Forskere betalte 1.500 mennesker for å deaktivere Facebook-kontoen sin - fire ting skjedde

SCROLLE PÅ FACEBOOK: Hadde du deaktivert Facebook-kontoen din i en måned hvis forskere betalte deg for det? 1.500 amerikanere gjorde det, og det viste seg at de ble i bedre humør - men litt mindre opplyste.

SCROLLE PÅ FACEBOOK: Hadde du deaktivert Facebook-kontoen din i en måned hvis forskere betalte deg for det? 1.500 amerikanere gjorde det, og det viste seg at de ble i bedre humør - men litt mindre opplyste. Foto: Nina Lorvik (Mediehuset Nettavisen)

Tolv år etter nordmenn flest logget seg på Facebook, vet vi fortsatt relativt lite om hva sosiale medier faktisk gjør med oss.

05.02.19 10:59

Selv om livet før sosiale medier virker fjernt for mange av oss, spesielt de under 25 år, så er det faktisk ikke så lenge siden vi nordmenn lagde Facebook-profilene våre.

Facebook ble lansert i 2004, men kom for alvor til Norge i 2006/2007. Deretter kom Instagram tre år senere, tett etterfulgt av Snapchat i 2011.

Nå er disse plattformene en såpass integrert del av livene våre, at vi på mange måter har blitt avhengige av dem.

Fordi disse plattformene tross alt ikke har eksistert så lenge, finnes det heller ikke forskning på de langvarige konsekvensene av bruken. Men det finnes studier som kartlegger noen kosekvenser, blant annet at vi opplever stress, utilstrekkelighet og angst på grunn av sosiale medier.

Men logger vi av når vi opplever dette?

For de fleste av oss er svaret nei, selv om vi merker de negative konsekvensene av å alltid være pålogget.

Ble betalt for å logge av

En gruppe forskere ved New York University og Stanford University har nylig undersøkt hva som skjer med deg om du logger av Facebook i en måned.

Via annonser på Facebook, rekrutterte forskerne 3.000 mennesker som kunne tenke seg å delta i studien. De ble bedt om å fylle ut spørreskjema som kartla deres daglige rutiner, politiske syn og generelle tankesett.

LES OGSÅ: Sosiale medier: - Barn måler status etter antall likes

Deretter ble halvparten av de rekrutterte bedt om å deaktivere Facebook-kontoen sin i en måned, mot at de ble betalt 100 dollar, altså rundt 850 norske kroner. I løpet av den perioden sjekket forskerne jevnlig at kontoene faktisk forble deaktivert.

Rapporten ligger åpent for lesing på nett, og er omtalt av en rekke internasjonale medier, som CNN og The New York Times.

Fire endringer

Så hva skjedde med disse 1.500 menneskene etter en måned uten Facebook?

Alle deltakerne, både de som logget av og kontrollgruppen, ble bedt om å fylle ut nye spørreskjema etter de fire ukene.

Hovedsakelig fire ting blir trukket frem som viktige funn blant de som logget av Facebook i en måned:

  • De ble litt gladere og rapporterte om litt høyere livskvalitet. Forskjellen var ikke veldig stor, men likevel merkbar. Det er verdt å merke seg at de største Facebook-brukerne ikke ble i merkbart bedre humør av å logge av, noe forskerne mener tyder på at de var i dårlig humør lenge før de ble storbrukere av Facebook.
  • I gjennomsnitt fikk de en time mer fritid hver dag. De fortalte at de tilbragte mindre tid på nett generelt, og mer tid med venner, familie og foran TV-en.
  • De hadde litt mindre oversikt over det politiske nyhetsbildet, altså scoret de noen poeng lavere på politisk kunnskap sammenlignet med da de var aktive på Facebook. Forskerne forklarer dette med at mange bruker Facebook som en kilde til nyheter, og ved å deaktivere kontoen, vil man bli utsatt for færre artikler.
  • På punktet om «polarisering rundt tema» falt poengscoren blant de som holdt seg vekke fra Facebook fra fem til ti prosent, mens kontrollgruppen holdt samme poengscore.

Forskere som har sett på studien konkluderer med at det er behov for ytterligere forskning på konsekvensene av bruk av sosiale medier.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Teknologi

Mest lest på Puls

Annonsebilag