ha det litt roligere, sier Gelius som har rukket å bli bestefar til to barnebarn.

- Det er en veldig rar opplevelse å bli bestefar. Min datter er jo bare et barn i mine øyne og nå har hun blitt mor. Jeg føler meg ikke så gammel, sier han.

- Har du kjæreste selv?

- Jeg snakker veldig lite om mitt privatliv. Det er det ingen som har interesse av, så det gjør jeg ikke. Jeg har vært åpen om det før, men det betyr ikke at jeg er åpen om det nå. Jeg vil verne om min familie, sier Gelius.

Han har imidlertid god kontakt med sin bror, Jon, som er journalist i NRK.

- Vi er ikke enig om alt og han har ikke likt alt jeg har holdt på med, men vi har støttet hverandre som en familie, sier han.

Les mer her: Klarer ikke å velge mellom Jesus og Vålerenga

Populær

Ute i de desemberglatte østkantgatene i Oslo møter Gelius en forbipasserende.

- Hyggelig å se deg igjen!, sier han til Gelius og går videre.

På Vålerenga er presten fortsatt en populær mann. Selv om veien fra Lom til Oslo tar fire timer, er han jevnlig på kamper med Vålerenga Fotball.

I anledning åpningen av klubbens nye stadion, ble det holdt gudstjeneste i kirken. Gelius ble invitert tilbake for å holde en appell. De stappfulle seteradene med Vålerenga-fans ga sin gamle prest trampeklapp.

- Det var en fantastisk opplevelse. Det er en kjærlighet i denne bydelen her, du merker den, sier han.

Kirkelige fortolkninger

Kjærligheten fra de mer konservative kreftene i kirken har dog neppe blitt større de senere årene. Gelius har blant annet avvist at Jesus døde for våre synder, slik kirken lenge har sagt, og fremholder at Bibelen er en oppfordring til «å gå ut og ha sex».

Les mer her: – Jeg er nok annerledes enn Einar, men i profil er vi ikke så forskjellige

- I Bibelen kan man da få inntrykk av at Gud ikke liker frilynt sex? Det står ting som «Hold dere borte fra hor» eller «Gud skal dømme utuktige og ekteskapsbrytere», for å nevne noen få eksempler?

- Nå gjør du en kardinalfeil. Du trekker bibelvers ut av sin sammenheng. Du må vite noe om den sosiale sammenhengen og den politiske sammenhengen det var skrevet i for å forstå det, sier Gelius.

- Men hor i Bibelen har bare vært definert som sex utenfor ekteskapet?

- Det er en tradisjonell kirkelig fortolkning. Poenget er at vi i vår kristne tro har en ny målestokk, Jesus. Det er gjennom han tekstene må leses og forstås. For han var det viktigste å gi folk livsmot, ikke trykke folk ned, sier Gelius.

- Men for å sitere Jesus da: «Den som skiller seg fra sin hustru av noen annen grunn enn hor, han blir skyld i at det begås ekteskapsbrudd med henne. Og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet»?

- Ja, men der viser Jesus til den gamle loven, jødenes lov. Han sier at ved han er det kommet en ny tid. Mye av det som står i Bibelen kan vi ikke bruke. Det er historisk interessant, men vi kan ikke bruke det i dag. Det har ikke et positivt menneskesyn i seg, sier Gelius.

- Må kristendommen ha et positivt menneskesyn?

- Ja. Jesus kom til verden for å gi folk et nytt liv, for å frigjøre oss fra gamle tanker, fra gammelt mønster, sier Gelius.

- Så det var ikke for å dø for menneskenes synd og skyld? Handler ikke hele bibelfortellingen om synd og forsoning?

-Tilgivelse er viktig, men Gud trenger ikke et offer for å bli blidgjort. Det var sånn jødene tenkte, men det stemmer ikke i Kristendommen, sier han.

Guds velbehag

For Gelius, handler julen i stor grad om jobbing. Han synes dessuten folk starter feiringen litt vel tidlig.

Men i motsetning til mange, mener ikke Gelius at religionen forsvinner fra julen.

- Jeg synes ikke det. Det er da du ser at store deler av folkekirken faktisk fungerer. Ting som skolegudstjeneste for eksempel, er veldig naturlig mange steder, selv om det er litt diskusjon om det nå, sier han, som mener at tradisjonene fortsatt står veldig sterkt.

- Kirken har ødelagt folk med å snakke og preke så mye om synd, men i juleevangeliet står det om «mennesker som har Guds velbehag». Det er det det handler om. Vi er ikke syndere som skal gjøre opp en masse ting, nei, vi har Guds velbehag, tenk på det, sier Gelius.

- Så vi er ikke syndere?

- Paulus sier det jo fantastisk godt, «det gode som jeg vil gjør jeg ikke, men det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg». Livet leves i spenningen mellom det gode og det onde, mellom glede og sorg. Det betyr ikke at jeg er dømt nedenom og hjem på grunn av synden. Jeg har Guds velbehag, det er jo fantastisk, sier Gelius og ler.

- Det er fantastisk.

Kommentarer til denne saken