*Nettavisen* Livsstil.

Elon Musk latterliggjør Top Gear etter Tesla-test: - Burde kalt seg Low Gear

Tesla-sjef Elon Musk er ikke nådige mot Top Gear etter deres sammenligning med Taycan.

Tesla-sjef Elon Musk er ikke nådige mot Top Gear etter deres sammenligning med Taycan.

Top Gear innrømmer å ha brukt feil tall.

04.11.19 15:43

I forrige uke skrev Nettavisen om en Top Gear-test som har fått mye oppmerksomhet de siste dagene. Som første medie skulle Top Gear sjekke om Porsche skulle ta fra Tesla kronen når det gjelder ytelse på rett strekke.

Resultatene fra testen var at bilene er praktisk talt like raske, men at Porsche Taycan Turbo S var marginalt raskere enn Model S Performance.

Men så lett var det ikke

I etterkant av videoen har det derimot dukket opp stadig flere kritiske røster. Tallene fra Top Gears test var dårligere enn andre har oppnådd med samme bil, og det er vesentlige avvik mellom det som hevdes og det som vises på skjermen.

Blant annet kan det se ut til at Top Gear testet bilen i «Range Mode». Dette har ikke gått Tesla-sjef Elon Musk forbi:

Det har også blitt stilt spørsmål om bilen faktisk var i full dragrace-modus, og i tillegg om Launch Control har blitt benyttet.

I etterkant av videoen har Top Gear kommet med en «klargjøring», der de skriver at tallene de benyttet i videoen ikke stemmer overens med resultatene de faktisk fikk i testen.

De skriver at resultatene de oppnådde da de testet bilen mot Porsche var dårligere enn det de oppnådde med en eldre Tesla-modell, og at de derfor har byttet ut de faktiske resultatene med den nye modellen med bedre tall fra en tidligere test.

For mens de i sin test nådde «1/4 mile» (402 meter) på 11,23 sekunder, hadde de tidligere oppnådd 11,08 sekunder.

Ikke beroliget av innrømmelse

Dette har derimot ikke beroliget kritikerne. Brooks Weisblat fra DragTimes har publisert flere videoer der han går gjennom Top Gear-videoene, og hans analyser har fått den fulle støtten til Elon Musk.

For det første gjør han det klart at bilen Top Gear tidligere har testet er en tregere variant enn den nye modellen som nå er i salg, og at man derfor ikke bare kan hente tallene fra denne modellen.

Videre påpeker han at de har en rekke eksempler på at den nye Model S-varianten gjennomfører «1/4 mile» på rundt 10,5 sekunder.

Ifølge Weisblat har Top Gear etter all sannsynlighet ikke benyttet seg av Launch Mode, som gir bilen rundt 50 hestekrefter ekstra.

I Top Gears redgjørelse omtaler de ikke denne kritikken mot testen. Han mener også at de sannsynligvis ikke har fullført prosessen med å sette opp Tesla-modellen for maksimal ytelse.

Model S i toppversjon er nemlig en durabelig rask bil, men det tar lang tid å gjøre den klar for å yte sitt beste. Etter prosessen endres displayet, og batteriet har optimal temperatur for maksimal kraftlevering.

En krangel om gjentagbarhet

Det at Model S krever såpass mye klargjøring før den kan yte sitt aller største har dog vært en av poengene Porsche selv har forsøkt å gjøre et nummer ut av rundt lanseringen av Taycan.

Før lanseringen av bilen inviterte de en journalist til å teste ut bilens evne til å gjenta høy ytelse gang etter gang, og sendte i ettertid ut en pressemelding der de skrøt av resultatene etter 26 0-200-tester på rappen.

Ikke første gang Musk er i tottene på Top Gear

Regn ikke med at siste ord i kampen mellom Tesla og Porsche er sagt. Musk har for lengst sagt at de skal ta rekorden fra Nurburgring tilbake fra tyskerne.

Dette er forøvrig ikke første gang Top Gear og Elon Musk er i tottene på hverandre. Etter at Jeremy Clarkson testet Tesla Roadster i bilprodusentens barndom, mente Tesla at innslaget ga et så feilaktig inntrykk av bilen at de gikk til søksmål.

Etter det ble ikke Tesla å se i verdens mest populære bilprogram på mange år.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.