«(S)ex on the Beach er en dårlig pornofilm,» skriver manager Erland Bakke (40) i Motormouth i en kronikk på Kampanje mandag formiddag.
Bakke, som er kjent som manageren til John Arne Riise og tidligere Ørjan Burøe, går hardt ut mot blant andre TVNorge og realityprogrammet «Ex on the Beach» - og anklager TVNorge for å etterlate seg deltakere i realityprogrammet «i grøfterennene».

Manager bryter med Ørjan Burøe
Bakke mener blant annet at kanalen selger programmet inn som et show der de ønsker at flest mulig skal ha sex med hverandre, og hevder at TVNorge har et «ekstremt ønske om å treffe unge seere», slik at det «overskygger deres vurdering av omdømme».
- «Ex on the Beach» blir ikke mer enn en slapp og ganske dårlig pornofilm. Kroppsfikserte damer med lange negler, blondt hår og store pupper skal møte kroppsfikserte menn som ønsker å skryte av sitt enorme utstyr, skriver han blant annet, før han fortsetter:
- Sleng inn en homofil som skal prøve å ha trekant med gutt og jente så har du hele manuset klart. Og i likhet med dårlige pornofilmer så får skuespillerne elendig betalt.
- Helt sykt
Tidligere «Ex on the Beach»-deltaker Melina Johnsen (22) sier til Nettavisen at hun får hakeslepp av å lese Bakkes kronikk. Selv kjenner hun seg ikke igjen i Bakkes beskrivelser av programmet.
- Det han skriver er helt sykt, og jeg er veldig uenig. Det er så mye mer som skjer bak kulissene som man ikke ser på TV. Det er ingen pornofilm, sier Johnsen.
At TVNorge, ifølge Bakke, selger programmet inn som et sexprogram, er heller ikke noe Johnsen kjenner seg igjen i.
- Nei, overhodet ikke. Ja, noen velger å ha sex der inne, men sex har man også hjemme i Norge. Forskjellen er at det ikke vises på TV, sier hun.
- Åpnet flere dører
I kronikken hevder Bakke at en deltakelse i «Ex on the Beach» kan ødelegge omdømmet til både deltakerne som er med, og annonsørene som velger å fronte programmet.
Johnsen, som for tiden befinner seg i Marbella for innspilling av det nye TVNorge-programmet «Influencerne», mener dette ikke er tilfellet.
- Overhodet ikke. «Ex on the Beach» har åpnet mange dører for meg. Grunnen til at jeg meldte meg på handlet om at jeg synes konseptet passet utmerket for meg. Jeg meldte meg ikke på programmet på grunn av sex, sier Johnsen.
Mediesjef: - Søkt sammenlikning
TV- og radiosjef i mediebyrået Carat, Morten Wiberg, stiller seg også spørrende til Bakkes påstander om at merkevarer ikke bør ønske å være forbundet med en kanal «som sender dårlig pornofilm gjennom hele uka».
- Dette er hans subjektive mening, og det er søkt å sammenlikne «Ex on the Beach» med porno. Han har vel sin egen agenda på dette, men vi har ikke sett at noen har fått noen negativ omtale etter å ha hatt reklame i et slikt program, sier Wiberg til Nettavisen.
- Generelt sett tror jeg det ikke er noe farlig for en merkevare å bli koblet opp mot et slikt program, men jeg ville vært litt mer avventende om jeg skulle anbefalt en annonsør å sponse programmet - eller ha produktplassering i det, legger han til.
Vil sende et varsko
Målet med kronikken er ifølge Bakke å sende et varsko til redaksjoner og annonsører som har med programmet å gjøre.
- TVNorge vet at sex skaper overskrifter. Jeg håper inderlig at journalister og annonsørene ikke gir programmer som dette oppmerksomhet. Konseptet er «cheezy», og man burde vite bedre enn å utnytte unge mennesker ved å oppfordre dem til at sex og fyll er morsomt på TV, sier Bakke til Nettavisen.
- TVNorge prøver å gi oppmerksomhet til programmet ved å selge det inn med sex. De vokter seg vel ved å benytte seg av alle kunstens regler, men hvorfor skal vi flytte den grensa noe mer? Det er unødvendig, legger han til.

Henrik om tiden etter «Ex on the Beach»: - Det har vært tungt
- Rådrift
Ifølge Bakke opptrer TVNorge ukritisk og uetisk til idéutvikling og casting av realityserien.
- Jeg har vært i denne bransjen i mange år, og det vrir seg inni meg når jeg ser unge mennesker blir kjørt på rådrift. Til forskjell fra realityprogrammer som «Paradise Hotel», er «Ex on the Beach» ingen konkurranse. Deltakerne får 5000 kr for å være der i hvor mange uker? Jeg mener det er uhørt, sier han.
Det er Discovery som produserer «Ex on the Beach». Espen Skoland, direktør i Discovery, ønsker ikke å kommentere hvorvidt deltakerne får penger for å delta i realityserien.
Skoland stiller seg imidlertid kritisk til Bakkes uttalelser.
- Hva han vil oppnå, er ikke godt å si. Han skyter i alle retninger og konkluderer med at TVNorge verken har etikk eller moral som viser denne typen serier. I kritikken ligger en moralsk oppfatning og dom over hvordan unge mennesker skal te seg og kle seg, sier Skoland til Nettavisen.
Skoland svarer på Bakkes kritikk i en kommentar til Kampanje, og gjentar budskapet overfor Nettavisen:
- Det han sier er sikkert moralporno for mange menn. Denne typen kritikk har vi dyrket siden «Big Brother» gjorde sitt inntog i Norge i 2001. Da «Paradise Hotel» hadde premiere på TV3 for noen år siden, fikk vi igjen anledning til å moralisere. Og med «Ex on the Beach» har vi fått en ny gullkalv å rette kritikken mot.
Erland Bakke har følgende å si om Skolands kommentar i Kampanje:
- Jeg har barn i den aktuelle målgruppen. Verken de eller deres venner opplever Ex on the Beach som et bilde av deres kultur. De opplever dette som søppel.
- Bra porno, enten om det er moral eller sex er fint. Men dårlig porno som TV Norge serverer forblir søppel og fortjener sin plass i en kasse utenfor huset sammen med resten av avfallet.
