Gå til sidens hovedinnhold

Ett år med korona: Slik påvirkes norske moteinfluensere av pandemien

Hvordan lager mote-influensere innhold nå? Helene Ekra (24) er blant dem som har gjort det veldig godt i lockdown.

I april i fjor da koronakrisen for alvor traff spurte Melk&Honning et knippe norske moteinfluencere hvordan de lagde inspirerende innhold i lockdown.

For med oppfordring om å holde seg mest mulig hjemme og fravær av fotovennlige eventer, moteuker og reiser både innlands og utenlands, i tillegg til at mange selskaper og mulige samarbeidspartnere satt på gjerdet, var det plutselig ikke så mye for mote-influensere å dele med følgere sine.

Hva er status nå ett år senere?

– Nå har vi lært å leve med det

Madeleine Pedersen @madeleinepedersenn

Hvordan har pandemien påvirket businessen din som influenser?

– Jeg fikk en knallstart på denne pandemien – benbrudd, forholdsbrudd, og da jeg var godt i gang med lappen, måtte den bli satt på vent to måneder på grunn av en operasjon. Så etter å ha fått styrke fra alle disse hendelsene, takler jeg korona ganske bra og vet hvordan jeg skal motivere meg selv.

– I fjor var denne pandemien nytt for både kunder og oss. Men nå har vi alle lært oss å leve med det som gjør at vi må tenke nytt. Derfor, kunder som gir deg frie tøyler til å lage inspirerende innhold som gir et nødvendig push for å vise hva du kan.

– Det eneste som stopper meg fra å kunne ha frie tøyler er lockdown som jeg er i nå. Og skal jeg være ærlig, så stresser det meg veldig med tanke på at kunder har en deadline som de ikke kan utsette og utsette.

Les også: Førsteinntrykk: Falcon and The Winter Soldier

Hvordan lager man innhold når man ikke kan dra noe sted, men er tvunget til å være innendørs?

– Nå som hele verden befinner seg hjemme, inspireres jeg av andre kreative sjeler som lager innhold i vår nye hverdag. Noe som hjelper meg er bilder jeg skyter med mitt analogkamera. Det får frem en annen følelse som iPhone ikke kan få frem. Jeg føler også at det er mer akseptert å poste throwbacks, og thank god for det. Det er godt å vite at folk bare er nysgjerrige hvordan du har det hjemme, og hva du kler deg opp i nå.

Hva er blitt favorittstedet for å ta bilder hjemme hos deg?

– Nå er ikke jeg personen som liker å ta bilder inne, og det er litt krise under pandemien her. Men jeg må nok si stuen, på grunn av det fantastiske naturlige lyset vi får inn hit.

På hvilken måte har feeden din forandret seg under koronakrisen?

- Til forskjell fra i fjor, så er feeden min blitt mer fargerik i år, og jeg elsker det. Jeg ble påvirket av alle som la ut basic, men fine bilder, og kun holdt seg til hvitt, sort og beige. Jeg mistet meg selv i det hele, selv om jeg fikk nye følgere og mer likes, men det føltes feil.

– Jeg har alltid vært glad i farger, så jeg la det fra meg og begynte å poste mer av det jeg liker, og nå er jeg på rett spor igjen. Å få tilbakemeldinger på at de ser en slags glowup – det betyr også mye.

Hvilke reaksjoner har du fått fra følgerne dine nå som man gjerne tvinges til å bli mer private?

– Jeg har aldri likt å dele mye av det private siden jeg er en veldig privat person, men jeg legger merke til at følgerne mine setter pris på at jeg deler mer privat og personlig. En favoritt hos følgerne mine er uten tvil når det er quiztime. Funker for meg, og funker hella bra for dem.

Les også: Nok en toppblogger trosser reiserådene: - Riktig for meg

Hvilke nye samarbeidspartnere har du fått det siste året?

– Jeg er jo mest kjent for å samarbeide med kunder innenfor mote. Men dette året fikk jeg en hyggelig overraskelse da Jotex ville ha meg med på en av deres kampanjer. Jeg elsker interiør, men er så ræva på å dele det – sorry.

Har koronakrisen fått deg til å tenke annerledes rundt det å være influenser og påvirker?

– Både ja og nei. Jeg vet mer hvilken influenser jeg vil våre, og er enda mer bevisst avgjørelsene jeg tar.

Når dette er over, kommer du til å lage innhold som før, eller vil det være forandret for alltid?

– Det vil på en måte være forandret for alltid. Jeg skal aldri mer la meg påvirke til den grad at jeg mister meg selv for å passe inn. Og jeg skal prøve å være mer tro mot meg selv. Samtidig så tror jeg man nesten vil få et sjokk når dette er over, for alle er overalt i verden og skaper nytt og etterlengtet content.

