- Alle ingrediensene er de samme, det er bare smaksblandingen som er justert, skriver kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola, Per Hynne, i en epost til nettstedet Godt.no.
Dette er ikke første gang den populære sukkerfrie brusen endrer smak. Også i 2017 justerte brusgiganten smaken på sukkerfrie Coca-Cola Zero for å likne mer på den originale, sukkerholdige versjonen, ifølge TV 2.
- Etter at vi endret oppskriften på daværende Coca-Cola Zero Sugar for noen år tilbake, fortsatte vår sukkerfrie variant å vokse. Vi har derfor jobbet med å utvikle smaken videre, sier Hynne.
Les også: Nå kan lettbrus bli billigere: - Drømmen er å halvere prisen
I tillegg til en ny smaksjustering, skal også designet oppdateres, forteller kommunikasjonssjefen.
Den nye varianten av Coca-Cola Zero er allerede lansert i Sverige, og har til dels skapt store reaksjoner blant «fansen». Blant annet har Aftonbladet i Sverige omtalt en 29-åring som slakter den nye smaken:
– Den smaker jo ikke som før i det hele tatt, det er en helt ny smak. Den smaker nesten ingenting. Kullsyren er borte, som slapp billig-cola. Jeg fikk sjokk, og ville ikke drikke mer av den, sier Linnea (29) til avisen.
En svensk vinkjenner derimot liker justeringen:
- Den nye versjonen har en anelse mindre søthet i smaken. Den er mer syrlig, og det piffer opp smaken, sier Carl Jan Granqvist til Aftonbladet.
Les også: Professoren avliver myter om lettbrus: – Jeg skammer meg ikke (+)
Kommunikasjonssjef Hynne sier til Godt.no at han er trygg på at den nye smaken vil falle i smak, selv om de er forberedt på reaksjoner også blant de norske kundene. Han understreker at det har vært gjennomført flere forbrukertester og at de har fått gode tilbakemeldinger på smaksjusteringen der.
Les også: Ringnes tømmes for brus i butikkene: - Aldri vært så stor etterspørsel