Forrige uke tok flere influensere til sosiale medier for å kommentere Venstres nye lovforslag om å forby foreldre å dele bilder og opplysninger om barn til kommersielle formål.

Kristin Gjelsvik (36) er blant dem som er positive til forslaget, mens flere andre etterlyser klarere retningslinjer.

Les også: Venstres lovforslag splitter kjendisene – ber om klare retningslinjer

Blant andre de tidligere «Bloggerne»-profilene Monica (34) og Chris Nyhus (35) – som forrige uke stilte opp i «Debatten» på NRK og uttalte at økt bevissthet rundt problemstillingen er veldig bra, men at lovforslaget oppleves som en pekefinger og et yrkesforbud mot store influensere.

Åpen for samtale

Etter at debatten hadde gått noen dager, kastet også «Forræder»-programleder Mads Hansen (38) seg på. Han delte da et innlegg på Instagrams historiefunksjon, der han mente at «en av de aller verste», influenser og sexolog Iselin Guttormsen (36), «hadde sluppet overraskende billig unna».

Selv tok Guttormsen til Instagram for å svare på Hansens kritikk fredag, men utover i egne kanaler har hun unngått å svare på hvordan hun stiller seg til kritikken fra 38-åringen.

Les også: «Farmen kjendis»-Malin lekket sitt eget nakenbilde ved en feil: – Var to hengepupper og en busk

Heller ikke når Nettavisen møter henne i forbindelse med et pressetreff for det kommende TV 2-programmet «I fyr og flamme» – der hun er deltaker – vil hun snakke om debatten.

– Det er ikke noe jeg har lyst til å prate om nå, for i dag handler om «I fyr og flamme» og bare «feelgood», sier hun.

Hun er imidlertid åpen for en samtale ved en senere anledning, og mener det er et viktig tema i dagens samfunn:

– Jeg ble jo kastet inn i det uten å kunne forberede meg, på en måte. Men vi skal snakke om det, det er viktig å snakke om, men akkurat i dag vil jeg fokusere på «I fyr og flamme».

Delte samtale med døtrene

Da Hansen rettet kritikk mot Guttormsen, delte han et skjermopptak av en video hun selv har delt der hun snakker med døtrene om intimvask og forskjellen på vulva og vagina.

Guttormsens innlegg var merket med «annonse», og influenseren hadde tagget to samarbeidspartnere i videoen.

Overfor TV 2 sa han at han er imot all form for eksponering av barn i sosiale medier, og at Guttormsens video fikk ham til å reagere ekstra sterkt. Dette grunnet produktet som tilsynelatende ble reklamert for i videoen, en underlivssåpe.

– Reklamerer man for barneklær eller lignende er det litt mer forståelig at man inkluderer barn i annonsen, selv om jeg må understreke at jeg overhodet ikke synes det er greit heller. Men en annonse for underlivssåpe? Det kan man fint gjøre uten å inkludere barn, sa Hansen, og la til at det er fint å snakke med barna sine om seksualitet – men at man ikke alltid trenger å kringkaste det til flere hundre tusen følgere.

Les også: Stjerneadvokat skal representere Durek Verrett

Selv tok den kjente influenseren til Instagrams historiefunksjon for å kommentere kritikken, der hun forklarte at innlegget ikke var et betalt samarbeid. Videre sa 36-åringen at hun delte videoen fordi hun hun ville vise hvor enkelt man kan ha «fine, fruktbare» samtaler med barn.

– Så kan man diskutere om man burde publisere slike samtaler på sosiale medier i det hele tatt. Vi trenger retningslinjer og veiledning gjennom denne jungelen, for dette er en ny verden for de fleste av oss, sa hun i videoen.

Influenseren var også kritisk til at Mads Hansen delte bilder av barna hennes på sine kanaler.

Hun beskrev det som «forkastelig» at programlederen eksponerte barna hennes med hensikt av å arrestere henne, og mente Hansens innlegg vitner om «en mann som ikke er opptatt av barns rettigheter til privatliv på sosiale medier».

– Stor forskjell

Stortingsrepresentant for Venstre og leder for familie- og kulturkomiteen, Grunde Almeland, sa forrige uke til Nettavisen at han er positiv over responsen på lovforslaget.

Almeland synes det er bra at man tar en diskusjon rundt temaet, da det ifølge han er stor forskjell på bruk av barn i reklamefilmer, TV-programmer og teater kontra bruk av barn i private sammenhenger eller rundt kommersielt samarbeid.

– Der er det ganske strenge føringer på hvordan barn brukes og hvor lenge de har lov å jobbe. Den store forskjellen er at i private sammenhenger bruker man barna i en hverdagssituasjon for å tjene penger på det, mens for eksempel i en reklamefilm er det tydelige regler på hvordan barnet skal opptre og være, sa han til Nettavisen forrige uke.

Når det kommer til det å sette grenser, sa Almeland at partiet må jobbe videre med dette dersom lovforslaget får flertall. Det kreves presise rammer for hvordan det rammes inn, slik at forslaget vil fungere i praksis og lett kan forstås.