*Nettavisen* Livsstil.

Enda et bilmerke kutter ut dieselmotor

 

KUTTER DIESEL: Denne gangen er det Honda som kutter ut dieselmotorene i Europa. Foto: Honda

I tillegg skal de skjære ned på antall modeller.

Det snudde fort. I løpet av en tiårs-periode har dieselmotorene gått fra å være det eneste fornuftige, til å bli den store syndebukken i "den grønne omstillingen" som bilbransjen står midt oppi.

Flere produsenter har de siste årene varslet at de vil kutte ut produksjon av dieselmotorer i sine biler.

Nå meldes det fra Honda at også de vil droppe dieselmotorer i Europa, det skjer fra 2021. Det skal være for å kunne oppfylle strenge globale utslippsbestemmelser som trår i kraft fra neste år.

Smart Honda: Du tror det nesten ikke før du får se det

Strenge utslipps-krav

Dette går i korthet ut på at det gjennomsnittlige CO2-utslippet skal ned fra dagens 120,5 gram pr. kilometer, til 95 gram pr. kilometer. Disse EU-kravene trer i kraft fra neste år og produsenter som ikke klarer å overholde kravene vil bøtelegges.

Honda gjør som mange andre produsenter. De kutter derfor ut dieselmotorene til fordel for elektrifiserte drivlinjer. Enten som hel-elektriske biler eller som hybrider. Innen 2025 skal alle Hondas modeller leveres med elektrifiserte drivlinjer, ifølge produsenten selv.

Den første ut her er retromodellen Honda e, som nylig ble vist på den store bilmessen i Frankfurt.

Les mer om Hondas første elbil her

Skal satse på utvikling og teknologi

I 2018 utgjorde dieselsalget 18 prosent av Hondas totalsalg i Europa. Tidligere i år kunngjorde Honda at de stenger sin motorfabrikk i Swindon, England hvor de blant annet produserer dieselmotorer. 3.500 arbeidere mister jobbene sine som følge av dette.

Honda, som er Japans tredje største bilprodusent, har også en annen viktig nyhet. De forteller at de i framtiden vil redusere antallet modeller i sin portefølje med 30 prosent. Også dette innen 2025.

Besparelsene dette gir skal brukes til utvikling av nye og avanserte teknologier som e-mobilitet og selvkjøring.

Så gjenstår det å se om disse endringene kan få fart på Honda-salget her hjemme også. For det har vært ganske trått de siste årene.

Artikkelen er publisert i samarbeid med broom.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag