(SIDE2): Det fins ingen formell liste over hvilke sykdommer som hører til under begrepet «livsstilssykdommer», men livsstilssykdommer er en samlebetegnelse på flere lidelser, alle med det kjennetegn at de er et resultat av en selvvalgt livsstil.

Røntgenlege Dr. Roar Pedersen på lommelegen.no skriver dette i sin oppfattelse av begrepet:

- Kostholdsrelaterte lidelser; fedme, hjertesykdom

- Nikotinrelaterte sykdommer; kronisk bronkitt, emfysem

- Alkoholrelaterte sykdommer; leversykdom

Dessuten vil kanskje kjønnssykdommer og stresstilstander komme innenfor begrepet.

Han mener det er mange sammenhenger mellom miljø, livsstil og arv, og det er flere lidelser enn man tror som er assosiert med måten vi lever på, spesielt lidelser som kommer av hva vi spiser, røyker og drikker.

Vi har valgt ut noen sykdommer man kan forebygge ved å endre livsstil.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

KREFT
Omtrent hvert tredje tilfelle av kreft skyldes livsstil. Ved å følge ni råd mot kreft, kan du minske risikoen for at du blir rammet. En endring av livsstilen reduserer ikke bare risikoen for å få kreft, men også andre sykdommer som hjerte- og karsykdom og diabetes 2, skriver kreftforeningen på sine sider.

Her er listen:

1. Vær tobakksfri - det aller viktigste du kan gjøre for helsen din er å slutte å røyke eller la være å begynne. Selv etter mange års røyking repareres kroppen din etter du har sluttet.

2. Unngå overvekt - overvekt er den største risikofaktoren for kroniske sykdommer i den vestlige verden. Ved å unngå overvekt kan man redusere risikoen for kreft i en rekke organer.

3. Ta deg tid til å være fysisk aktiv - kroppen vår er skapt for bevegelse, og mosjon er viktig for vår fysiske og mentale helse. En livsstil med sunn mat, trening, og vektkontroll kan minske risikoen for både kreft, hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2.

4. Spis mer frukt og grønnsaker - det er anbefalt at man skal spise to porsjoner frukt, og tre porsjoner grønnsaker hver dag. 5 om dagen minsker risikoen for å utvikle kreft.

5. Vær forsiktig med alkohol - økende forbruk av alkohol øker risikoen for å få kreft. Det anbefales at man ikke skal drikke mer enn gjennomsnittlig én enhet per dag for kvinner, og to enheter for menn.

(artikkelen fortsetter under)

6. Nyt solen med måte - unngå å bli solbrent, og ta pauser fra solen mellom 12 og 15. Dersom man i tillegg er flink til å smøre seg og å bruke solhatt, så reduserer man risikoen for kreft.

7. Forandringer i kroppen bør sjekkes av lege - jo tidligere kreft blir oppdaget og behandlet, jo større er sjansen for å bli helt frisk. Dersom du merker forandringer i kroppen din, som for eksempel en kul, vekttap, unormale blødninger osv., bør du undersøke det hos en lege. Les mer

8. Benytt muligheten til å delta på kreftundersøkelse - ved å delta på mammografi, ta celleprøve fra livmorshalsen og andre lignende undersøkelser, kan man avdekke kreften på et tidlig tidspunkt og starte behandlingen.

9. Følg arbeidsforskrifter om kreftfremkallende stoffer - i enkelte yrkesgrupper er risikoen høy for å utvikle kreft. Det gjelder spesielt i yrker hvor man er utsatt for å puste inn støv fra krom- og nikkelforbindelser og asbest.

KOLS
Den viktigste årsaken til kols er røyking og tilstanden rammer omkring en av fem storrøykere. Hos enkelte personer skyldes sykdommen en medfødt svakhet i kroppens immunapparat som gjør at man er ekstra sårbar for utvikle kols. Svakheten skyldes mangel på et enzym som kalles alfa-1 antitrypsin. Denne egenskapen kan nedarves i en familie, skriver astma.no på sine sider.

Les vårt intervju med en KOLS-pasient: - Alt ble et slit

Ny skrekk-kampanje for røykere

70 prosent stumper røyken

HJERTE- OG KARSYKDOMMER
Hjerte- og karsykdommer omfatter blant annet hjerteinfarkt, angina pectoris (hjertekramper) og hjerneslag. Mange lever med hjerte- og karsykdom i Norge i dag. Siden slutten av 1980-årene har det vært en sterk nedgang i hjerte-kardødsfall i aldersgruppene under 75 år, skriver Folkehelseinstituttet på sine sider.

Hjerte- og karsykdommer kan i stor grad forebygges. Også de som allerede er blitt rammet kan forbedre sin hjertehelse. Med noen kostendringer i tillegg til fysisk aktivitet, røykfrihet og å passe på vekten, kan du redusere risikoen betraktelig.

(artikkelen fortsetter under)

Slik bør du spise: Kostens sammensetning er viktig når du skal forebygge hjerte- og karsykdommer. Du får det mest hjertevennlige kostholdet ved

- Å spise mer fisk, frukt, grønnsaker og grove kornprodukter.

- Spise mindre dyrefett og fett fra meieriprodukter, det vil si det mettede fettet.

- Erstatte noe mettet fett med umettet fett.

- Spise frokost, lunsj, middag og et par små mellommåltider. Måltidsmønsteret er viktig for vekten. Ikke dropp frokosten for en stor, kaloririk middag.

TYPE 2-DIABETES
Det er vesentlig personer over 40 år som blir rammet og forekomsten øker sterkt med alderen. Men stadig yngre mennesker utvikler nå denne sykdommen.

Rundt 225 000 nordmenn har type 2-diabetes og halvparten vet ikke om det selv engang. Antall nordmenn med type 2-diabetes er firedoblet de siste 50 årene og dårlig kosthold får mye av skylda.

Sykdommen skyldes dels at insulinet virker for dårlig, dels nedsatt insulinproduksjon. Type 2-diabetes er en alvorlig sykdom og en medvirkende årsak til utvikling av hjerte- og karsykdommer, hjerneslag, nyresvikt, blindhet, sår på føttene og amputasjoner. Utviklingen er ofte langsom med diffuse symptomer, derfor kan det ta lang tid før riktig diagnose stilles.

Les mer på diabetes.no.

(Kilder: Kreftforeningen, astma.no, diabetes.no, Folkehelseinstituttet)

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!