Har du brukt plattformen din til å hjelpe andre under koronakrisen?

– Til en viss grad. Jeg deler noen glimt av min hjemmetrening, noen motiverende tekster her og der som jeg finner på SoMe. Jeg har aldri vært så flink til å ordlegge meg, til tross for at jeg føler på så mye. Så disse tekstene treffer veldig.

– Jeg jobber mye mer nå enn jeg gjorde før pandemien traff

Kjetil-André Ward @andreward

Hvordan har pandemien påvirket businessen din som influenser?

– Pandemien har egentlig bare påvirket positivt for å være ærlig. Jeg jobber mye mer nå enn jeg gjorde før pandemien traff, og det er jeg veldig takknemlig for at jeg får lov til.

Hvordan lager man innhold når man ikke kan dra noe sted, men er tvunget til å være innendørs?

– Man må jo være litt mer kreativ enn vanlig. I hvert fall hvis man er sånn som meg, som kun har tatt bilder ute. Men jeg hang opp et par laken på veggen for å få en litt mindre «hjemmefølelse» på bildene. Det funket ganske bra, men det skal sies at det gikk en god del gaffateip i prosessen.

Hva er blitt favorittstedet for å ta bilder hjemme hos deg?

– Jeg har et par gigantiske dører inn til stuen som jeg er veldig glad i å bruke som bakgrunn. De er kanskje blitt litt oppbrukt som bakgrunn nå, men de har gjort susen.

Hvordan har feeden din forandret seg under koronakrisen?

– Jeg tror faktisk ikke den har forandret seg så altfor mye. Men det er nok litt mer speil-selfies nå enn før.

Hvilke reaksjoner har du fått fra følgerne dine nå som man gjerne tvinges til å bli mer private?

– Nå er jeg egentlig ganske privat fra før av, så jeg har ikke kjent så mye på det. Men jeg måtte ut og fly for en begravelse i høst, som jeg faktisk fikk reaksjoner på siden jeg kun hadde sagt at det var nødvendig reise.

Les også: Ute av «Camp Kulinaris» med vilje: - Jeg ville på fylla

– Så etter det har jeg ikke lagt ut noe som viser at jeg er med kohorten min engang, fordi jeg ikke orker å bli grilla av SoMe-politiet når jeg vet hvor flink jeg har vært på å følge reglene. Det er trist, men kanskje sånn det må være en liten stund.

Hvilke nye samarbeidspartnere har du fått det siste året?

– Jeg har faktisk samarbeidet med både mat og velvære, to ting som jeg i hvert fall synes har vært viktig når man kun sitter hjemme i joggedress. Det er nye kategorier for meg, men absolutt veldig gøy å få være del av!

Har koronakrisen fått deg til å tenke annerledes rundt det å være influenser og påvirker?

– Både og. Jeg har siden før korona vært veldig klar med meg selv på hvordan type påvirker jeg vil være, og at følgerne mine skal føle at det faktisk er en person med personlighet de følger, og ikke bare en fyr med outfits.

– Så jeg tenker jo det samme som jeg gjorde, men innser etter et år med pandemi at det faktisk er viktigere enn jeg først tenkte, og at man kan påvirke humør like mye som man kan påvirke folk til å kjøpe snurrelys.

Når dette er over, kommer du til å lage innhold som før, eller vil det være forandret for alltid?

– Jeg tror nok jeg kommer til å lage content akkurat som jeg gjør nå, men jeg lover litt mindre speil-selfies når jeg får lov til å treffe venner og tvinge dem til å ta bilder av meg igjen.

Har du brukt plattformen din til å hjelpe andre under koronakrisen?

– Ja, jeg har prøvd å spre så god vibe som mulig, fordi jeg føler det er det jeg trenger å se selv. Jeg lagde jo TikTok for å lage moro for vennene mens vi gikk inn i første lockdown i 2020. Og det ble fort en del andre som fulgte med der enn bare venner. Så jeg håper jo at noen har følt seg i hvert fall én prosent bedre av det jeg har postet.

– I livet vi lever nå er det mindre rom for å produsere eksklusivt, glossy innhold

Gisella Francisca @gisellafrancisca

Hvordan har pandemien påvirket businessen din som influenser?

– Under første lockdown i 2020 var businessen god. Lockdownen økte faktisk antall samarbeid. Jeg går ut ifra at usikre tider og stengte butikker gjorde at merker investerte enda mer i digital- og influensermarkedsføring.

Hvordan lager man innhold når man ikke kan dra noe sted, men er tvunget til å være innendørs?

