*Nettavisen* Livsstil.

Forskere testet ulike strategier for å komme over eksen, kun én fungerte

KJÆRLIGHETSSORG: Samlivsbrudd er vondt for de aller fleste, men finnes det strategier som hjelper deg å komme raskere over eksen? Det har forskere testet i en ny studie.

KJÆRLIGHETSSORG: Samlivsbrudd er vondt for de aller fleste, men finnes det strategier som hjelper deg å komme raskere over eksen? Det har forskere testet i en ny studie. Foto: Colourbox

Metoden som fungerer best på lang sikt, er tyngre å stå i på kort sikt.

24.04.19 10:36

De fleste som har vært gjennom et samlivsbrudd, vet hvor vondt det kan være. Tidsvis kan det kanskje føles som om smerten og savnet aldri vil forsvinne, til tross for forsikringer fra venner og familie om at «det går over».

Akkurat hvordan man takler kjærlighetssorgen, vil variere fra person til person. Men finnes det strategier som fungerer bedre enn andre for å komme over eks-kjæresten sin?

24 deltakere med kjærlighetssorg

Ifølge en ny studie publisert i American Psychological Association, finnes det én strategi som faktisk vil hjelpe deg i prosessen, skriver TIME.

Studien er riktignok relativt liten, med kun 24 deltakere, men funnet er likevel interessant. Alle deltakerne var i alderen 20-37 år og hadde vært i forhold som varte i gjennomsnitt i to og et halvt år. Enten de selv hadde avsluttet forholdet eller var den som hadde blitt dumpet, hadde de én ting til felles: De var alle lei seg over at forholdet hadde tatt slutt.

Forskerne ledet deltakerne gjennom tre ulike kognitive strategier i håp om å hjelpe dem gjennom kjærlighetssorgen.

Hør podcast-episoden fra «Hun vs. han» om hvordan man kommer over eksen:


Tre strategier

Den første strategien gikk på å vurdere eksen sin på nytt - i et negativt lys. Ofte har man kanskje en tendens til å gjøre det motsatte, nemlig å forherlige alle sider ved eks-kjæresten ved å kun fokusere på det positive. Forskerne ba altså en gruppe deltakere om å gjøre det motsatte, nemlig sette fokus på de negative og irriterende sidene ved eksen.

LES OGSÅ: Forskning: Kvinner har mer kjærlighetssorg enn menn

Den andre strategien handlet om å akseptere følelsene sine. Her fikk deltakerne beskjed om å lese og forsøke å tro på uttalelser som «det er lov å elske noen jeg ikke lenger er med». I stedet for å bruke energi på å kjempe mot disse følelsene, skulle deltakerne altså forsøke å godta dem - uten å dømme seg selv.

Den tredje strategien var distraksjon. Deltakerne fikk beskjed om å distrahere seg selv med positive ting som ikke var relatert til eks-kjæresten, som god mat, opplevelser og lignende.

En fjerde gruppe deltakere, kontrollgruppen, fikk ingen spesielle strategier å jobbe med.

En metode fungerte

For å måle virkningen av de ulike strategiene, måtte deltakerne se på et bilde av sin eks-kjæreste mens de hadde elektroder plassert på bakdelen av hodet. EEG-målingen, som måler den elektriske aktiviteten i hjernen, registrerte i hvilken grad personen ble følelsesmessig påvirket av bildet. I tillegg måtte deltakerne svare på et spørreskjema for å kartlegge i hvilken grad følelsene for eks-kjæresten fortsatt var de samme.

EEG-målingene viste at alle deltakerne ble mindre følelsesmessig påvirket av å se på bildet av eks-kjæresten etter å ha benytte seg av en av de tre strategiene.

LES OGSÅ: Derfor forlater kvinner mannen sin

Men det var kun de deltakerne som hadde fokusert på de negative sidene ved eks-kjæresten, som viste en nedsatt følelse av kjærlighet for sin eks-kjæreste.

Samtidig var de som benyttet seg av denne strategien i generelt dårligere humør enn da de begynte prosjektet. De som hadde brukt mye tid på å distrahere seg selv, var derimot i bedre humør, men viste ingen tegn til å kjenne på mindre kjærlighet overfor sin eks-kjæreste.

De som benyttet seg av strategi nummer to, nemlig å akseptere følelsen av å elske noen du ikke er sammen med, viste ingen effekt når det kom til følelse av kjærlighet overfor eksen og ingen endring i humør.

- Skriv en liste over negative ting

For å oppsummere: Velger du å fokusere på det negative med din eks-kjæreste, må du forberede deg på at det vil være tyngre å stå i enn hvis du, for eksempel, velger å distrahere deg selv med mye moro. Fordelen ved å fokusere på det negative, vil ifølge studien være at du raskere kommer over de romantiske følelsene du kjenner på overfor din eks-kjæreste, enn de som har distrahert seg selv bort fra det vonde.

- For å gjennomføre en varig endring, må du nok regulere kjærlighetsfølelsene dine ved jevne mellomrom, for effekten vil nok ikke vare så lenge. Å skrive en liste over så mange negative ting som du kommer på ved eksen din hver dag, helt til du føler deg bedre, kan være effektivt, sier Sandra Langeslag, medforfatter av studien og forsker ved Universitetet i Missouri.

Langeslag understreker at en slik øvelse kan få deg til å føle deg verre til å begynne med, men at du vil føle deg bedre med tiden.

HØR PODCAST: Kan man være venner med eksen?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.