Forskere har fulgt med på underlige signal fra rommet. Nå er de tredoblet

Radioglimt

Nå håper forskerne å finne ut hva signalene er og hvor de kommer fra.

Vi vet ikke nøyaktig hvor de kommer fra, vi vet ikke hva de er – men siden 2006 har astrofysikere registrert flere såkalte radioglimt fra verdensrommet.

Radioglimt er ifølge Store norske leksikon energirike glimt av radiostråling (radiobølger). De fanges opp av radioteleskoper og varer bare i noen millisekunder. På engelsk kalles de «fast radio bursts».

Det første radioglimtet ble oppdaget i 2006 etter en gjennomgang av arkivmateriale ved Parks-observatoriet i Australia.

Siden ble det klart at slike glimt er tilsynelatende sjeldne. I løpet av de neste ti årene ble det bare observert 16 slike glimt.

I det siste har imidlertid antallet registrerte radioglimt økt kraftig.

Les også: (+) Dette kartet viser sannsynligheten for at du overlever en atombombe

Nettsiden Cnet omtaler radioglimt som «et av de merkeligste mysteriene i kosmos» akkurat nå.

Oppdagelsen av radiostrålingen har ført til nye radioteleskop, som CHIME-teleskopet i Canada (Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment).

Nå melder et kanadisk forskerteam om en stor økning antall registrerte repeterende radioglimt.

– Repeterende radioglimt er spesielt verdifulle observasjoner fordi deres gjentagende natur gjør det lettere å lokalisere hvilke galakser de kommer fra, sier en av forskerne i prosjektet, Ryan McKinven, til nettsiden.