– Man må være kreativ. For min del måtte jeg også være mer tilgivende med innholdet. Scenarioene ble definitivt mer gjentakende. Men den sosiale distanseringen i det virkelige livet banet vei for mer tilknytning med følgerne mine. Denne gjensidige støtten og åpne kanalen ble viktigere enn å skape vakkert innhold.

Hva er blitt favorittstedet for å ta bilder hjemme hos deg?

– Leiligheten min ligger veldig sentralt i en gammel bygning med god høyde under taket, men den er ikke stor og jeg har en fire år gammel sønn. Det betyr at jeg ikke har så mye plass som ikke er blitt tatt over av legoen hans. Jeg har i det minste klart å holde «stylingveggen» min ledig, og det er det eneste stedet jeg faktisk alltid har tilgjengelig. Så, ikke at det ble en favoritt, men det måtte bli det.

– Hvordan har feeden din forandret seg under koronakrisen?

– Den har endret seg til mer innendørsbilder, mer gjentakende scener og objekter. Men hovedendringen har skjedd i meg selv, noe som feeden min har reflektert. Jeg har fått mer tid til å tenke. Å bli permittert fra dagjobben min ga meg muligheten til å dedikere meg til Instagram-profilen min.

– Jeg gikk tilbake til hvorfor jeg faktisk hadde en profil. Jeg ønsket at den skulle være en bedre refleksjon av hvem jeg er som person, ettersom jeg følte at det var sider av meg som ikke ble vist der. Så jeg gikk tilbake til røttene mine. Jeg begynte å skrive og lage mer lærerikt innhold.

Les også: Setter fart på forlovelsesrykter

– Jeg mener influensere er viktige rollemodeller. I livet vi lever nå er det mindre rom for å produsere eksklusivt, glossy innhold. Det må være en balanse. Man kan ha mye glossy innhold som «se på den nye favorittleppestiften min», men man må også bruke plattformen til å ta opp temaer som påvirker samfunnet. Jeg mener dette er en moralsk forpliktelse for de som kapitaliserer på sosiale medier.

– Målet mitt er å sette diskusjonen på agendaen og samarbeide med folk, merker og agenturer som ønsker å være, slik som jeg, forkjempere av et anti-rasistisk, inkluderende og likeverdig samfunn.

Hvilke nye samarbeidspartnere har du fått det siste året?

– Jeg har fått nye samarbeidspartnere innen mat og livsstil, i tillegg til mote og beauty. Dette var også en refleksjon av meg, som inkluderte mer innhold som alltid har vært en del av livet mitt, men som ikke er blitt vist nok på feeden min.

Har du brukt plattformen din til å hjelpe andre under koronakrisen?

– Ja, jeg kommer til å promotere alle de businessene som jeg liker som er eid av svarte gratis ut året. Innleggene mine har også tatt en mer lærerik vri på rasisme, ulikhet og mangel på mangfold i bransjen jeg jobber i, slik at jeg aktivt bidrar. Tanken er å alltid promotere en respektfull diskusjon som kanskje fører til at man lærer noe, og forhåpentligvis til endringer.

– Mange små og lokale businesser er blitt påvirket det siste året, så jeg har også inngått et samarbeid med Mer Av Oslo om å promotere innhold gratis om stedene rundt om i byen, og min spalte fokuserer eksempelvis for tiden på takeaway.

– Har vært nødt til å tenke annerledes

Janka Polliani @polliani

Hvordan har pandemien påvirket businessen din som influenser?

– Pandemien har påvirket min business på samme måte som andre bransjer, og jeg har vært nødt til å tenke annerledes. Det er vanskelig å være kreativ når man bruker mye tid hjemme. På samme tid har det vært spennende å være nødt til å tenke annerledes.

Hvordan lager man innhold når man ikke kan dra noe sted, men er tvunget til å være innendørs?

– Jeg er blitt tvunget til å tenke kreativt på andre måter. Og med to barn i hus er det begrenset hvor jeg kan lage innhold, spesielt når det har vært hjemmeskole og kontor på samme sted. Jeg skal innrømme at jeg har hatt mer tid til å lage reels og lignende.

Hva er blitt favorittstedet for å ta bilder hjemme hos deg?

– Stuen, der det er fritt for barneleker.

– På hvilken måte har feeden din forandret seg under koronakrisen?

– Det sier vel nesten seg selv at det er blitt mye bilder fra hjemmet mitt. Jeg reiser vanligvis mye i jobb og finner mye inspirasjon og fine locations. Det ser vi ikke mye av i min feed lenger.

Hvilke reaksjoner har du fått fra følgerne dine nå som man gjerne tvinges til å bli mer private?

– Jeg føler vel kanskje at mine følgere liker å se meg på privaten, og at det kanskje føles som om vi blir bedre kjent.

