Det har vært en tøff start for flere av kjendisene i årets «Kompani Lauritzen», og når rekruttperioden nå snart går mot slutten er det flere av deltakerne som har fått kjenne smaken på den velkjente «kjelleren».
Men det er ikke bare de fysiske øvelsene som har vært en utfordring for enkelte deltakere. For Iben Akerlie (35) har også realitydebuten bydd på andre utfordringer.
Les også: Fikk store vansker under «Kompani Lauritzen»: – Ble nektet medisiner
I lørdagens episode kokte det over for Akerlie etter en lang marsj og en nærmest søvnløs natt i skogen i telt. I programmet er hun tydelig ukomfortabel med å bli filmet, og Akerlie forteller til TV-kameraene at hun var nær ved å trekke seg på grunn av belastningen av at kameraene alltid var rettet mot henne.
Til TV 2 kunne Akerlie avsløre at det til slutt ble et så stort problem at produksjonen ble nødt til å inngå en spesialavtale med skuespilleren for at de skulle få filmet det de ønsket, samtidig som hun kunne unngå at belastningen med kameraene skulle bli for stor.
Det fikk flere til å reagere. Blant andre meddeltaker Carina Dahl (37).
– Det er derfor det heter reality
I kommentarfeltene under TV 2s artikkel på Facebook er det flere som stusser over at Akerlie ikke taklet at kameraene alltid var med deltakerne, og understreker at kameraene er nødt til å være med om det skal bli noe reality.
Les også: Didrik Solli-Tangen ble tatt på senga: – Visste ikke at det ble filmet
Det kan Dahl si seg enig i. Hun forteller til Nettavisen at hun og Akerlie raskt ble gode venner inne på «Kompani Lauritzen» og sier hun merket godt til at Akerlie var ukomfortabel med kameraene. Videre forteller Dahl at hun var en av de som måtte minne Akerlie på hva hun hadde takket ja til.
– Når man er med på et realityprogram så er det jo litt det som er konseptet. Jeg husker jeg sa til Iben at «herregud, da. Du vet jo hva du har blitt med på. Det er jo kameraer her, sånn er det. Det er derfor det heter reality», sier Dahl til Nettavisen.
Dahl, som selv har vært med på flere realitykonsepter tidligere, sier at hun forstår at det kunne føles uvant og nytt for Akerlie, og sier at også hun i starten av hennes «realitykarriere» kunne føle på at det var veldig uvant å hele tiden ha kameraer på slep.
– Mange er jo flinke til å bruke kameraene til å lage god TV, men det er jo ikke alle som er sånn. Så at hun synes det var litt vanskelig, det må jo hun få lov til, sier Dahl og fortsetter:
– Hun kunne ikke vite selv hvordan hun kom til å reagere og hvordan det kom til å føles. Også tror jeg at med mange ting der inne så, er det ganske lite som skal til for å tippe begeret. Når man hele tiden er i en presset situasjon fysisk og mentalt, så kan det godt være at man henger seg opp i ting man ellers ikke ville hengt seg opp i.
Kameraene er en del av pakka
Ifølge TV 2s artikkel forteller Akerlie at hun måtte inngå et kompromiss med produksjonen som innebar at hun skulle gi mer i «sync»-settinger (intervju, journ.anm.). Så kunne hun heller få være litt mer «off» i våkne- og leggesituasjon.
– Det var ikke meg man gikk til for en rask kommentar når vi sto oppstilt, men at jeg til gjengjeld ga jernet i intervjusituasjoner, fortalte Akerlie til TV 2.
At Akerlie forhandlet seg fram til å bli filmet mindre i visse situasjoner, innebærer naturligvis at fokuset må rettes mot resten av deltakerne. Akkurat det kjente ikke Dahl noe ekstra mye til. Likevel understreker hun at hun minnet Akerlie på at man må huske på at ikke «alt» som filmes nødvendigvis rekker å komme med i programmet.
– Jeg prøvde jo å forklare til henne at nå er man med på reality, da er kameraene en del av pakka, og at det vil bli lettere om man klarer å overse de litt. Samtidig er vi jo også 14 stykker der inne, og det er mer enn nok folk som ønsker å ha kameraene rettet mot seg, sier Dahl lattermildt og fortsetter:
– Det skjer jo noe hele tiden på «Kompani Lauritzen». Selv om man føler at et kamera er rettet mot seg veldig lenge, så er det jo ikke alt som blir med en gang. Det skal jo klippes flere dager til én episode, så det er jo masse som ikke blir tatt med.
Ville fjerne flere sekvenser
Da Nettavisen møtte Akerlie i forbindelse med premieren av programmet la hun ikke skjul på at hun slet med å venne seg til å ha kamerateamet med på slep. Ifølge Akerlie skal kamerateamet være «usynlig» for deltakerne, men tilvenningen til kameraene viste seg altså å være en større utfordring for 35-åringen enn for de andre og beskrev det hele som «invaderende».
– Det var en ganske stor tilvenningsprosess, og jeg hadde et stort problem med at kameraene var der, sa Akerlie til Nettavisen tidligere i sesongen.
Hun kunne også avsløre at det var en del ting fra «Kompani Lauritzen»-opplevelsen hun helst ikke ville at skulle se dagens lys, mye på grunn av at hun «hysterisk» under innspillingen.
– Det er jo mye som jeg gruer meg til å se på skjermen, men mest når all griningen begynner. Det var mange hendelser jeg ville få fjernet, jeg var helt hysterisk, fortalte hun lattermildt.