*Nettavisen* Livsstil.

Forskere har regnet på hvor mange sivilisasjoner med intelligent liv som kan eksistere. Svaret skaper overskrifter verden over

På bildet ser vi tydelig stjernene i Melkeveien som en bue på himmelhvelvingen. En gruppe forskere har beregnet at det sannsynlige antallet intelligente sivilisasjoner vi kan kommunisere med i galaksen er 36.  Foto: (NASA)

Er vi alene i universet? Og hvis ikke, hvorfor har vi ikke hørt noe ennå? Det er spørsmål som har plaget både forskere og menigmann i årtier. En gruppe forskere har nå et svar.

16.06.20 14:27

I 1961 la den kjente, amerikanske astronomen Frank Drake fram en likning med syv faktorer for å kunne beregne hvor mange sivilisasjoner med intelligent liv det kan finnes i galaksen vår foruten oss selv.

Faktorene strekker seg fra antall stjerner som dannes i galaksen hvert år til et anslag for hvor lang tid en sivilisasjon sender ut signaler som kan spores.

Problemet med likningen er at mange av faktorene er ukjente eller usikre, og summen på høyre side av likhetstegnet har variert fra null til flere milliarder.

– Det er mer som et verktøy for å tenke på spørsmål fremfor noe som faktisk har blitt løst, sier astrofysikk-professor Christopher Conselice ved universitetet i Nottingham til avisen The Guardian.

Likevel er det nettopp Conselice og hans team som skaper overskrifter verden over for å ha landet på et svar: 36.

Det er antallet intelligente sivilisasjoner i Melkeveien vi har mulighet til å kommunisere med, ifølge forskernes nye beregninger.

Les også: Fire mystiske radiosignaler kommer fra galakser lik vår

– Ville ikke blitt sjokkert av synet av utenomjordiske

I en artikkel publisert i tidsskriftet The The Astrophysical Journal forklarer Conselice og teamet hans hvordan de justerte likningen med nye data og antagelser for å komme fram til svaret.

– Vi gjorde i bunn og grunn antagelsen om at intelligent liv vil oppstå på andre jordliknende planeter slik det har gjort på jorden, så innen noen milliarder år vil liv automatisk oppstå som en naturlig del av evolusjonen.

Denne tesen er kjent som det astrobiologiske «kopernikanske prinsipp» og er ganske enkelt ideen om at universet er så stort at det virker usannsynlig at jorden er det eneste stedet hvor livet har oppstått.

Christopher Conselice sier til avisen at selv om teorien er spekulativ, så tror han utenomjordiske livsformer vil likne liv på jorden.

– Vi ville ikke blitt super-sjokkert av synet, sier han.