Les også: Dette svarte hullet forbløffer forskerne - suser gjennom verdensrommet

Hvilke nye samarbeidspartnere har du fått det siste året?

– Jeg har fortsatt å jobbe med samme samarbeidspartnere.

Har koronakrisen fått deg til å tenke annerledes rundt det å være influenser og påvirker?

– Jeg har tenkt mer på at jeg føler meg veldig heldig som har jobb og som kan fortsette å jobbe uten at bedriften min må lukkes.

Når dette er over, kommer du til å lage innhold som før, eller vil det være forandret for alltid?

– En god blanding vil jeg tro. Jeg trenger ikke å reise for å være kreativ, møter kan jeg lett få til med Teams, men noen ting, som moteuker, gleder jeg meg veldig til.

Har du brukt plattformen din til å hjelpe andre under koronakrisen?

– Jeg forsøker å hjelpe så godt jeg kan, korona eller ei.

– Jeg er alltid i vekst og utvikling og går aldri bakover

Helene Ekra @bbyekra

Hvordan har pandemien påvirket businessen din som influenser?

– Så bra! Jeg streamet en periode på Twitch, som var supergøy, til jeg ble utestengt fordi en venninne nipslippet accidentally i bakgrunnen og ble rapportert. Og jeg har tjent sekssifret på Onlyfans med mer NSFW-content innenfor cosplay og mote.

Les også: Sex-arbeidere raser mot Bella Thorne og OnlyFans: - Slutt å stjele jobbene våre

– Jeg har aldri ønsket å være en reklameplakat, men selge et produkt jeg elsker og bruker selv. Jeg har elsket tannsmykking og grills lenge, så jeg gikk på kurs og fikk kontakter innenfor tannlegeindustrien, så denne måneden lanserer jeg mitt icing-studio i Oslo (@iceicebbyekra). Sinnsykt gøy og givende, siden jeg ser alle vennene mine jeg har icet ut glitre når de smiler.

Hvordan lager man innhold når man ikke kan dra noe sted, men er tvunget til å være innendørs?

– Jeg liker rene bakgrunner siden jeg er veldig eksplosiv i farger med parykker, kostymer og kunstrekvisitter, så det er jeg ikke blitt særlig påvirket av. Jeg må også ha veranda der jeg bor som gjør det lettere med tanke på lys og rom. Naturen er også fett å bruke. Skal bruke skogen masse for content i år.

Les også: Bella Thorne knuste OnlyFans-rekord: Tjente en million dollar på ett døgn

Hva er blitt favorittstedet for å ta bilder hjemme hos deg?

– Sengen, uten forstyrrende ting i bakgrunnen, så jeg er i fokus.

På hvilken måte har feeden din forandret seg under koronakrisen?

– Eventer og reisebilder blir det ikke særlig mye av. Savner å finne kreative plasser i nye land og bruke det som innhold.

Les også: Topp 10 serier på HBO Nordic

Hvilke nye samarbeidspartnere har du fått det siste året?

– Jeg har fått noen fine venner innenfor interiør som Italia Fiori, og fikk hjelp til å skape en liten hage ute på den forrige verandaen på Carl Berner, med Carl Berner Blomster som er superkoselig. Har laget innhold for Naturli også, etter at jeg oppsøkte dem da de lager det diggeste plantebaserte kjøttet i alle slags former.

– De fantastiske damene på Beauty Medical har jeg også et fint samarbeid med, siden de er så flinke innenfor skjønnhetsvitenskap. Har gått ned 70 kilo, som ga meg løsere hud rundt hele kroppen, inkludert ansiktet. Så jeg tok en trådløft der som var veldig gøy.

Har koronakrisen fått deg til å tenke annerledes rundt det å være influenser og påvirker?

– Ja, man blir veldig bevisst på hvor mye overflod det er av materialisme når man plutselig sitter mer stille. Jeg har også fokusert veldig på intimiteten overfor mine følgere, spesielt over OnlyFans.

Når dette er over, kommer du til å lage innhold som før, eller vil det være forandret for alltid?

– Jeg er alltid i vekst og utvikling, og går aldri bakover. Med min ADHD og borderline-energi må jeg kontinuerlig fornye meg selv og omgivelsene mine, og liker å operere i bølger av mini- og maksimalisme. Det vil bare fortsette å forandres og forbedres, pandemi eller ei.

Har du brukt plattformen din til å hjelpe andre under koronakrisen?

– Jeg har lagt stor vekt på mental helse, å finne kreative utløp og å lære å se på mat som næringsrik kunst. Å snu negativitet til positivitet er mitt livsmantra, og ved å bruke denne stillestående tiden til å se seg rundt og gå inn i seg selv, har vært utrolig vanskelig og fint.

Reklame

Vikinglotto: I kveld kan man vinne 229 millioner