*Nettavisen* Livsstil.

Elbilen Xpeng G3 lanseres i Norge – nå røpes prisene

Lover at kundene får bil i 2020.

04.05.20 12:26

I forrige uke kom nyheten om at kinesiske Xpeng har fått norsk importør og skal begynne å selge SUV-en G3 her til lands.

Hvis du ikke har hørt om dem før, er det ikke så rart. Xpeng etablerte seg som selvstendig bilprodusent så sent som i 2014. Ikke overraskende er det her snakk om elbiler.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Xpeng: Det er bare å lære seg navnet, snart kommer modellen G3 til Norge.

Pris på Xpeng G3

Xpeng G3 vil være tilgjengelig i to utgaver, kalt Smart og Premium.

Nå er prisene klare for de norske modellene og nettbestillingen har åpnet.

– Prisene er 398.000 kroner for Smart og 419.000 kroner for Premium.

Det sier Espen Strømme, daglig leder i importørselskapet Zero Emission Mobility AS.

Han mener begge modellene er godt utstyrt og tilpasset det norske markedet.

– Vi er sikre på at en konkurransedyktig pris, gode ytelser og den fremtidsrettede plattformen bilen er bygget på vil gjøre den attraktiv for norske bilkjøpere, sier Strømme til Broom.

LES MER: – Dette kan bety slutten for flere bilmerker i Norge

450-460 kilometer rekkevidde på Xpeng G3

Xpeng G3 kommer med en netto batterikapasitet på 66,5 kWt, som skal gi en rekkevidde på rundt 450-460 kilometer, etter den nye WLTP-standarden.

Begge modellene har den helt nye Xpilot 2.5 og Xmart OS 2.

Xpilot 2.5 blir av Xpeng omtalt som kanskje verdens mest avanserte førerassistent. Xmart OS 2 tillater nettbaserte oppdateringer slik at nye funksjoner kan overføres til bilene.

Lavpris-elbilen fra Kina ruller nå på norske veier

Klikk på bildet for å forstørre.  

G3 er en rommelig SUV med rekkevidde på rundt 450 kilometer.

Assistere føreren

Systemet bruker bilens 20 sensorer, hvorav 12 ultrasoniske radarer, fem HD-kameraer og tre-millimeterbølge radarer, til å overvåke omgivelsene og assistere føreren. Xpilots 2.5s funksjoner kan deles i tre hovedgrupper, der høydepunktene er:

  • Sikkerhetsassistenter som kollisjonsvarslere både forover og ved rygging, fotgjengervarslere med automatisk nedbremsing, blindsonevarslere, svingassistent med automatisk hastighetsreduksjon med mer.
  • Intelligente kjøreassistenter som adaptiv cruisecontrol, fartsgrenseholder, filskifteassistent, køassistent, filsentreringsassistent og intelligent ruteplanlegger.
  • Parkeringsassistent som lar deg velge blant flere ledige parkeringsplasser i nærheten av bilen og som parkerer bilen helt selv. Assistenten kan også lære seg oppbyggingen av kompliserte parkeringshus.

Honqui er et annen navn du kanskje bør lære deg

Klikk på bildet for å forstørre.  

Ikke overraskende går også Xpeng for en stor infotainmenskjer på dashbordet.

Ingen liste med dyrt ekstrautstyr

Bilens funksjoner kan styres både med den store berøringsskjermen på 15,6 tommer og med stemmen. Bilene er utstyrt med 128 GB minne og den aller siste smartchippen Quallcom 820A som gir en svært kraftig prosesseringsevne.

– I motsetning til andre bilmerker velger vi å legge tilnærmet alt utstyr som standard. Det er ingen liste med dyrt tilleggsutstyr. Vi ønsker å levere godt utstyrte biler til konkurransedyktige priser. Xpeng G3 er plattform for fremtiden der de som kjøper bilen vil oppleve at bilen oppdaterer seg selv, sier Strømme, i en pressemelding.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Går det som importøren håper, vil dette bli et relativt vanlig syn på norske veier.

Garantert bil i 2020

Toppmodellen Premium vil også få 360°-kamera på taket som kan styres med håndbevegelser fra førersetet, og som gir føreren mulighet til å ta bilder og video av omgivelsene. I tillegg får Premium-versjonen nappa skinnseter med ventilasjon, og skinn i taket innvendig.

– Mulighet for å melde sin interesse åpnet i dag på nettsidene våre. Alle som bestiller bil innen 15. juni er garantert levering i 2020, og bilen bli levert hjem til deg på døren. Vi har allerede fått mange henvendelser fra bilkjøpere om mulighetene for bestilling, sier Strømme.

Artikkelen er publisert i samarbeid med broom.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.