Ekspertene klør seg i hodet over disse lysende flekkene på planeten Ceres

Ceres

Nå skal vi endelig få svar.

Verdensrommet er fullt av mysterier, til og med her i vårt eget nabolag.

I gapet mellom Mars og Jupiter, mellom steinplanetene og gasskjempene, ligger dvergplaneten Ceres – det største objektet i asteroidebeltet. NASA har for første gang et fartøy på vei for å undersøke den, og nå er det bare noen få dager til romsonden Dawn er fremme.

Vi venter spent, for på veien har den knipset noen uforklarlige bilder: Dvergplaneten har et krater med to lysende, hvite flekker som får ekspertene til å klø seg i hodet.

Les også: Verdensrommet i 2015: Her er hendelsene vi gleder oss mest til.

Ceres’ fregne ble først sett av romteleskopet Hubble i 2004. Etter hvert som Dawn nå har kommet nærmere, har den overgått teleskopet sin oppløsning, og har nylig avslørt at det ikke er snakk om én lysende flekk, men to ved siden av hverandre. En stor og en liten. Bildet er tatt fra en avstand på 46 000 kilometer.

De befinner seg tett inntil hverandre i et stort krater.

– Det tyder på at de kan skyldes en form for vulkansk aktivitet. Men vi må vente på høyere oppløsning før vi kan trekke slike geologiske slutninger, sa Chris Russell, en av forskerne tilknyttet prosjektet gjennom Universitetet i California, Los Angeles (UCLA), etter at den mindre flekken ble oppdaget i slutten av februar.

Det er sannsynlig at det finnes mye is der, så dette kan også rett og slett være blank is som gjenspeiler lys. Det har til og med blitt foreslått at begge disse teoriene stemmer – at det er en form for isvulkan! Det gjenstår å se.

Nedenfor kan du se en informasjonsfilm om Dawn-oppdraget. Fortelleren er den nylig avdøde Leonard «Mr. Spock» Nimoy, som inspirerte generasjoner av barn og voksne til å forundre seg over universets gåter. Hvil i fred!

HTML EMBED

Mandag kveld 2. mars 2015 klokka 18.00 norsk tid (dvs. klokka ni om morgenen på USAs vestkyst), holdt NASA et informasjonsmøte om dette første møtet med en dvergplanet. Dette blir strømmet direkte over nettet, og du kan følge med på NASA TV (eller klikk her for mer informasjon og linker).

Tre dager senere var sonden fremme.

Dawn nærmet seg målet i et relativt bedagelig tempo. Den trengte ikke motorene sine for å bremse, men gled fredelig inn i bane rundt Ceres. Den begynner sine målinger i april.

Sonden startet sin reise i september 2007, men har i mellomtiden tilbragt 14 måneder i bane rundt asteroiden Vesta. Vesta er også blant de største objektene i asteroidebeltet, men er ikke stor og tung nok til at den har tatt en sfærisk form, slik som Ceres.

Ceres har en diameter på 950 kilometer. Det er kanskje ikke enormt til et himmellegeme å være, men fortsatt en anselig størrelse. Hvis du hadde tegnet den som en sirkel på et kart over Skandinavia, med sentrum i Oslo, ville sirkelen inkludert Bergen, Trondheim, Göteborg og Stockholm, og bare så vidt bomme på København.

Vel fremme vil Dawn gjør en rekke målinger og ta flust med bilder, og vi er svært spente på hva den finner.

Les også: Astronomer har funnet et av tidenes største sorte hull, en levning fra tidenes morgen.

Dette er året der vi virkelig skal studere dvergplanetene på nært hold for første gang. Ceres er kanskje ikke så godt kjent for folk flest, men det er ingen som ikke har hørt om den andre dvergplaneten NASA snart er fremme ved: Pluto!

Vi har aldri før sett Pluto på kloss hold, men det får vi endelig gjøre i sommer. Følg denne linken for å lese om hva NASA venter å finne der!

Du kan lese mer om Dawn-oppdraget og Ceres hos NASA.

Artikkelen er først publisert på natgeobloggen.no. Les også:

Verdens største fly skal bære raketter til rommet. Her er første glimt av giganten

Bør vi egentlig prøve å få kontakt med utenomjordiske vesener?

Stephen Hawking er en vitenskapelig rockestjerne. Men hva er han egentlig kjent for?