Gå til sidens hovedinnhold

Forbud mot diesel- og bensinbiler vil gi liten effekt

Forbrukere velger elbil om de kan (Foto: BMW)

Myndigheter verden over varsler forbud mot bensin- og dieselbiler om få år. Store land som England og Frankrike og Kina vil forby disse, i tillegg til Norge. Vi er veldig for elbiler, men mener selve forbudet mot noe annet vil gi liten effekt. 50 - 60 nye og gode elbilmodeller er snart her og da er det neppe mange som vil ha noe annet enn det uansett.

Allerede nå er det ventelister på over et år på de mest populære elbilene. Den siste statistikken viser at halvparten av alle nye registrerte personbiler nå er ladbare, det vil si enten helelektriske eller plug-in hybrider. Etterspørselen er der.

Snart forbudt
Norge har sagt de vil innføre et forbud mot salg av nye bensin/dieselbiler i 2025, England og Frankrike har sagt 2040, og landet med det desidert største bilmarkedet i verden, Kina, har sagt de vil gjøre det "i nær fremtid".

Det som kan virke ganske skremmende er egentlig ganske udramatisk. Mer dramatisk er det at en del større byer om få år vil forby bruk av fossilbiler i bykjernen, men det er tema for senere blogg.

50 - 60 nye elbilmodeller
Det kommer veldig mange nye elbiler de neste årene. De aller fleste bilprodusentene jobber nå hardt for å lansere de så snart som mulig og det er få som lenger tviler på at fremtiden er elektrisk. Volkswagen har allerede en god del og har varslet enda 5 nye elbilmodeller, Mercedes dobler dette og lover 10 nye elbiler, mens BMW topper dette igjen med å lansere 12 helelektriske biler. Alle før 2025. For alle bilmerker samlet tipper vi det er snakk om i alle fall 50 - 60 ulike modeller før 2025.

Så populære har elbiler blitt at "lille" Tesla nå er like mye verdt som de gamle bilgigantene GM og Ford.

Rekkevidde lang nok
Rekkevidden på de nye bilene skal være nominelt opp mot 700 km for de beste. Vi mener at alt over 500 km i praksis løser rekkeviddeproblematikken. Nettverk av nye 350 - 400 kW superladere og høyvolts batterier vil la deg fylle batteriet fullt eller nesten fullt på om lag 10 minutter. Kanskje 15 om du er helt tom.

Må bygge ut strømnettet
Det er selvsagt helt avgjørende at strømnett og ladestasjoner bygges ut raskt. Om alle Norges drøye 3 millioner biler etter hvert skal kjøre på strøm vil jeg anta strømnettet vil kreve en skikkelig oppgradering. I gleden over alle elbilene synes vi i LeasePlan at det legges for lite vekt på dette. Myndigheter, Statkraft, netteiere rundt omkring i landet og en rekke andre aktører må kjenne sin besøkelsestid og bygge ut raskt.

Hva er det neste?
Her i firmaet spør vi oss hele tiden om hva som er det neste? Det neste som er virkelig viktig for kundene våre. De neste årene er vi helt overbevist om at overgangen til elbil for nesten alle bilbrukere er noe av det aller, aller viktigste som skjer.

Store bedrifter bruker biladministrasjonselskaper som LeasePlan og andre fordi de ønsker et profesjonelt og enkelt bilhold. Her har vi som bransje en viktig oppgave i holde oss oppdatert om hva som skjer fremover, utvikle tilleggstjenester til elbilene og å bidra til at det finnes et profesjonelt annenhåndsmarked for elbiler.

Akkurat som de fleste bilprodusentene satser vi nå fullt på å sette fart på overgangen til elektrisk mobilitet. Vi er sammen med IKEA, Vattenfall, DHL, Unilever og flere en av grunnleggerne av EV100, et globalt initiativ for å få fart på overgangen til elektrisk mobilitet. Vi mener fart og momentum er viktig. Derfor vil allerede i 2021 alle LeasePlan sine ansattebiler være helelektriske.

Kan ikke velge el
Allerede nå opplever vi at veldig mange av de som velger diesel- eller bensinbil gjør det fordi de må ikke fordi de vil. Kundene vil altså gjerne har elbil, men fordi rekkevidde eller lademuligheter ikke er gode nok, eller fordi den biltypen de trenger ikke finnes som elektrisk må de velge fossilbil. De som kan velger el. Og snart kan nesten alle gjøre nettopp det.

Når nesten alle både kan og vil blir forbud mot noe annet overflødig, annet enn signaleffekten det gir. En og annen sjelden bensinbil innimellom som nostalgisk minner oss om tiden som var er vel mest av alt sjarmerende?

Kommentarer til denne saken