Gå til sidens hovedinnhold

Dyre merkeklær i skibakken: - Tidligere var det det flaut og pinlig hvis man var dårlig på ski

– Dyr skimote vil kunne være med på å forsterke et klasseskille.

Selv om snøen er borte i store deler av landet, er påsken rett rundt hjørnet. Om en liten uke er Instagram-feeden igjen full av skiglade mennesker – med god avstand – gjerne i freshe merkeklær og dyrt skiutstyr fra topp til tå.

Men kan det være problematisk at det stadig blir satt fokus at vi skal ha de «riktige» klærne i skibakken?

– Da jeg var ung var det å komme i slalåmbakken med topp utstyr og klær hvis man var dårlig på ski flaut og pinlig. Nå virker det som om klærne betyr mer og mer for de unge, sier Lisbet Berg, forsker på forbrukerkompetanse ved Oslo Met til Melk & Honning.

Hun mener det virker det som om mange har oppgradert skiutstyret under koronapandemien.

– Det i seg selv er jo ikke noe galt. På den ene siden er det egentlig verre hvis man kjøper billige klær, som bidrar til en kjøp og kast-kultur.

Les også: Janka Polliani: «En beskjed til de som spør meg om vekten min hver dag»

Berg mener det er bedre å kjøpe dyre kvalitetsplagg dersom de blir brukt lenge og eventuelt går i arv. At det dermed ligger en miljøtankegang bak.

– Men hvis vi kjøper dyrt og likevel kaster, så er det jo ikke noe bedre. Unge mennesker er veldig opptatt av å ha det samme som jevnaldrende og vennene sine. For de som da ikke har råd til det er det jo et problem naturligvis.

– Nordmenn bruker ekstremt mye penger på sportsklær

Fokuset på dyre merkeklær i skibakken skiller seg ikke nødvendigvis fra andre områder, mener Pia Henriksen, moteviter ved OsloMet.

– Det er jo bare mote for de som anerkjenner merkene. Hvis man ikke vet hvilke merker det er og at de er dyre, så er det jo heller ikke et problem. Det blir et problem for de som forstår konteksten, sier hun til Melk & Honning.

Hun mener spørsmålet blir hvem det eventuelt kan være problematisk for.

– For de som bruker det er det helt sikkert ikke et problem, men for de som har behov for å sammenlikne seg med andre og ikke har råd til det, så kan det bli en utfordring.

Henriksen forteller at hun likevel ikke er overrasket over det voldsomme fokuset på skiklær.

– Jeg er ikke forundret over at både langrenn og slalåm handler om status i forhold til klær. Det er et sted mange både ser og blir sett. Det er en slags catwalk.

– Nordmenn bruker ekstremt mye penger på sportsklær. Det er lov fordi det handler om sport og ment som praktiske plagg til bruk for fornuftige opphold ute i frisk luft. I motsetning blir det ansett som jålete å kjøpe en Chanel-veske til 25.000 kroner, fordi det handler om å pynte seg, og dermed ikke like åpenbart så rasjonelt. Det er allment akseptert i norsk kultur å bruke mye penger på sportsklær, avslutter hun.

– Det å kjøpe brukt er jo det beste alternativet på alle områder

Mari Nordén er en av gründerne bak Fæbrik. Hun mener fokuset på dyre skiklær kommer av at nordmenn liker å vise seg frem uten at de skal skille seg ut.

– Jeg tenker at det ikke er noe nytt. Jeg tror folk er veldig opptatt av å vise seg frem, spesielt når det kommer til ferier. Sportsutstyr generelt er jo kjempedyrt og det er det folk i Norge bruker penger på. Der kan man virkelig vise seg frem. Det er jo selvfølgelig negativt at det er så stort press på det, sier hun til Melk & Honning.

Les også: Selverklærte Instagram-guruer lover bot og bedring mot korona, men ekspertene er skeptiske

Hun mener det blir problematisk dersom poenget er at klærne skal være dyre.

– Hvis man vil skille seg ut og uttrykke noe ingen andre har så kan man bruker litt mer penger på et visst design. Men hvis det bare skal være en viss type jakke fordi det er et merke, så er det jo helt absurd. Det er det jo ikke noe poeng med, sier hun.

Nordén mener at gjenbruk er en god løsning på alle områder, også når det kommer til å ta vekk fokuset på at skiklær må være dyre.

– Om du kjøper en ny Bergans-jakke eller en ny Helly Hansen-jakke er det ikke så stor forskjell fra de som kom ut for noen år siden. Det å kjøpe brukt er jo det beste alternativet på alle områder. Når det kommer til sportsutstyr, så er det jo virkelig ikke stor forskjell. Folk klarer jo ikke å bruke det i hjel heller. Vi har jo et overforbruk av en annen verden når det kommer til sportsutstyr i Norge.

– Jeg tenker at ski- og alpintklær på mange måter er blitt en ny type streetstyle, sier Elise Alexandra Guldbrandsen i MinMote til Melk & Honning.

Hun mener skibakken har vært det eneste mulige utstillingsvinduet det siste året, noe som muligens har ført til at skimoten har stått enda sterkere.

– Dersom folk unngår å stå på ski fordi de tenker at klærne deres ikke er fine nok er det trist. Særlig alpint er en dyr aktivitet i utgangspunktet. Derfor vil dyr skimote også kunne være med på å forsterke et klasseskille.

Les også: Leyna Bloom er den første ikke-hvite transpersonen i Sports Illustrated noensinne

Guldbrandsen synes det er vanskelig å si hvordan andre opplever presset på dette området.

– Men interessen for eksklusive skiklær er stor, og tilstedeværelsen av dette har utvilsomt vært stor i sosiale medier denne sesongen, sier hun.

Hun tror gode eksempler på at nytt og dyrt utstyr ikke trengs for å nyte en dag i bakken kan være med på å snu denne trenden.

– Har du klær som holder deg varm og hjelm på hodet, har du kommet en lang vei. Et godt tips er å låne utstyr eller lete etter brukt utstyr og plagg.

Melk & Honning har forsøkt å komme i kontakt med flere norske butikker som fører skiklær i det øvre sjiktet av prissegmentet. De har foreløpig ikke besvart våre henvendelser.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien