Den siste uken har det vært mye aktivitet blant influensere i sosiale medier, etter at partiet Venstre kom med forslaget om å forby foreldre å publisere personopplysninger om barn for kommersielle formål.

Influenser Kristin Gjelsvik (36) var blant de som tidlig kastet seg på ballen.

Gjelsvik er en av dem som støtter forslaget. I et innlegg på Instagram skriver 36-åringen blant annet at enkelte influensere bruker barna sine i kommersielle samarbeid som man tjener penger på.

«Ved å utlevere dem og bruke dem som det viktigste virkemiddelet i familiebedriftens driftsresultat, frarøver man barna både muligheten til å forbli anonyme, og ikke minst pålegger dem en rolle de ikke burde ha. Barna brukes aktivt i reklame, og får på mange måter et ansvar for å være en del av familiens inntekt», er noe av det Gjelsvik skriver.

Ønsker mer tydelighet

Flere har den siste uken kastet seg på debatten, hvor noen er enige og noen ikke, og Julianne Nygård (32), Monica Nyhus (34) og Sebastian Solberg (31) er blant de som har uttalt seg om temaet.

Sistnevnte understreker at han verken er for eller imot lovforslaget, og at han kommer til å følge det dersom det blir vedtatt. Samtidig stiller han spørsmål ved hvor grensen går når det kommer til eksponering av barn i sosiale kanaler.

Solberg ønsker av den grunn mer tydelighet i hva som er greit og ikke.

– Vi har mange eksempler på store profiler som roper høyt om dette, men selv publiserer bilder av barnets bakhode eller sitter i en podkast og snakker om livssituasjonen til barnet sitt, forklarer trebarnsfaren.

Solberg nevner også eksempler på at barn stiller opp som modeller i kampanjer eller er med i filmer. Også her er barn for unge til å ta selvstendige valg, mener han.

Solberg er selv pappa til tre barn, og venter nå sitt fjerde sammen med samboeren Nikoline Anundsen. Selv deler paret bilder av barna i sine sosiale medier, men 31-åringen påpeker at paret er mer kritiske nå enn de var for fire år siden.

Les også: Slår tilbake mot «mannssjåvinist»-anklagene: – Jeg må le

– Det må være lov å endre mening, jeg vet at jeg ikke sitter på en fasit. Det kan hende barna mine forsvinner mer fra sosiale medier fremover, jeg må se hvordan samfunnet utvikler seg. Alt spiller inn i forhold til meg og mitt liv, forklarer han overfor Nettavisen.

Videre forteller Solberg at han og hans samboer tar de store avgjørelsene, men at noen enkle retningslinjer hadde vært fint å forholde seg til. Da tenker influenseren på eksempelvis nakenhet og barn i sårbare situasjoner. Likevel stiller han seg spørsmålet om hva som er en sårbar situasjon.

– Jeg savner tydelighet fra politikerne og kritikerne, sier han.

Viktig med et skille

Grunde Almeland, stortingsrepresentant for Venstre og leder for familie- og kulturkomiteen, forteller til Nettavisen at flere stiller seg de samme spørsmålene som Solberg.

Han selv er positivt overrasket over responsen på lovforslaget, og synes det er bra at man tar en diskusjon rundt temaet. I følge Almeland er det stor forskjell på bruk av barn i reklamefilmer, tv-program og teater kontra bruk av barn i private sammenhenger eller kommersielt samarbeid.


– Der er det ganske strenge føringer på hvordan barn brukes og hvor lenge de har lov å jobbe. Den store forskjellen er at i private sammenhenger bruker man barna i en hverdagssituasjon for å tjene penger på det, mens for eksempel i en reklamefilm er det tydelige regler på hvordan barnet skal opptre og være, sier han til Nettavisen

Les også: Prins Harry lovpriser kong Harald – Trengs mer av det

Politikeren mener det er viktig å ha et tydelig skille på den private og offentlige sfæren, og poengterer at det er forskjell med et bilde fra et barns soverom og et barn i et tv-studio.

– Må ivareta rettighetene til barna

Et omdiskutert tema har også vært hvorvidt det hjelper å bruke en «emoji» fremfor ansiktet til barnet.

Dette blir blant annet Kristin Gjelsvik konfrontert med i kommentarfeltet under sitt ovennevnte innlegg, der hun svarer med at hun nok har sett seg litt blind på eget innhold og tenkt at det er innafor – men at hun ved å ta et dypdykk inn i problematikken har blitt mer bevisst på egen deling.

Kristin Gjelsvik har foreløpig ikke besvart Nettavisens henvendelser i forbindelse med denne saken.

Almeland mener det å skjule barnets ansikt gir noe mindre eksponering, men at alle foreldre bør vurdere i hvor stor grad de skal eksponeres i det hele tatt.

– Det er en stor forskjell på bilder hvor du ser barnets ansikt klart og tydelig, enn hvor du ikke gjør det. Man må vurdere i hvor stor grad du eksponerer barnet ditt, men sladder du fjeset er barnet helt klart mindre eksponert, mener politikeren.

Når det kommer til å sette grenser sier Almeland at partiet må jobbe videre med dette dersom forslaget får flertall. Det kreves presise rammer for hvordan det rammes inn, slik at det er et forslag som vil fungere i praksis og lett forstås, forklarer politikeren.

– Vi må huske at barn har rett til privatliv, men at foreldre tolker dette veldig forskjellig. Ofte ser vi eksempler på at barn utleveres i for stor grad. I motsetning til oss voksne har små barn verken tilgang til de fleste av kanalene hvor informasjonen om dem deles, eller er modne nok til å forstå hva de er med på, med liten mulighet til å stå opp mot foreldrene sine og si ifra.

Oppfordrer til diskusjon

Almeland oppfordrer alle foreldre, også de som ikke er influensere, til å ta en diskusjon om hva som er rett å dele av barnet sitt og ta ansvar for de rettighetene et barn har. Likevel poengterer han at jo flere følgere man har, desto viktigere er det.

– Det er klart det er en forskjell. Det handler om hvor mange som ser bildet. Sosiale medier er en del av livet vårt og en viktig kanal for familier, men det er stor forskjell på hvor mange følgere du har, og stor forskjell på når og hvordan du bruker barna.

– Alle barn har grunnleggende menneskerettigheter og retten til sine egne personopplysninger. Barn skal få lov til å ha et liv som bare er sitt eget, og bør selv få avgjøre senere i livet hvilken grad de ønsker å dele opplysninger om seg selv når de blir voksne, sier han.

Les også: Marte Bratberg og kjæresten punget ut for villa

Det er også viktig for Almeland å få frem at forslaget gjelder alle, ikke bare influenserne.

– Om man jobber som influenser eller ei, ønsker Venstre å ta en diskusjon om disse spørsmålene når sosiale medier preger livet vårt så mye som det gjør i dag, og hvor flinke vi er på å ivareta rettighetene til ungene våre.