Tesla har nettopp avholdt det de kaller «Autonomy Day» for sine investorer, og der avduket selskapet blant annet detaljer om sin «Full Self-Driving»-datamaskin som de mener - ikke overraskende - er den objektivt beste i verden.

De mener at bilen vil kunne være hundre prosent selvkjørende innen 2. kvartal 2020.

Går til frontalangrep på taxinæringen og Uber

Dette er en form for påstander som det er vanskelig å kunne mene noe om, men at selskapet nå nærmest satser hele selskapets fremtid på selvkjørende egenskaper er det nå ingen tvil om.

Elon Musk avslørte nemlig at de skal lansere det de kaller «Robotaxi» i 2020, samtidig som de regner med at deres selvkjørende teknologi er i full drift.

Robotaxi er en direkte konkurrent til tjenester som Uber, der kunder skal kunne tilkalle en selvkjørende Tesla og få seg kjørt dit de selv ønsker.

Du kan tjene penger på din egen bil

Det spesielle med tjenesten er at enhver som har en Tesla-modell med siste generasjon selvkjørende teknologi, vil kunne stille sin egen bil til disposisjon i dette nettverket og dermed være sin egen taxioperatør.

Innen funksjonen aktiveres hevder Elon Musk at de vil ha solgt rundt en million biler på verdensbasis som støtter tjenesten.

Og det er ikke rent lite Elon Musk mener det vil være å tjene på tjenesten:

De mener at deres løsning vil være vesentlig billigere enn dagens menneskestyrte taxiløsninger, og de mener at det vil være mulig å tjene rundt fire kroner per kilometer som bilen er i drift.

Ifølge Elon Musk vil man kunne tjene 30.000 dollar i året på å bruke sin egen Tesla på tjenesten.

- Galskap å kjøpe noe annet enn Tesla

Tesla mener at de om kort tid vil selge biler til rundt 50.000 dollar, som vil ha en reell verdi på rundt 200.000 dollar når man tar høyde for inntjeningspotensialet.

- Det vil være finansiell galskap å kjøpe noe annet enn en Tesla, sa Elon Musk.

Det er da greit å ta inn over seg at Elon Musk har en forholdsvis stolt tradisjon om å love svært mye innenfor korte tidsfrister, for så å bryte disse tidsfristene.

Det er fortsatt slik at 100 prosent selvkjørende biler vil måtte godkjennes i alle land hvor de skal operere, og enkelte mener at vi fortsatt er tiår unna å ha systemer som er gode nok til å faktisk fungere i alle forhold.